Dankort – kreditkort -kontanter

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 128 i alt)
  • Indlæg
  • #176704
    PrasmusForfatter

    Det må være fordi Føtex mener, at det skaber en mer-omsætning og det derfor kan betale sig for dem, for der er ingen tvivl om, at denne låne ordning koster Føtex penge. Om det så opvejes af den øgede omsætning, eller om udgiften blot lægges oven i alle vares pris (så brugere der ikke benytter lånene også er med til at betale – det som HalliHallo er imod) skal jeg lade være usagt.

    Omvendt må Føtex mene, at gratis modtagelse af MasterCard ikke giver en mer-omsætning, hvorfor de nu opkræver 0,75% i gebyr på dette kort for ikke selv at betale det.

    Det er jo deres valg og fred med det. Mit valg har så ind til nu været at betale kontant, det fungere faktisk rigtig fint for mig (bedre end jeg først troede) – og er langt langt billigere end MasterCard gebyret.

    #176848
    JydenForfatter

    I dagens aviser kan man læse om håndtering af kontanter – f,eks. i Jyllands Posten følgende overskrift.:Det skal koste at bruge kontanter
    “En ny rapport fra Nationalbanken viser, ar de samfundsmæssige omkostninger ved brug af kontanter løb op i 5,8 milliarder kroner i 2009.
    Alene i bankerne var omkostningerne ved at håndtere krøllede sedler og mønter højere end alle andre betalingsformer tilsammen, dankort, internationale kort, bankoverførsler og betalingsservice"

    Læs mere i Politiken, Børsen og på nettet hvis interesseret.

    Derfor helt ufatteligt at virksomheder som Dansk Supermarked, Føtex, Bilka, Coop med flere tillader sig at tage gebyr ved brug af kreditkort.

    #176850
    AnonymForfatter

    DR Update: at Finanssektoren kræver gebyr ved betaling med kontanter. Det må være i strid med Nationalbanken da 1 krone er lig 1 krone og ikke minus et gebyr.

    Hvad vil EU og Tyskland sige, at turister der kommer til landet og vil betale, hvor kursen minus gebyr vil være 1 Euro lig 6 kroner ?

    Skal der være gebyr bør det være som nu mellem den Handlende og Pengeinstituttet

    #176852
    PrasmusForfatter

    Så bliver det slut med lige at sende sin 8 årige datter i Brusen efter en liter mælk 🙂

    #176854
    JydenForfatter

    Skal der være gebyr bør det være som nu mellem den Handlende og PengeinstituttetHelt enig. Og det burde kreditkortgebyret også være, for betalingsomkostningerne er jo lagt ind i priserne i forvejen, for eller bliver det jo bare en ekstrafortjeneste til forretningen.

    #176856
    testForfatter

    Der er jo andre løsninger. Betaling med mobilen eller kontakt kort

    #176876
    HalliHalloForfatter

    Må jeg venligst stille et spørgsmål: Hvad er et kontakt kort?

    Har aldrig hørt om sådan et kort: Hvor får man det udstedt henne?

    Derimod kender jeg Dankortet, et velkendt betalingskort, som der ikke pålægges gebyrer nogen steder.

    Hvorfor kan I ikke bruge dette kort? Der klages uafbrudt over at man ikke kan købe sukker og mel på kreditkort uden et gebyr på 1%. Har I virkelig brug for en kredit på disse dagligvarer, jeg forstår det ikke rigtigt?

    #176888
    JydenForfatter

    Butikkerne betaler da for vore brug af dankortet.

    Mon ikke årsagen til at folk vil have kredit på dagligvarer i vid udstrækning er fordi dagligvarebutikkerne selv har været med til at fremme brugen af kreditkort. Se tilbage til udtalelser fra Dansk Supermarked og Coop da de begyndte at tage kortet, og siden er omkostningerne for forretningerne uden tvivl lagt ind i priserne, så de 0,75 % de nu tager for brug af kreditkort er ren fortjeneste. Det var jo næsten igen grænser for hvordan de kunne spare administration mv. hvis kunderne ville benytte kort.
    Mange bruger vel også kreditkotet fordi da ovennævnte begyndte at modtage disse, har man sat en måneds løn ind på den konto med forrentning fordi man kunne udskyde udgifterne en måned, i modsaætning til en lønkonto med dankort der typisk
    ikke giver noget i rente, ligesom der kan være diverse fordele som Eurobonus, Cash back osv. ved brug af kreditkortene, så man kan tjene lidt ind på de høje dagligvarepriser man har i Danmark .
    Og igen hvorfor kun gebyr på kreditkort. I Radioavisen i går morges var den en der havde regnet sig frem til at brug af kontanter kostede ca. 3 kr. pr. 100 kr. man betalte

    #176892
    testForfatter

    Et kontakt kort er en kort man sætter penge ind på ved at overføre i information til et lager medie på kort eller uden for kortet. Systemet er ret udbredt bare ikke så kendt i dk, men jeg har da f.eks. set systemet tilbudt vores lokale bus firma. Man køber et kort som der sættes penge ind på og det bruger man så til at betale i bussen med. En på 8 kan ikke få dankort så der ku et kontant kort bruges.

    Jeg så i øvrigt systemet for mere ind 10 år siden i tyrkiet og har ladet mig fortælle at betaling med mobilen er udbredt i Afrika

    #176894
    HalliHalloForfatter

    En mand fra forbrugerrådet sagde i dag i fjernsynet, at det koster 7 (syv)gange mere at bruge det dyreste kreditkort end DAN-Kortet, ja man tror det er løgn.

    Jeg er da godt klar over at butikkerne betaler i dyre domme for at have deres kortterminaler alt efter butikkernes omsætning m.v., så der er da ikke noget at sige til at de vil have lidt penge ind på kreditkort, når nu de har fået lov til det.

    DERFOR: Afskaf VISA/MASTER og AM EXPRESS eller hvad nu junglen af kort hedder, DANKORTET er fuldt ud tilstrækkeligt, hvis det så bare kunne bruges i udlandet også.

    #176898
    HJLForfatter

    Tv programmet kontant har netop et afsnit om DSB´s nye rejsekort.

    Fra hjemmesiden http://www.rejsekort.dk

    Klip fra hjemmesiden: “Det elektroniske rejsekort er et såkaldt smartcard med en indstøbt chip, der kan kommunikere med kortlæserne og de bærbare kontrolenheder, som bruges af personalet i bus, tog og metro."

    Det må være lidt i samme boldgade.

    Vedr. det test skriver om mobilbetalinger så har jeg skrevet om det tidligere i denne tråd. De bruger det vidst også i USA det drejer sig om at mobilens GPS enhed kan registrer hvis 2 mobiltelefoner bumpes imod hindanden og sådan kan man overføre penge imellem de 2 indehavere af mobiltelefonerne.

    Mvh HJL

    #176906
    PrasmusForfatter

    For mit vedkommende var der to overvejende grunde:

    1) Alle dagligvarekøb kom på en enkelt konto, lige meget om det var mig eller kæresten køber ind. Det gav et rigtigt fint overblik over månedens forbrug og vi var fri for at vores to dankort konti blev sølet ind i transaktioner.
    2) Pengene, som ikke blev trukket før måneden efter, stod så på en højrente konto og trak renter. I praksis var det ubetydeligt, løst regnet 80kr om året, så det er mere det psykologiske i det.

    Vi kunne måske få en fælles konto med tilhørende dankort, men har pt. valgt at benytte kontanter, hvilket vi synes virker forbavsende fint.
    Og nej det er ikke i protest, det er bare fordi vi synes det er den næstbedste løsning for os pt. – man skal jo følge med tiden og de muligheder der virker bedst for en.

    #176912
    HalliHalloForfatter

    Ja, jeg regnede godt med at det at var sådan noget der gjorde sig gældende, men dette problem kan jo løses på mange andre måder, at I så har valgt at bruge kontanter i stedet for lyder lidt tåbeligt i mine ører.

    #176914
    JydenForfatter

    Ja, og nu skal varerne i Dansk Supermarkeds Føtex, Netto og Bilka åbenbart bære endnu mere, da jeg idag ser man får 5 % rabat hvis man bruger Acceptkort, og dette kort er uden kortgebyr ved brug i deres butikker – sidste uge var det gratis lån man indførte,(-Netto) så varerne må efterhånden være godt belastede – så jeg kan godt se at hvis man også skulle undlade gebyr på kreditkort så…… men man må jo være på udkik efter en helt ny kundegruppe, så skidt med de gamle kunder. Dem lader man så betale for alt dette, hvis de ved en fejl skulle komme i butikken – det håber jeg ikke sker for mig.

    #176962
    HJLForfatter

    Jeg faldt lige over dette:

    Nye regler for elektroniske penge – mulighed for ansøgning om tilladelse som e-pengeinstitut

    http://www.finanstilsynet.dk/da/Temaer/Betalingstjenester/Baggrund-om-e-penge/Tilladelse-som-e-pengeinstitut.aspx

    Citat “Som e-pengeinstitut har man tilladelse til at udøve virksomhed som udsteder af e-penge. Der er ikke længere noget loft over værdien af den lagrede enhed, idet den hidtidige beløbsbegrænsning på 300 euro, der fulgte af § 309 i lov om finansiel virksomhed, er blevet afskaffet."

    Interessant 😉

Viser 15 indlæg - 106 til 120 (af 128 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.