Dankort – kreditkort -kontanter

Viser 8 indlæg - 121 til 128 (af 128 i alt)
  • Indlæg
  • #177118
    JydenForfatter

    Til orientering for interesserede er idag i Jyllands Posten temasider om betalingsmidler i forbindelse med at Nationalbanken “vil redde dankortet".
    Det er også en undersøgelse om holdningen til gebyr på kreditkort, som bl.a. viser at

    for 22% kan det betyde, at man ikke vil foretage køb, man ellers ville gøre

    og 17 % vælger en anden forretning, når de kan.

    Masser af interessant læsning.

    Så man kan vel sige at de butikker der mister omsætning fordi de har lagt gebyr på kreditkort, selv er skyld i det, hvis de mister omsætning.

    #180358
    JydenForfatter

    Der var i aften et indslag i TV2 nyhederne om afskaffelse af kontanter da det jo koster mellem 5 og 6 milliarder kr, om året at håndtere kontanter, så nu vil både banker og butikker af med kontanterne. Det skal bla. ske ved at gøre brugen af plastikkort billigere. Burde man ikke have tænkt over det inden man indførte chikanegebyr på brug af kreditkort pr. 1. oktober 2011.

    #180374
    OBSForfatter

    Det skulle man jo synes havde været en god idé at banker og forretninger havde haft taget den betragtning med i deres overvejelser dengang. Men jeg kan ikke erindre at det synspunkt kom frem dengang.

    Faktisk burde der vel næsten også være gebyrer på kontante transaktioner for at dække den omkostning der er ved at håndtere kontanter. Men så vil der jo nok komme et ramaskrig af den anden verden…

    Hvad koster det i øvrigt at håndtere korttransaktioner?

    #182972
    Michael01Forfatter

    Der bliver længere mellem kontantautomater

    En anden bevæggrund er, at bankerne sparer penge ved at lukke for automaterne:

    “Det er faktisk belagt med store udgifter, når kontanter skal håndteres. Der er kun en til at betale den regning, og det er kunden," mener Frank Madsen.

    http://finans.borsen.dk/artikel/1/235718/der_bliver_laengere_mellem_kontantautomater.html

    #183922
    JydenForfatter

    Her i sommerferien kommer man jo sommetider på nye græsgange – jeg tankede hos Statoil – og jeg må advare om at de tager hele 1 % i gebyr på brug af Mastercard hos Statoil.

    Hos Shell, Haahr, HK Olie og Uno-X betalte jeg derimod slet intet gebyr.

    #183988
    JydenForfatter

    Ikke kun advarsel mod Statoil og deres hele 1 % eller ca. 13 øre mere i prisen pr.liter benzin, men også mod OK benzin der på tanken skriver de tager 0,75 % i gebyr på mastercard, men når bonen kommer ud så er der taget 0,85 %.

    #193122
    JydenForfatter

    Er der nogen der ved om det er blevet tilladt at tage gebyr på 0,95 % på dansk udstedte debetkort og 1,10 % for dansk udstedte kreditkort ved fysisk betaling i forretningerne ?

    jf. dette eksempel http://www.nykoebingf-svaneapotek.dk/3600.html

    #193162
    JydenForfatter

    x

Viser 8 indlæg - 121 til 128 (af 128 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.