Dankort – kreditkort -kontanter

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 128 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #92175
    JydenForfatter

    Der er i øjeblikket stor debat om hvad det skal koste at bruge dankort og kreditkort, og hvem der skal have udgiften.

    Hvorfor er der ikke noget fremme om hvad det koster at håndtere kontanter, med udgifter til sikkerhedsfirmaer der henter, optælling gebyr til banker osv. Det har tidligere været fremme at kontanter var noget af det dyreste at håndtere.

    #172134
    testForfatter

    Fordi pressen i dag til 90% laver deres nyheder basseret på pressemeddelelserne.

    Men du har en pointe

    #172154
    AnonymForfatter

    Tja, jeg bruger altid kontanter og slipper for gebyrhelvedet. Det koster intet at hæve på min konto, og gå over i en forretning efterfølgende og betale kontant. Men du har en god pointe med hvad det egentligt koster bankerne og virksomhederne at håndtere alle de sedler og mønter. Men de vil selvfølgelig gerne skubbe regningen for dankort/kreditkort over på alle andre, så tjener de jo bare endnu mere på det.

    #172160
    AnonymForfatter

    Det er jo lidt det samme med Netbanken. Først var netbank gratis, da bankerne sparede en mindre formue ved at få kunderne til at bruge netbank. Efter et par år, blev det til at kunderne skulle til at betale for at have adgang til netbank. Så reelt set betaler kunderne penge for, at banken kan spare penge.

    Nu er der heldigvis flere og flere banker der går tilbage til at netbank er gratis, nok efter alt den dårligt omtale bankerne gebyr-rytteri.

    #172166
    AnonymForfatter

    Til exp….

    Butikkerne skal jo have deres udgifter dækket til håndtering af kontanter – så den udgift lægges naturligvis på butiksvarene, hvorved du og alle andre indirekte betaler for dette.

    #172168
    AnonymForfatter

    Til Trixter:

    Danske Bank og mange andre banker har aldrig taget gebyr for at have netbank (privatkunder) !

    #172172
    testForfatter

    Mener at danske bank har haft gebyr for netbank. Kom så ikke til at betale det fordi det var gratis på grund af min kapitel pension i banken ,men mener betragtning er rigtigt. Da vi sku ha chip på dankort var den ekstra information butikker fik et argument som sku betale for systemet. 12 måneder senere var det så argumentet for de 25 øre.

    #172174
    HalliHalloForfatter

    Nej, ikke for at have netbanken, men indtil for ca. 4-5 år siden tog de da 1 kr. for en bankoverførsel eller 1 indbetalingskort, hvis jeg da husker ret.

    #172294
    JydenForfatter

    De nye gebyrer for brug at kreditkort ser nu ud til at blive udskudt til 1. oktober, men de skal jo nok komme og blive større.

    Er der nogen der kender til opgørelser over hvad det koste detailhandelen at håndtere kontanter –
    levering af mønter fra banken
    optælling og afhentning af kontanter i butikker af sikkerhedsfirmaer
    eller levering i døgnboks
    optælling i bankerne
    opfyldning af kontantautomater af banker og sikkerhedsfirmaer og drift af automaterne
    forsikring af kontanter
    fejltælling af kontanter
    tyverier og røverier af kontanter osv. osv.

    Dertil kommer så trykning af sedler i Nationalbanken osv.

    Spørgsmålet er som sagt om der er nogen der kender tal eller opgørelser af udgifter til kontanthåndtering ?

    #172830
    JydenForfatter

    Slet ingen der kender til sådanne opgørelser ? eller ved noget om eksempler på hvad det f.eks. koster for forretningerne at håndtere kontanter.?

    #172852
    thsvForfatter

    Nemlig, det husker jeg osse, fra tiden før Skandiabanken.

    #172854
    thsvForfatter

    Der var jo osse gebyr på Dankortet for en del år tilbage, til stor irritation for folket.
    Var det ikke 50 øre pr. transaktion.

    Personligt hæver jeg altid lidt ekstra, når man er nede at handle, men har flere gange været ude at spise med venner, hvor vi har måttet betale via 2-3 dankort.
    Det er jo de færreste, der går rundt med større mængde kontanter på sig, nu om dage.

    #172860
    Michael01Forfatter

    Til stor fordel for samfundet

    #172866
    JydenForfatter

    Du har helt ret i at debatten har været der før og nogen skal selvfølgelig dække omkostningerne. Det har på det sidste været fremme at butikkerne kan komme til at påklægge kortholderne gebyret med en pris på 2-3 %. Det synes jeg umiddelbart lyder af meget.
    Men der hvor jeg vil hen er at forretningerne ikke taler om at pålægge kontantbetalere gebyr, og det kan bestemt ikke være gratis at håndtere kontanter – som tidliegre nævnt, men udgiften er nok knap så synlig da den består af mange elementer, og det er det jeg godt kunne tænke mig at få belyst.

    #172868
    Michael01Forfatter

    Ja, alene gebyrerog procenter for at aflevere penge og checks i banken løber efterhånden op

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 128 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.