Her er Danmarks bedste bank 2017: Se hvordan din bank klarer sig

udgivet: 15. juni 2017
, sidst redigéret: 26. juli 2017
Her er Danmarks bedste bank 2017: Se hvordan din bank klarer sig
Mybankers bankundersøgelse 2017 afslører en udpræget tilfredshed hos Nordjyske Banks kunder, som sender den til tops i feltet med 17 pengeinstitutter. De største banker bliver igen i år henvist til nedre placeringer. Sunde priser, god rådgivning og en brugervenlig netbank er, hvad de ganske loyale, danske kunder vægter højest hos en bank.

 

Mybankers store bankundersøgelse 2017

 

 

Mybankers store bankundersøgelse 2017

 

 

Nordjyske Bank drøner til tops i 2017-udgaven af Mybankers store og årligt tilbagevendende bankundersøgelse, hvor cirka 1500 har deltaget og sendt to jyske banker i top-3.

 

Topscoreren Nordjyske Bank hopper frem fra en mere beskeden 9. plads i sidste års banksammenligning. 2016-vinderen VestjyskBANK må tage til takke med en 2. plads i år, mens Handelsbanken indtager en ret solid 3. plads.

 

De største banker tiltaler tilsyneladende ikke danskerne. Jyske Bank sniger sig lige nøjagtig med i top-10, Nordea bliver nr. 12, Nykredit nr. 13, Danske Bank nr. 14, mens en af landets største pengeinstitutter, Sydbank, bliver nr. 17 og sidst.

 

Bedste bank i Danmark 2017 - Resultatet af Mybankers store bankundersøgelse

 Pengeinstitut  Kundetilfredshed 2017   
 Nordjyske Bank  81,00%
 VestjyskBANK  77,00%
 Handelsbanken  75,00%
 Arbejdernes Landsbank  68,00%
 Alm. Brand Bank  67,00%
 Lån og Spar Bank  65,00%
 Spar Nord Bank  63,00%
 Bank Nordik  63,00%
 Sparekassen Sjælland  61,00%
 Jyske Bank  61,00%
 Sparekassen Kronjylland       60,00%
 Nordea  60,00%
 Nykredit  58,00%
 Danske Bank  53,00%
 Ringkjøbing Landbobank  52,00%
 Sparekassen Vendsyssel  50,00%
 Sydbank  50,00%

 

Her er opskriften til succes for bankerne

Det gælder om at være den billigste bank, eller i mindste fald være konkurrencedygtig. Når Nordjyske Bank vinder Mybankers bankundersøgelse 2017, handler det om, at den leverer konkurrencedygtige produkter, en nem og overskuelig netbank samt kompetent og serviceminded rådgivning.

 

Det er de tre kerneydelser, som flest deltagere efterspørger hos et pengeinstitut. Og Nordjyske Bank scorer højest på alle tre parametre.

 

Der er også relativt stor efterspørgsel fra bankkunderne på gennemsigtighed og en sund økonomi i banken. Til gengæld er danskerne blevet så netbankskyndige, at kun hver femte sætter særligt pris på en lokal filial.

 

Bankens værdier, omdømme, miljøtiltag samt grad af involvering i lokalsamfundet prioriteres lavest af bankkunderne, lige som muligheden for at kunne komme i kontakt med banken om aftenen heller ikke synes at være så væsentlig.

 

Bedste bank i Danmark 2017

 

Danskerne er loyale bankkunder

55 procent af de deltagende har været kunder i deres nuværende pengeinstitut i mere end 10 år, hvilket er udtryk for en vis loyalitet hos de danske bankkunder.

 

Der er dog en del mobilitet at spore i markedet, for mere end hver fjerde har skiftet bank inden for de seneste fem år – og rigtig mange overvejer at skifte i nærmeste fremtid. 

 

49 procent overvejer bankskifte

Faktisk overvejer halvdelen af deltagerne i Mybankers bankundersøgelse 2017 at finde sig en anden bank. Hver ottende overvejer det endda meget kraftigt, men mange frygter at skulle bruge en masse tid, energi og ikke mindst penge på bankskiftet.

 

”Vi kan se af undersøgelsen, at næsten hver anden overvejer bankskifte. Desværre bliver mange af dem holdt tilbage af den overbevisning, at det kan være meget tidskrævende og dyrt. Det er i mange tilfælde en myte, som vi meget gerne vil være med til at aflive,” siger Peter Jensen, kommunikationschef i Mybanker.

 

Er du blandt dem, der overvejer at flytte dine aktiver til en anden bank, kan du via Skift bank tjenesten nemt og hurtigt få uforpligtende tilbud fra op til tre konkurrerende banker og se, om det kan betale sig for dig at gå i gang med skiftet.

 

”Omkring 2.500 personer benytter hver måned vores Skift bank tjeneste og får ved selvsyn indblik i, at det ikke behøver at være besværligt eller dyrt at skifte bank. Med den konkurrence, der er i markedet, håber vi, at flere vil gøre dette for at undgå at betale for meget i banken,” siger han.

 

Her kan du læse om Steffen Thorsted, der efter at have brugt Skift bank tjenesten sparede 11.000 kroner om året ved at flytte sit andelslån til en anden bank.

 

God kemi og sunde værdier betyder noget  

Mange bankkunder vil have andet og mere end lave udlånsrenter og en brugervenlig netbank. Hver femte af de adspurgte overvejer at skifte bank, fordi de utilfredse med kvaliteten af den rådgivning, de får i øjeblikket. Hver tiende overvejer at skifte alene som følge af dårlig kemi med bankens ansatte eller filialchefen.

 

Hver tiende kan ikke forene sig med bankens værdier længere, og det kan ende med at blive årsagen til et bankskifte.

 

Gå selv på opdagelse i grafikkerne efter flere svar om kundetilfredsheden hos danske bankkunder og del gerne artiklen med venner eller bekendte, hvis du mener, de kan opnå større tilfredshed i en anden bank end den, de har i dag.

 

Mest anbefalede bank i Danmark

 

Vigtigste parametre ved bankvalg

 

Mest konkurrencedygtige bank i Danmark

 

Bank med bedste netbank

 

Bank med bedst service

 

Bank med bedst image

 

 

sidst redigéret: 26. juli 2017
2 kommentarer
M Møller Sørensen
15. June kl. 23:56
Vi er yderst tilfredse med Alm. Brand Bank, specielt fordi vi har en unik rådgiver!
Per Larsen (12)
18. July kl. 15:15
Jeg prøvede at oprette en lønkonto hos Lån og Spar Bank i Kolding, hvilke jeg troede ville gå nemt og hurtigt. For det første skal man afgive en fuldstændig afsindig mængde dokumenter og informationer for overhovedet at blive kaldt til møde. Egentlig havde jeg ikke regnet med at det krævede et møde, men det insisterede de på. Da jeg så endelig kom til mødet handlede det udelukkende om et eventuelt kommende boligkøb, hvilket jeg slet ikke havde forberedt mig på, da jeg jo bare skulle have en lønkonto. Efter et dræbende langt møde på et par timer endte det med at rådgiver Signe Toft Larsen sagde at hun nok skulle få lavet en konto til mig. Derefter gik der 3 uger hvor jeg ikke hørte noget, hvorefter jeg skrev en mail og spurgte til status på sagen. Her havde Signe så åbent ikke forstået at jeg gerne ville have en konto og henlagt sagen. Det skrev jeg så tilbage at det ville jeg gerne og at hun gerne måtte flytte mine bankforretninger over fra min nuværende bank, som hun nu spurgte om hun måtte. Så gik der en uge mere hvor jeg ikke hørte noget og da igen skrev en mail var hun så åbenbart gået på ferie i en måned. Der var en anden rådgiver der havde taget over og han/hun (svaret fra Signes mail så intet navn) sagde at de skulle bruge mit cpr-nr. Dette sendte jeg straks tilbage og så skete der ikke mere. Nu er der gået over en måned og jeg har stadig ikke fået min konto oprettet. Så hvis du får et tilbud på at få 5% på din lønkonto så skal du bare være klar over at det handler om noget helt andet.
Del dine erfaringer eller spørg Mybankers tusinder af brugere til råds her. Kommentarerne er til brug for Mybankers brugere og besvares ikke af Mybanker eller artiklens forfatter.
Har du læst Mybanker.dk's generelle debatregler?