Aftaleindskud i Norge

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93858
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Inspireret af nyhedsbrevet tænkte jeg lige lidt over mulighederne for at lave aftaleindskud i Norge. Jeg kiggede mig lidt rundt på nettet og fandt dette tilbud. http://www.bluestep.no/Sparekonto/

    Som i kan se ligger renterne mellem 3,45 og 4,9% afhængigt af hvor lang tid man vælger at binde sine penge. Det lyder jo ganske godt i forhold til indskud i danske banker. Jeg ved så godt at der er valutarisikoen at tage med i betragtning, men det kan jo begge veje.

    Er der nogle af jer kender til reglerne for at åbne bankkonto/lave aftaleindskud i et land som Norge? Hvordan gør man det rent praktisk.
    Hilsen Frank

    #200910
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror ikke, der er nogen der ved sådan noget herinde pånær Jet45 alias Carlsjul m.fl.

    Personlig ville jeg enten skrive til en af de banker, der giver de gode renter, for at høre om du overhovedet, som udlænding, kan få en konto i banken.

    Er det rene internetbanker er det som hovedregel næsten aldrig muligt. Hvis det er muligt i de pågældende banker, som du har kik på, kan det være at de kræver at du møder op i banken, så de er helt sikre på at du er den du udgiver for at være.

    #200912
    JydenForfatter

    Desværre står der at man skal have norsk personnummer og norsk folkeregisteradresse for at kunne åbne en konto hos dem – så vidt jeg kan se.

    #200914
    AnonymForfatter

    Jyden ok, men der er også andre banker med mine renter fandt jeg frem til. Så må jeg kigge videre der. 🙂

    #200916
    JydenForfatter

    Fint, lad os høre hvis du finder noget interessant i Norge eller andre lande.

    #200920
    HeyForfatter

    Det lyder godt nok lokkende, men hvad med beskatning af renteindtægter, er det anderledes? – er der nogen, der ved noget om det?

    #200932
    HalliHalloForfatter

    Beskatning er selvfølgelig den samme, Hey.

    Norge indberetter beløbet til Skat i Danmark, som så tjekker om du har opgivet beløbet på din selvangivelse.

    Har du ikke det, så står du til en klækkelig skattebøde på op til 3 gange det unddragne beløb, og ved større beløb ryger du direkte i spjældet.

    Ring eller skriv til skat og få det bekræftet, hvis du er usikker på reglerne. Det gør jeg altid

    #201000
    HeyForfatter

    Har talt med Danske Bank, som har afdeling i Norge, for det første skal man være kunde i den danske afd, også kan man søge om oprettelse i Norge, så kunne det være, at det kunne lade sig gøre, men hun var desværre ikke helt sikker på det, når man ikke har tilknytning til Norge, dvs arbejde eller hus i Norge.

    #201002
    HeyForfatter

    Tak for svaret HalliHallo ;-))

    #201038
    Mor51Forfatter

    Jeg bor i Tyskland og kender derfor ikke det danske skattesystem så godt. Jeg troede dog, at de beløb, som automatisk bliver indberettet til skat (f.eks. renteindtægter i bankerne), skal man ikke også selv opgive.
    Derfor undrer det mig, når HalliHallo skriver følgende:

    “Norge indberetter beløbet til Skat i Danmark, som så tjekker om du har opgivet beløbet på din selvangivelse.

    Har du ikke det, så står du til en klækkelig skattebøde på op til 3 gange det unddragne beløb, og ved større beløb ryger du direkte i spjældet."

    Det er vel sådan set lige meget, om det er en norsk eller dansk bank, men hvis beløbet automatisk bliver indberettet til skat, så behøver man vel ikke også selv at indberette det. Og hvorfor skulle man så få en stor bøde eller ligefrem havne i fængsel, hvis man ikke opgiver de beløb, som skat allerede har fået, det forstår jeg ikke.

    Kan nogen fortælle mig, hvordan det hænger sammen? Jeg spørger af oprigtig interesse, fordi jeg snart flytter tilbage til Danmark og derfor kommer ind i det danske danske skattesystem igen.

    #201056
    Ole LaursenForfatter

    Så vidt jeg har forstået, er reglen den at man selv har pligt til at tjekke selvangivelsen og få indberettet ting som Skat ikke er klar over. Så hvis den norske bank indberetter og det står korrekt på forskudsopgørelsen/selvangivelsen, så er der ingen ko på isen (personligt tvivler jeg dog på at en bank i Norge besværer sig med det danske skattevæsen). Men hvis de ikke gør, så skal man selv sørge for det.

    Om man står til en bøde, afhænger nok af om Skat mener man er i ond tro eller ej.

    Jeg kunne godt forestille mig at landene på tværs udveksler oplysninger som Skat kan bruge til at krydstjekke om folk skulle have nogle formuer gemt af vejen, oplysninger som måske ikke er præcise nok til at de kan bruges til at forstemple på selvangivelsen, men dog gode nok som bevis for at der er ugler i mosen. Muligvis er det der hentydes til.

    #201068
    HalliHalloForfatter

    Hvordan landene indberetter indbyrdes er der vel ikke nogen der ved, men bliver vel blot sendt fra det ene finansministerium eller skatteministerium til det andet med angivelse af fødselsdag, navn samt adresse samt indestående samt tilskrevne renter.

    Så det er selvfølgelig ikke nogen der foregår automatisk og der kan være fejl i oplysningerne m.v.
    Det er da heller ikke Skats opgave at selv at sidde at kontere alle disse beløb ud på de enkelte skatteborgere, når borgeren, iflg. loven, selv har pligt til at gøre det. Jeg formoder, at Skat blot tager stikprøver, da de sikkert ikke har tid til at se det hele igennem hvert år.

    I øvrigt er der stadig en del lande, der ikke videresender renteoplysninger.

    #201088
    PD 99Forfatter

    Hvor/hvordan finder man så de bedste renter i Euro-landene – med indskydergaranti, og UDEN krav om bopæl etc.?
    Gerne et velfungerende land, hvor man har en chance for at forstå sproget 😉

    #201218
    JydenForfatter

    Måske er denne ikke helt uinteressant, hvis kontoen kan oprettes. Er der nogen der har erfaringer ?

    http://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/article5936159.ece

    #201220
    AnonymForfatter

    Det er netop vedtaget på G20 i Skt. Petersborg, at der skal udveksles økonomiske tal mellem landenes skattevæsener og at det skal ske elektronisk, allerede idag er der udviklet et tin-nummer
    system, http://ec.europa.eu/taxation_customs/tin/pdf/da/TIN_-_subject_sheet_-_3_examples_da.pdf

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.