Hver fjerde dansker har skiftet bank de seneste 5 år

udgivet: 16. maj 2018
, sidst redigeret: 16. maj 2018
Hver fjerde dansker har skiftet bank de seneste 5 år
Selvom danskerne generelt er meget loyale over for deres bank, har 23% skiftet bank indenfor de seneste 5 år, og 43% overvejer at skifte bank. De tøver primært fordi, de ikke tror, at de kan få bedre vilkår i en anden bank. Det fremgår af Mybankers årlige bankundersøgelse.

 

60% af deltagerne i undersøgelsen svarer, at de har været kunder i deres nuværende bank i mere end 10 år. Samtidig har et stigende antal danskere mere end en bank.

 

”Der er mange banker, der gør det godt for deres kunder, men det er kun få – hvis nogen - der løbende kommer med forslag, der kan gøre det bedre og billigere at være loyal kunde hos dem,” siger Ulrik Marschall, der kommunikationschef i Mybanker. Han forklarer, at svarene i bankundersøgelsen viser, at mange bankkunder tøver med at skifte bank enten fordi de tror, at de ikke kan få bedre forhold, eller fordi de tror, at det kræver meget tid og energi at skifte.

 

Det er blevet meget lettere at skifte bank

Den øgede digitalisering af processerne og den nye banks interesse i at få etableret den nye kunde så hurtigt og smidigt som muligt, gør, at det ikke er meget tid man selv, som bankkunde, skal bruge på at skifte bank. Så selvom processen kan tage omkring en måned at få gennemført, skal bankkunden kun bruge 3-4 timer, hvor halvdelen af tiden går med møder med banken.

 

Ønsker du at få op til tre gratis tilbud på dine lån fra banker i nærheden?

 

Gode kunder efterspørger flere bankprodukter

Jo flere bankprodukter man har brug for og efterspørger, jo mere interessant er man som kunde for bankerne.  Og dermed har man mere at forhandle om i den nye bank. Omvendt, hvis man ikke efterspørger mere end f.eks. lønkonto og betalingskort, og ikke har udsigt til at skulle bruge flere bankprodukter, oplever nogle bankkunder, at bankerne ikke viser dem den store interesse.

 

Penge at spare på at skifte bank

I gennemsnit vælger omkring 3.000 danskere hver måned at lade bankerne konkurrere om at få dem som kunder via Mybanker.

 

”Der er penge at spare, hvis man undersøger markedet jævnligt. For eksempel ved vi, at 8 ud af 10, der modtager et tilbud fra en bank gennem vores Skift bank tjeneste, ender med at spare penge. Derfor er vores anbefaling, at man jævnligt lader bankerne slås om at få dig som kunde,” forklarer Ulrik Marschall.  

 

Tid i nuværende pengeinstitut?

%

+10 år

60%

5-10 år

17%

1-5 år

19%

Under 1 år

4%

 

Årsager til ikke at skifte bank
(flere svar)

%

Tror ikke bedre vilkår er muligt

70%

Det kræver meget tid og energi

34%

Ny netbank, Dankort, kode og kontonumre

33%

Ny rådgiver

17%

Mange omkostninger

12%

At det er for kompliceret

11%

Går bag om ryggen på nuværende bank

2%

 

Priser og rådgivning primær årsag til bankskifte

I lighed med tidligere år viser undersøgelsen, at det især er bankens gebyrer og kunderådgivning, der får kunderne til at overveje et bankskifte. Bankens værdipolitik betyder også noget i forhold til ønsket om at skifte bank.

 

Årsag til overvejelse af bankskifte

%

Priser/gebyrer/renter

65%

Rådgivning - Kvalitet

29%

Værdier 

19%

Lokale filialer

14%

Kemi med personalet

11%

Service 

10%

Teknologi - netbank/mobilbank

7%

 

Tendens til at have flere banker

I årets bankundersøgelse svarer 48% af deltagerne, at de har mere end en bank. Det er en stigning på 5 %-point i forhold til 2017.

 

”Flere danskere vælger at have mere end en bank. Faktisk svarer 7% i undersøgelsen, at de har 4 eller flere pengeinstitutter. Det kan hænge sammen med at flere ønsker at benytte de muligheder som de banker, der kun tilbyder lønkonti og forbrugslån, har. Derudover har flere danskere også fordelt deres formue i flere banker, blandt andet for at holde sig under indskudsgarantien på 750.000 kroner,” siger Ulrik Marschall.

 

Om Mybankers bankundersøgelse 2018

Besvarelser til Mybanker bankundersøgelse blev indsamlet i perioden ultimo februar 2018 til primo april 2018, hvor bankkunder er blevet bedt om at svare på spørgsmål om deres bank. Analysen er baseret på 3052 besvarelser, som blev indsamlet gennem Mybankers sociale mediekanaler og abonnenter af Mybankers nyhedsbrev. Ved analyse af individuelle bankers performance har vi ekskluderet alle banker med færre end 30 besvarelser, hvorfor kun 19 banker fremgår af analysen.

 

I løbet af foråret 2018 publicerer Mybanker en række artikler på baggrund af resultaterne af bankundersøgelsen.

 

 

 

sidst redigeret: 16. maj 2018