Her er Danmarks bedste bank 2018: Hvordan klarer din bank sig?

udgivet: 12. juni 2018
, sidst redigeret: 13. juni 2018
Her er Danmarks bedste bank 2018: Hvordan klarer din bank sig?
Hvilken bank har de mest tilfredse kunder i 2018? Hvad vægter bankkunder højest, når de kigger efter ny bank, og hvor længe er vi kunder i vores bank? Disse spørgsmål – og en del andre - finder man svar på i Mybankers ’Bedste Bank 2018’-undersøgelse.


Kampen om kunderne er stor blandt bankerne, og erfaringen viser, at det kan betale sig at tjekke sine bankforhold jævnligt for at se, om man har den rette bank. Mybanker arbejder for at øge konkurrencen mellem bankerne og skabe luft i økonomien for de danskere, der vælger at lave et udbud på deres økonomi og lån via Mybankers Skift bank tjeneste.

 

’Bedste Bank 2018’-undersøgelsen giver et overblik over, hvad danske bankkunder mener om deres bank. Måske din næste bank er at finde på listen?

 

Arbejdernes Landsbank gør det godt

Som det fremgår af graferne nedenfor, har flere af bankerne udviklet sig positivt i kundernes øjne i forhold til 2017. Men Arbejdernes Landsbank har gjort det særligt godt. Banken placerer sig i toppen af de fleste målinger, og efterlader dermed et overordnet indtryk af en bank, der gør det godt for sine kunder.

 

Se, hvordan besvarelserne fordeler sig på grafikken nedenfor og læs evt. de artikler, som relaterer sig til analysen.

 

Bedste bank i Danmark 2018 - Resultatet af Mybankers store bankundersøgelse

Bank

Placering 2018

Placering 2017

Arbejdernes Landsbank

1

4

Nordjyske Bank

2

1

Sparekassen Kronjylland

3

11

Alm. Brand Bank

4

5

Lån og Spar Bank

5

6

Handelsbanken

6

3

Sparekassen Vendsyssel

7

16

Sparekassen Sjælland - Fyn

8

9*

Jutlander Bank

9

N/A**

Nykredit

10

13

Jyske Bank

11

10

Spar Nord Bank

12

7

Danske Bank

13

14

Vestjysk Bank

14

2

Bank Nordik

15

8

Den Jyske Sparekasse

16

N/A**

Sydbank

17

17

Ringkjøbing Landbobank

18

15

Nordea

19

12

*Sparekassen Fyn indgik ikke i analysen i 2017

**Indgik ikke i analysen i 2017

I denne del af analysen indgår kun banker, der tilbyder alle standard bankprodukter, hvorfor COOP Bank og Basisbank ikke er med i tabellen ovenfor.

 

Overvejer du at skifte bank? Undersøg markedet her

 

Loyalitet og antal pengeinstitutter

Meget loyale bankkunder

  • 60% har været kunde i mere end 10 år.
  • 23% har skiftet bank inden for de sidste 5 år, men kun 4% inden for det sidste år.

 

Øget tendens til at have flere pengeinstitutter

  • Hele 48% har 2 eller flere pengeinstitutter, 19% har 3 eller flere og 7% har 4 eller flere pengeinstitutter.

 

43% overvejer at skifte bank

  • På trods af den høje grad af loyalitet overvejer flere at skifte bank. Heraf overvejer 13% af alle respondenter i særlig høj grad at skifte bank.

 

 

Årsager til overvejet bankskifte

  • Utilfredshed med renter og gebyrer er mest væsentlige årsag til overvejelse af bankskifte.
  • Herefter kommer kvaliteten af rådgivningen, hvilket også stemmer overens med nogle af de vigtigste kriterier for danskernes valg af bank.
  • Uoverensstemmelse med bankens værdier er en primær årsag til overvejelse om bankskifte for 19% af dem der overvejer at skifte bank.

 

 

Årsager til ikke at have skiftet bank

  • 70% tror ikke det er muligt at få bedre vilkår (8 ud af 10 der får tilbud via Mybankers Skift bank løsning ender med at spare penge, red.).
  • Mange tror også, at det kræver meget tid og energi. (Faktisk klarer banken det meste, og hvis man regner timeløn ud, er det ofte en rigtig god forretning, red.)
  • Den tredje største hindring er ny netbank, Dankort og kode mm.

 


Læs mere: Hver fjerde dansker har skiftet bank de seneste 5 år

 

Vigtigste kriterier ved bankvalg 2018

  1. God og overskuelig netbank
  2. Konkurrencedygtige produkter
  3. Kompetent rådgivning og adgang til specialister

 

Læs mere: Skift bank: Morten fik ny bank og sparede 60.000 kr. om året


Hvordan rangerer din bank?

Gå selv på opdagelse i grafikkerne nedenfor og se, hvordan din og andre banker rangerer på spørgsmål så som konkurrencedygtige produkter, perception af hvor kompetente og servicemindede bankernes medarbejdere er samt bankernes image.

 


Læs mere: Det kigger kunderne efter når de vælger ny bank

 

 

Om Mybankers ’Bedste Bank 2018’-undersøgelse

Besvarelser til Mybanker bankundersøgelsen blev indsamlet i perioden ultimo februar 2018 til primo april 2018, hvor bankkunder er blevet bedt om at svare på spørgsmål om deres bank.

 

Analysen er baseret på 3052 besvarelser, som blev indsamlet gennem Mybankers sociale mediekanaler og abonnenter af Mybankers nyhedsbrev. Ved analyse af individuelle bankers performance har vi ekskluderet alle banker med færre end 30 besvarelser, hvorfor kun 19-21 banker fremgår af analysen.

 

Hvis der ikke er en 2017-værdi for en bank, er det fordi pågældende bank ikke fik stemmer nok til at blive en del af konklusionerne i 2017.

 

 

sidst redigeret: 13. juni 2018