Renter på kreditorbeskyttet konto

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Indlæg
  • #209248
    morsdrengForfatter

    Kreditorbeskyttelse gælder men- og personskadeerstatning, og de aktiver der måtte træde i stedet for, forudsat beløbet holdes adskilt fra din øvrige formue og gælder dermed også rente og afkast.

    Køber du hus, bil, værdipapirer eller andre aktiver for det beskyttede beløb, vil disse også være beskyttet mod kreditorforfølgning, furudsat at du kan bevise, at de er købt for en personskadeerstatning. Men købte værdipapirer skal ligesom kontoen holdes adskilt og må IKKE indlægges i dit almindelige depot, men i et særskilt depot, hvor der ligesom med kontoen bør påføres, at det drejer sig om midler fra personskadeerstatning og for husets vedkommende, bør der tinglyses en deklaration om at erhvervelsen er sket for en personskadeerstatning.

    #209250
    sunForfatter

    Hej igen.

    Tak.

    Jeg har oprettet en kreditorbeskyttet konto og et tilhørende værdipapir depot, købt værdipapirer og de ligger i værdipapirdepotet.

    Forstår jeg det så korrekt at renter/afkast også kan kreditorbeskyttes og skal så ind på min kreditorbeskyttede konto.

    Når jeg hvis jeg får en yderligere erstatning, så kan kreditorbeskyttet erstatning også komme ind på den allerede oprettede kreditorbeskyttede konto?

    På forhånd tak.

    #209252
    morsdrengForfatter

    En kreditorbeskyttet konto kan benyttes, hvis du senere skulle få en ny personskadeerstatning. Indsætter du derimod frie beløb på den beskyttede konto og f.eks. benytter den som opsparingskonto for andre fri midler som du har, er den gal – beskyttelsen er gået fløjten og det samme kan ske, hvis du pantsætter kontoen eller depotet

    Om renter og afkast siger retsplejelovens § 513 – Udlæg kan ikke foretages i erstatning for invaliditet eller tab af forsørger eller i godtgørelse i forbindelse hermed, hvis beløbet tilkommer skadelidte eller den, som har mistet en forsørger. Er beløbet udbetalt, kan udlæg dog ske, medmindre summen ved indsættelse på særskilt konto i bank eller sparekasse eller på anden måde er holdt klart adskilt fra skyldnerens øvrige formue. Tilsvarende gælder om renter og udbytte af kapitalen.

    #209254
    sunForfatter

    Hej igen igen.

    Hvis jeg forstår dig korrekt så er de renter jeg får på den kreditorbeskyttede konto også muligt at kreditorbeskytte, right??

    Er det også rigtig forstået, at det afkast jeg får af de værdipapirer der ligger i det værdipapir depot der er tilknyttet den kreditorbeskyttede konto, også kan kreditorbeskyttes, dvs. også komme “tilbage" på den kreditorbeskyttede konto?

    Det jeg tænker er også KUN at indsætte en type erstatning der kan kreditorbeskyttes på den samme kreditorbeskyttede konto som jeg allerede har oprettet til formål for den erstatning jeg har fået af Arbejdsskadestyrelsen for tab af erhvervsevne.
    Der kører nu en sag i Patienterstatningen da jeg under en operation fik en patientskade.
    HVIS jeg får nogen erstatning fra dem vil jeg godt allerede inden undersøge hvad der er muligt at kreditorbeskytte og hvis noget, så smide det der kan kreditorbeskyttes ind på den samme kreditorbeskyttede konto da det var lidt af en opgave at få en sådan oprettet!!!

    Patienterstatningen “kører" efter “Erstatningsansvars loven" Det de kan dække er:
    Efter lov om erstatningsansvar kan bl.a. følgende erstattes: helbredsudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, svie og smerte, varigt mén, tab af erhvervsevne, tab af forsørger og udgifter til begravelse, og man kan få et overgangsbeløb.

    Så vidt jeg ved – har fundet ud af, så kan tabt arbejdsfortjeneste og helbredsudgifter i hvert fald ikke kreditorbeskyttes.

    Varigt mén tror jeg kan beskyttes, hvis det udbetales som et engangsbeløb, ikke hvis det er som en løbende ydelse som man betaler skat af.

    Tab af erhvervsevne kan kreditorbeskyttes, hvis engangsbeløb.

    Svie og smerte ved jeg ikke hvordan udbetales (engangsbeløb eller som en løbende ydelse). Jeg ved ikke om svie/smerte kan kreditorbeskyttes hvis det udbetales som et engangsbeløb!

    Tab af forsørger og udgift til begravelse er ikke aktuelt for mig.

    Hvad der menes med et “overgangsbeløb" ved jeg heller ikke hvad de mener med!

    #209256
    MC-EjnerForfatter

    Hej Sun 🙂

    Jeg har fået en erstatning (også fejl operation) fra Patienterstatningen. Inden erstatningen kom til udbetaling, blev jeg kontaktet af Regionen (som står for udbetalingen) jeg høre under.

    De opfordrer “dig" til at lave en kreditor beskyttet konto, hvilket du får en uge til. Når de har fået konto nummer af dig indsættes erstatningen på den beskyttede konto.

    Jeg valgte at oprette kontoen i en anden bank, “end den jeg bruger til daglig". Grunden til dette var for bedre at kunne adskille tingene, – og ikke mindst komme til at flytte penge ind på kontoen fra en anden konto ved en fejl!
    Jeg blev oplyst, at hvis jeg satte penge ind på kontoen, ville “beskyttelsen" blive ophævet øjeblikkelig!

    Så hvordan du kan administrer evt. afkast du får fra kontoen, uden at beskyttelsen bliver ophævet, kan jeg have min tvivl om kan lade sig gøre.
    Ikke engang et hævekort har jeg kunne få til min beskyttede konto. – Så fremgangsmåden er, for hver gang jeg vil hæve fra den beskyttede konto, må jeg via netbank overfører penge til min Visa eller Master Card konto.

    Til sidst god bedring 🙂

    #209258
    testForfatter

    Sun, tænker lidt på om du ikke sku ofre lidt af din erstatning til at få denne vejledning direkte fra en advokat og ikke fra en tilfældig i et tilfældigt forum. Ikke at jeg mener mordrengs svar er forkert men der er jo tilsyneladende meget at få på plads.

    #209260
    HalliHalloForfatter

    Må man spørge om hvor mange millioner det drejer sig om? Jeg får aldrig noget, men til gengæld er jeg sund og rask, hvad nok er ligeså meget værd.

    Måske I kunne få både et mundtligt og/eller et skriftligt svar fra banken på spørgsmålene eller måske kontakte retshjælpen, der kan skære det ud i pap.

    Der er nemlig spurgt om det samme 3 gange og måske en 4 gang er på vej.

    Hav det godt allesammen både syge og raske!

    #209266
    sunForfatter

    Hej MC ejer.

    Min kreditorbeskyttede konto er også oprettet i en anden bank end min “normale" bank.
    Aftalen er at renter og afkast fra de værdipapirer der ligger i det tilknyttede værdipapir depot skal ind på den kreditorbeskyttede konto.
    Derved skulle renter og afkast også være/blive kreditorbeskyttet.

    Problemet var, at jeg ikke vidste om renter og et evt. afkast af værdipapirer der lå i et tilhørende kreditorbekyttet depot, kunne/kan beskyttes på samme måde . Derfor ville jeg sikre mig at jeg ikke gjorde noget “forkert" så hele kreditorbeskyttelsen røg sig en tur når renter/afkast blev tilskrevet den kreditorbeskyttede konto.

    Jeg har sagt til Patienterstatningen at kommer der en erstatning, så skal de ikke ind på min NEM konto, de har noteret det på sagen og oplyst, at det ikke er dem der udbetaler en evt. erstatning men regionen. Hvis jeg automatisk bliver kontaktet af dem hvis der tilfalder en ersatning, så er det jo bare fint.

    #209270
    MC-EjnerForfatter

    Hej Sun

    Så er alt jo som det skal være. Og som jeg skrev bliver du kontaktet af regionen inden du får din erstatning, hvilket du også er blevet oplyst.

    Jeg håber ikke for dig, at din sag kommer til at tage så lang tid som min gjorde. Men forvent mindst et års sags gang. Får du afslag (et af Patientskadeerstatningen mærkesager, “skrevet i ironi") så skal du anke.

    For mit eget ved kommende startede min sag november 2011 og blev afgjort maj 2014. I det tidsrum mellem 2011 og 2014, var sagen omkring ankestyrelsen i 8 måneder, hvorefter den røg retur til Patientskadeerstatningen.
    Jov, – det kræver et “jernhelbred at være syg i Danmark 😉

    #209284
    sunForfatter

    Hej MC-ejner

    Ja det håber jeg
    Tak, jeg ved at det tager lang tid, mine sager hos Arbejdsskadestyrelsen har taget 6 år, men det er nu mest kommunens skyld!!!

    Det er et helvede at komme igennem og man skal holde tungen lige i munden, hvilket kan være noget svært med alle de pres pga. krav man bliver stillet overfor og ja helt enig, det kræver et jernhelbred at være syg i Danmark.

    Trist at “morsdreng" hoppede fra denne tråd, tak for alle de gode informationer:)

    #209292
    MC-EjnerForfatter

    Vores forløb minder lidt om hinanden.

    Jeg har også været omkring Arbejdsskadestyrelsen, dog blev min sag afgjort noget hurtigere end 6 år, – ikke mindst pga. at vi klagede til ombudsmanden, det fik sat skub i tingene.

    Jeg valgte fra start, at have en Advokat med på side linjen. Samlet har Advokaten kostet mig kr. ca. 15.000,- for begge sager.
    Penge jeg syntes har været givet godt ud, da man ofte mangler en “sparringspartner" og spørge til råds.

    #209308
    sunForfatter

    Ja det lyder da sådan:)

    Jeg har ikke haft advokat på mht. ASK, men havde en på mht. PE, men vi ragede uklar og jeg har lige “fyret" ham. Han blev ved med at sætte sin pris op som i forvejen var meget højt sat i forhold til hans opgave, samt lavede et par heftige fejl i sagen.
    Overvejer nu en anden advokat, men vil lige se hvad der sker mht. PE.

    Lyder godt nok til du har fået en god pris, kan du oplyse advokatens navn og hvor han/hun holder til?

    På forhånd tak.

    #209310
    MC-EjnerForfatter

    Hej Sun.

    Mht. Patienterstatningen (PE) kan du ikke gøre noget så længe PE. behandler din sag. Sagsgangen har du igen indflydelse på, – med andre ord du må sætte dig ned og vendte til sagen bliver afgjort.
    Det ved din Advokat også godt, så han/hun burde havde fortalt dig det, – altså vendt! Der er ingen grund til, at honorar uret står at stikker imens sagen ligger hos PE.

    Under sagsgangen i PE. kan der være nogle administrative opgaver, så som læge erklæringer der skal fremsendes osv. Dette behøver din Advokat ikke at gøre for dig, hvilket min Advokats sekretær gjorde i stedet, og til en anden timeløn.

    Når du skal finde en Advokat, skal du sikre dig at Advokaten kan rådgive dig inden for det område du skal have hjælpe til. I dit tilfælde arbejdsulykker og patient erstatning.

    Jeg har brugt Ret og Råd Advokaterne i Middelfart, som også er tilknyttet Ret og Råd i Odense.

    Vh. MC-ejner

    #209314
    sunForfatter

    Hej

    Takker.

    Jeg bor i Nordsjælland og vil tjekke om der er Ret og Råd advokathjælp at hente der:)

    #209318
    HalliHalloForfatter

    MC-Ejner skrev sådan for ca. 1/2 år siden, men nu er han da rigtig kommet ind i diskussionen sammnen med sun:

    “HalliHallo kan du kun sidde der med din Socialdemokratiske røde røv og ødelægge alt på Mybanker forum.

    Svar udbedes tak."

    Måske havde det været en god ide, at de havde været medlem at et fagforbund, da de så kunne have fået al den juridisk assictance de har brug for af dygtige advokater, der har speciale i den slags ting.

    Sun: Nu tager det jo ikke lang tid at tjekke om der ligger en afdeling af ret og råd i din by eller i omegnen, når du nu også vil have det firma til at hjælpe dig.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.