Renter på kreditorbeskyttet konto

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94182
    AnonymForfatter

    Hejsa med jer,

    Jeg står til at få udbetalt et større beløb grundet erhvervsevnetab fra arbejdsskadestyrelsen. Problemet er
    dog, at det ikke virker som om at der er nogle pengeinstitutter som giver renter på kreditorbeskyttede konti
    selv om man er villig til at binde sine penge en årrække. Kan det virkelig passe?

    I første omgang ønsker jeg at beholde dem på en beskyttet konto, da jeg stadigvæk ikke er tilbage på arbejdsmarkedet
    og ikke ved hvornår el om det kommer til at ske igen.

    På forhånd tak for jeres svar 🙂

    #205468
    HalliHalloForfatter

    Hvad mener du med en kreditorbeskyttet konto?

    En arbejdsskadeerstatning er mig bekendt normalt uden videre beskyttet på en almindelige konto overalt, hvis man gør opmærksom på at beløbet hidrører fra en erstatning.

    Hvor du får den bedste forrentning er ikke så svært at finde ud af.

    #205472
    AnonymForfatter

    En personskadeerstatning må IKKE blandes sammen med skadelidtes almindelige/øvrige økonomí og må derfor under ingen omstændigheder indsættes på skadelidtes eksisterende løn-, budget-, termins- eller almindelige konti. Sker dette, er pengene ikke længere kreditorbeskyttet, hvilket kan få katastrofale følger hvis skadelidte har eller får kreditorer som han ikke kan betale.

    Det tilrådes derfor altid, at personskadeerstatninger indsættes på en ny særskilt konto, som PI forsyner med en påtegning om, at beløbet hidrører fra en personskadeerstatning. På kontoen må der hæves uden begrænsning, men der må kun indsættes andre beløb der også stammer fra en personskade- erstatning. Indsættes der andre beløb, f.eks. fra løn-, budget- eller andre konti, er kreditor-beskyttelsen gået fløjten. Købes der bil eller hus for erstatningen, vil de pågældende aktiver også være kreditorbeskyttede, forudsat at det kan bevises at købesummen/udbetalingen hidrører fra en personskadeerstatning. Købes der hus, skal det tinglyses på ejendommen, at denne er erhvervet for en personskadeerstatning.

    #205474
    AnonymForfatter

    Tak for svaret N Metais, det var et godt og fyldigt et af slagsen 🙂

    Jeg er obs på alle de ting du skriver, dog var jeg ikke klar over, at man kunne
    tinglyse et evt. huskøb, og derved stadig bevare beskyttelse af erstatningen/investeringen.

    Venter dog stadig på, hvorvidt der er nogen der ved om man kan få renter
    på disse kreditorbeskyttede konti?

    #205478
    AnonymForfatter

    Set fra bankens side er en kreditorbeskyttet konto en konto som alle andre

    Naturligvis kan du få rente på en sådan konto, men det er på grundlag af indeståendets størrelse og længden på den periode som du vil lade pengene stå, og IKKE fordi kontoen er kreditorbeskyttet. Så renten må du forhandle dig til med det relevante PI. Du kan skele til hvilken rente der gives på aftaleindlån af den aktuelle størrelse og med en bindingsperiode svarende til den periode hvor du vil lade pengene stå.

    Mit forrige indlæg var udløst af indlægget om, at personskadeerstatning uden videre er beskyttet hvis det indsættes på en almindelig konto og oplyses at være et erstatningsbeløb – hvilket ikke er den fulde sandhed, og i værste fald kan betyde, at skadelidte mister sin kreditorbeskyttelse.

    #205532
    HalliHalloForfatter

    Må man spørge om hvor mange penge du skylder væk kbh33?

    For hvis jeg fik en pæn erstatning i forhold til min gæld, så ville jeg da nok skynde mig at få rent bord og bruge lidt af erstatningen for at få ro og undgå yderligere omkostninger til renter etc.

    Eller skylder du intet væk, men vil bare sikre dig for en sikkerheds skyld?

    #205550
    AnonymForfatter

    Jeg må konstatere, at det ikke blev hos Mybanker at jeg skulle blive klogere på mit spørgsmål.. Så betragter denne tråd som lukket……….

    #205554
    HalliHalloForfatter

    Det er da helt fint mester, og nu spørgsmålet i øvrigt ligesom ikke et af et af de sværeste selv at finde svaret på.

    #206048
    MC-EjnerForfatter

    HalliHallo kan du kun sidde der med din Socialdemokratiske røde røv og ødelægge alt på Mybanker forum.

    Svar udbedes tak.

    #206066
    HalliHalloForfatter

    Ja, sandheden er altid ilde hørt……….

    #206098
    MC-EjnerForfatter

    Hykler.

    #206128
    Nikolaj HendriksenForfatter

    Hej Kbh33,
    Kedeligt med de perfide indlæg din tråd afstedkom.

    Anyways, vi har med jævne mellemrum udbud på Mybanker.biz (www.mybanker.biz) på beløb, som er kreditorbeskyttet. Kreditorbeskyttelsen er ingen hindring for at banken kan give dig en fin rente. Når du accepterer et tilbud og banken kontakter dig, skal du gøre den opmærksom på at kontoen skal være en §513 beskyttet konto. Derudover skal du give afsender-banken (altså der hvor du har pengene stående nu) besked om at de skal notere på selve overførselen at beløet er §513 beskyttet.

    Som N Metais skriver ovenfor, så er det utroligt vigtigt at pengene aldrig kommer forbi en konto som ikke er kreditorbeskyttet. Du skal altså også sørge for at pengene kommer tilbage til en kreditorbeskyttet konto når en evt. bindingsperiode udløber.

    Held og lykke med det.

    DBH. Nikolaj

    PS. Ovenstående må ikke opfattes som juridisk rådgivning fra Mybanker.

    #209242
    sunForfatter

    Hej.
    Jeg er rigtig glad for tråden her da det er så vigtigt med noget information om muligheden af kreditorbeskyttede erstatninger og reglerne omkring dette.
    Jeg forstår ikke rigtig den vending den tog og syntes det er trist at en så professionel hjælp og oplysninger der er guld værd blev vendt til noget “negativt".

    Nå, men når det er sagt så vil jeg da lige forsætte med et spørgsmål eller to mht. en kreditorbeskyttet erstatning.

    NÅR en sådan erstatning står på en kreditorbeskyttet konto (Personskadeerstatning) – evt. er investeret i værdipapirer, må renter og afkast af de kreditorbeskyttede midler så sættes ind på den kreditorbeskyttede konto – dvs. er – kan renter og afkast også kreditorbeskyttes??

    Ved du/i hvilke typer erstatninger der kan kreditorbeskyttes ud over erstatning for tab af erhvervsevne??
    Jeg ved at løbende udbetalinger/erstatninger, som man betaler skat af, ikke kan kreditorbeskyttes.

    Jeg har pt. en sag hos Patienterstatningen og det der kan erstattes er følgende:
    Efter lov om erstatningsansvar kan bl.a. følgende erstattes: helbredsudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, svie og smerte, varigt mén, tab af erhvervsevne og man kan få et overgangsbeløb.

    På forhånd tak:)

    #209244
    morsdrengForfatter

    Grundlaget for kreditorbeskyttelsen er retsplejelovens § 513.

    Det fremgår af ordlyden RPL § 513, stk. 1, 1. pkt., at udlæg ikke kan foretages i erstatning for invaliditet eller tab af forsørger eller i godtgørelse i forbindelse hermed, hvis beløbet til-kommer skadelidte eller den, som har mistet en forsørger. Terminologien er den samme som den, der anvendes i Erstatningsansvarsloven. Det antages i den erstatningsretlige teori, at ”invaliditet” må omfatte godtgørelse for varigt mén og/eller erstatning for tab af erhvervsevne, der tilkendes skadelidte i medfør af Erstatningsansvarslovens §§ 4-9. Erstatning for tab af forsørger (herunder erstatning for begravelsesudgifter og overgangsbeløb efter EAL §§ 12-14 a) samt formentlig også helbredelsesudgifter og andet tab i henhold til EAL § 1 er ligeledes omfattet af RPL § 513, stk. 1. Beskyttelsen mod udlæg gælder også krav ifølge arbejdsskade- eller patientforsikringslovene.

    Godtgørelse for svie og smerte efter Erstatningsansdvarslovens § 3 eller godtgørelse for tort efter lovens § 26 er kun omfattet af RPL § 513, stk. 1, hvis den ydes i forbindelse med godtgørelse for varigt mén eller erstatning for tab af erhvervsevne[27]. Der kan altså foretages udlæg i godtgørelse for svie og smerte og godtgørelse for tort efter RPL § 513, stk. 2, når disse godtgørelser ydes alene og er blevet udbetalt. RPL § 513, stk. 1 fritager således alle erstatnings – og godtgørelsesbeløb i anledning af personskade, indtil de er udbetalt, dog med undtagelse af tabt arbejdsfortjeneste, som er omfattet af RPL § 513, stk. 3. Det er endvidere muligt under visse betingelser at udstrække denne udlægsbeskyttelse til også at gælde efter udbetalingen.

    Så i klart sprog er tabt arbejdsfortjeneste og i visse tilfælde også godtgørelse for svie- og smerte IKKE omfattet af kreditorbeskyttelsen. Men husk, i alle tilfælde er betingelsen, at erstatningen holdes adskilt fra den øvrige formue

    #209246
    sunForfatter

    Hej.

    Tusind tak for hurtig og fyldig respons:)

    Kan du oplyse noget om renter og afkast af kreditorbeskyttede penge. Kan de også kreditorbeskyttes eller skal de ind på en anden (normal) konto??

    På forhånd tak.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.