Skift af bank, skal det virkelig være så svært??

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 65 i alt)
  • Indlæg
  • #195260
    AnonymForfatter

    Til Fair debat:

    Dit aktuelle (såvel som dit tidligere) indlæg er så usammenhængende, at det er meget sævrt at forså, hvad du egentlig mener.

    Det er meget muligt at en 750+ kunde let betaler 60.000 kr. i renter og bidrag mv., men når banken opgør sit risikojusterede afkast på den pågældende kunde skal banken jo fratrække:

    1. Omkostninger til intern funding (indlån)

    2. Omkostninger til ekstern funding (obligationsudstedelse, interbanklån, træk i nationalbanken etc).

    3. Omkostninger på kapitaldækningssiden (den mængde egenkapital, hybidkernekapital, ansvarligkapital etc. som engagement kræver)

    4. Risikoomkostningen (det forventede/gennemsnitlige tab på engagementer af den pågældende type).

    5. Transaktionsomkostninger i markedet og omkostninger til daglig drift.

    Hermed er gevinsten voldsomt meget mindre end 60.000 kr., men dog stadig noget bedre end hvad en nul-kunde kaster af sig.

    Når Danske Bank siger, at en typisk “0-kunde" koster dem 300-500 kr. om året, så tror jeg på dem. Og jeg synes kun det er rimeligt, at nulkunderne betaler et gebyr i dette niveau – hverken mere eller mindre.

    Mange 0-kunder vil senere købe hus og få brug for lån, og derved udvikle sig til profitable kunder og så kan banken tjene på dem til den tid. Andre vil aldrig blive til noget, men så har man da i hvert fald omkostningerne dækkede. Den model synes jeg er meget fair.

    Så alt i alt har vil jeg ikke rette kritik mod Danske Banks nye prismodel som jeg finder rimelig. Derimod er min holdning, at den af Danske Bank systematiske og planlagte glidning i renteintervallet, som finder sted efter låneaftalen er underskrevet, er både moralsk forkastelig og fuldkommen uacceptabel. Juridisk er der ikke noget at komme efter med den nugælrende lovgivning, men det burde ændres a.s.a.p!

    #195264
    HalliHalloForfatter

    Jeg skal også snart finde en ny bank, da jeg ikke skal være med til at betale for, at “test" og andre, der anbefaler Danske Bank herinde, kan fortsætte med at være gratist og snart få endnu flere fordele i banken, som den har meldt ud med.

    Selvfølgelig tjener de også gennemsnitligt på de små kunder, da det oftest er dem, der har flest penge stående som almindelig indlån.

    Så den med 500 kr. for at føre en konto køber jeg ikke. Prøv at se hvor meget Nordea har tjent sidste år uden at opkræve tilsvarende gebyrer, men vender nok tilbage med det i en anden tråd, som jeg startede for nogen tid siden. Nordea har forrentet egenkapitalen med vistnok hele 11,6% og hvad mon Danske Banks bliver, måske ikke engang det halve?

    #195274
    AnonymForfatter

    test:
    Der er ingen tvivl om at jeg kan finde en bedre bank end Danske Bank. De er ikke allesammen billigere, men de er allesammen bedre. Det er uhørt at man skal betale mere fordi man tjener mindre end naboen og bor alene.

    #195278
    HalliHalloForfatter

    Har du fået svar på dit spørgsmål, selvom tråden igen er endt med for og imod Danske Bank?

    Jeg kan dog stadig ikke forstå at du ikke bare afleverer de data, som banken anmoder om.
    Men måske du har noget at skjule, og som ikke tåler dagens lys, for folk der har orden i
    deres økonomi ville jo blot aflerevere det de bliver bedt om.

    Spørgsmålet er i øvrigt stillet herinde flere gange før, vist også med Spar Nord.

    #195290
    AnonymForfatter

    Til General Prier: fra 02.02. kl. 20:04:

    Du efterspørger hvad jeg egentlig mener. Jeg mener sådan set bare, at det Danske Bank indfører med deres nye gebyr-politik er et ok forsøg på at få dækket nogle grundlæggende omkostninger, som alle banker har på en kunde. Niveauet (igen for alle banker taget ‘afrundet’) er vel 2-500 kr. pr. år.
    Så forsøger Danske Bank at indføre nogle ‘indplacerings-trin’ /forretningsomfang, 60.000, 750.000 over 2.000.000, hvor det bliver billigere for de kunder som lægger nogle forretninger i Danske Bank.

    Jeg synes altså at Danske Bank gør noget som langt hen ad vejen er rimeligt og logisk.

    Men igen, til alle: undersøg markedet og skift bank hvis man efter en afvejning af gebyrer og kvalitet (af netbank/mobilbank, tabletbank, tilgængelighed på hvor nemt bankens kan kontaktes).

    Nogen gange vil du ved valg af en helt gratis bank skulle være selv-kørende på netbank/internet da alle meddelelser, udskrifter, pbs-oversigter sendes ellektronisk (dette gælder mig bekendt Nordea’s ‘gratis hverdag’ og det synes jeg Nordea gør godt på den måde).

    #195314
    HalliHalloForfatter

    Fair debat skrev:

    “Nogen gange vil du ved valg af en helt gratis bank skulle være selv-kørende på netbank/internet da alle meddelelser, udskrifter, pbs-oversigter sendes ellektronisk (dette gælder mig bekendt Nordea’s ‘gratis hverdag’ og det synes jeg Nordea gør godt på den måde).".

    Det syntes jeg også de gør rigtig godt, så hvorfor mon ikke Danske Bank har valgt dette koncept?
    Personlig syntes jeg da det er en stor fordel at få sine udskrifter via E-boks eller netbanken, jo mindre papir har man da at opbevare.

    Du kan selvfølgelig have din mening vedr. Danske Bank, men jeg er absolut ikke enig, og som tidligere skrevet, så tror jeg at de skyder sig selv i foden, da der også forsvinder gode kunder, som ikke vil betale 480 kr. for ingenting.

    Er vi enige om at det oftest vil være den gode kunder, der flytter, da ham der lever fra hånden i munden ikke har overskud/resurcer eller kan overskue det, men blot betaler ved kasse 1.

    #195322
    AnonymForfatter

    Det er sjovt at Halli Hallo ikke fatter, at en nulkunde som ham ikke er en god kunde for banken.

    At en kunde som Halli Hallo (der efter eget udsagn har en lille indkomst som overførselsindkomstmodtager og kun bruger Danske Bank marginalt, som sekundær bank) flytter sine aktiviteter til en anden bank, vil kun være en fordel for Danske Bank.

    I og med bankerne i øjeblikket kan funde sig til 0,30% i Nationalbanken, så har ubundet indskud på en lønkonto ikke en pokkers stor værdi i øjeblikket.

    Hvis du eksempelvis har 20.000 stående i gennemsnit over et år på din lønkonto, så er værdien af det noget i retning af 60 kroner årligt for banken. Det lille beløb kan altså ikke dække alle de omkostninger der er ved at stille netbank, hævekort, hæveautomater, kontoudtog, transaktionsbogføring og hvad der nu ellers ligger i bankernes infrastruktur til rådighed for dig som kunde.

    Der er masser af ting Danske Bank med rette kan kritiseres for, men det gælder ikke det nye gebyr på “nulkunder", som er helt igennem rimeligt.

    #195330
    testForfatter

    Tja ja og i en anden tråd vil halihalo skifte til. Danske bank.

    Ja jeg er tilfreds danske. Bank kunden men der er løgn at jeg ukritisk råder andre til at skifte til danske bank.

    Det er klar at det for rigtigt mange kunder en god ide at ta tilbud hjem fra en række banker og jeg ser ingen grund til ikke at overveje danske bank.

    Selv gp har efter indførsel af det nye kunde program skrevet at hvis de var kommet før var han muligvis blevet i danske bank.

    For kaan som måske når utilfredsheden har lagt sig finder ude af at han er eksklusiv plus kunde, hvad grund sku da der være til at skifte? At halihalo som åbenbart er kunde i verdens banker skal betale for en konto med 100 til taletid på?

    Sku Tove skifte som nu måske kan hæve gratis i penge automater i hele landet fordi hun har et rd lån?

    Nej jeg synes ikke det giver mening at råbe og skrige af danske bank. Se på hvad de tilbyder og skift hivs i vil, men se da på hvad de tilbyder jer først!

    #195332
    AnonymForfatter

    Test, du har helt ret med hensyn til Halli Hallo.

    De ene øjeblik er han kunde i Eik Bank, det næste i Amagerbanken, så er han kunde i Lån og Spar Bank.

    Så argumenterer han for at han ønsker at skifte til Danske Bank for et par dage siden, i dag er han så kunde i Danske Bank og ønsker nu at skifte væk fra banken til Nordea.

    Bundlinjen er, at Halli Hallo efterhånden har rodet sig ud i så mange løgnehistorier, at hverken han selv eller vi andre kan finde hoved og hale i tingene. Manden er lystløgner og ødelæggende for dette forum. Jeg vil opfordre John Nordean til en gang for alle at tage affære og smide ham ud!

    #195334
    AnonymForfatter

    Hvis man kan tage det for pålydende hvad General Prier skriver, at indtjeningen for en bank er ca. 60 kr. pa pr. 20.000 kr, har jeg alene i mit liv indtil nu lagt ca 38.000 kroner hos Danske Bank. Hertil kommer diverse andre indtægter fra kurtage etc. Jeg antager at jeg mindst har foræret banken 100.000 kroner. Hvad har jeg fået for min årelange loyalitet ? et hævekort og en ekstraregning med en besked om at de vil tjene endnu mere på mig fordi jeg tilhører underklassen. Lad dem brænde i helvede.

    #195336
    Mr RForfatter

    ja den er god med dig tjep du er squ så gavmild 🙂

    Det vil sige du har haft et indestående i banken på 1 mil i ca. 12 år ?

    #195340
    HalliHalloForfatter

    Til

    GP og test,

    når det drejer sig om løgnehistiorier, så vil jeg kunne skrive en hel bog om jeres.

    Hver gang I skal frem med argumenter, som her, så kniber det gevaldigt med at finde nogen, og så bliver I bare personlige, og det niveau ønsker jeg ikke at debatere på.

    Hver sin fornøjelse, men jeg tager mig ikke af det.

    At I ofte rådgiver direkte forkert – mod bedre vidende – finder jeg imidlertid usmageligt, men sådan er så meget.

    #195342
    HalliHalloForfatter

    Til trådstarter:

    Her kan du se hvad folkesparekassen kræver af oplysninger:

    Til mødet skal du medbringe følgende:

    Oversigt over dine konti, fx den seneste årsoversigt fra dit nuværende pengeinstitut
    Billedlegitimation (pas, kørekort)
    Lønsedler fra de seneste tre måneder
    Seneste årsopgørelse og forskudsopgørelse fra SKAT
    (kan printes fra din skattemappe på http://www.skat.dk)
    Budget (vi kan hjælpe dig, hvis du ikke har lavet et budget)
    Finansrådet har udgivet en pjece, der forklarer, hvordan du skifter pengeinstitut.

    Det kan åbenbart variere hvad man kræver af oplysninger for at blive kunde i en anden bank.

    Det undrer mig dog meget at du ikke er blevet bedt om at medbringe pas og eller kørekort. Måske du har overset det på den lange liste, du har fået?

    Jeg kan i øvrigt anbefale folkesparekassen, da den ikke har som mål at tjene penge på sine kunder, det skal blot løbe rundt.

    Når banken har den målsætning, så må den vil altid kunne tilbyde billigere produkter end f.eks Danske Bank, hvor det udelukkende drejer sig om profit til aktionærerne? Nogen der kan svare mig på dette spørgsmål, gerne seriøst.

    #195346
    Mr RForfatter

    Pas eller kørekort er vedtaget ved lov at man skal fremvise ved etablering af et nyt kundeforhold i en bank.

    Det står i hvidvasknings loven hvis jeg husker rigtigt.

    #195348
    AnonymForfatter

    Mr R:
    300.000 i 43 år. Nogle gange mere, nogle gange mindre. Jeg frygter at det er mange flere penge de har fuppet mig for i årenes løb. Jeg begyndte med en børneopsparing i Bikuben som senere blev overtaget af Den Danske Bank.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 65 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.