Skift af bank, skal det virkelig være så svært??

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 65 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93544
    AnonymForfatter

    I et forsøg på at få en billigere bank end Danske Bank har jeg været i kontakt med Spar Nord, som lydder OK.
    For at skifte over kræver Spar Nord følgende:
    – Årsopgørelse fra SKAT, 2010 og 2011. Endvidere skal jeg bruge jeres personlige skatteoplysninger som I finder i jeres skattemappe.
    – Aktuel kontooversigt fra Danske Bank.
    – Årsopgørelse fra Danske Bank.
    – Årsopgørelse fra realkreditinstituttet.
    – Lønsedler x 3.
    – PBS-oversigt for seneste 3 mdr.
    – Privatbudget.
    – Oversigt over evt. andet gæld, f.eks. bilfinansiering eller SU.
    – Pensionsinfo.

    Det er for mig ret voldsomt!!

    Det kunne være forklaringen på at bankkunder ikke skifter bank så ofte som de nok burde.
    Eller måske ønsker Spar Nord ikke flere kunder.
    De oplyser at det er gældende praksis ved alle banker..

    Hilsen Karsten

    #195180
    ChrisMForfatter

    Lyder besværligt.

    Jeg ringede til Arbejdernes landsbank, men her skulle man altså have et rådighedsbeløb på 15.000 kr, for overhovedet at blive kunde.

    Vi er 2 voksne med et andelsboliglån.

    Det er vel bare deres høflige måde at sige det på 🙂

    #195182
    AnonymForfatter

    De er grundige i Spar Nord Bank, og det er vel sådan set en god ide at se sine kunder godt an i disse tider.

    Der er to ting jeg vil mene ligger lidt ud over hvad de med rimelighed kan kræve.

    1. Du kan sige, at du ikke ønsker at tegne pension hos Spar Nord Bank og at det derfor ikke har nogen relevans at de ser pensionsoplysningerne.

    2. Med årsopgørelserne fra skat har de overblik over din samlede gæld og formue pr årsskifte. Derfor kan du afvise at de ud over det skal se dine personlige skatteoplysninger. Når du vedlægger din årsopgørelse fra Danske Bank og Realkredit Danmark, så kan de jo selv regne ud at en eventuel forskel mellem din samlede gæld og den gæld du har i penge- og realkreditinstituttet må være træk på kontokort eller hurtiglån. Herudfra må de selv vurdere om de vil have dig som kunde eller ej.

    Jeg skiftede bank i december 2012 og afviste at min bank kunne se de personlige skatteoplysninger. Det accepterede de.

    Hvis differencen er stor – dvs. du har meget gæld ud over pengeinstituttet – så vil de formentlig insistere på at du viser de personlige skatteoplysninger. Der er en verden til forskel på om gælden består af 150.000 kr. SU-gæld eller 150.000 quicklån hos Handelsfinans.

    #195184
    testForfatter

    kan i grunden ikke helt forstå modviljen. Det er ret ledt at samle det sæt krævede dokumenter på PDF format smidet en mappe på “skrive bordret" og så bare maile det rundt til bankerne. Det er hvad jeg normalt gør når jeg skifter bank.

    Så rigtigt mange banker ser kunderne an, det Danske bank gør nu er jo også at de ikke bare giver gratis fordele til alle men netop til de kunder de mener er atraktive at beholde. Surt men husk at i har til september til at skifte. Der er tid til at undersøg tingende ordenligt og finde en bank der passer bedre til ens behov

    #195186
    testForfatter

    PS at jeg er en tilfreds danske bank kunde både før og efter de nye vilkår som svare til dem jeg har idag ændre ikke ved at det for andre kan være rigtigt at sikfte danske bank ud.

    #195190
    AnonymForfatter

    kaan

    Jeg tror de kræver så meget, da de ved at de kunder der kommer fra danskebank er dem der ikke kan få de gode fordele. Men nu er det jo også forskel på hvad du flytter over til banken. Hvis du har lån og pensionsopsparing der skal flyttes kræver bankerne nogle oplysninger. Hvor imod hvis du kun skal flytte indlån og dankort kræver det ikke særligt meget papir få at flytte. Finansrådet har en pjæse der fortæller hvad der er nødvendigt af papir ved bank skift.
    Men hvad med at spørge en anden bank også. Det er nemligt ikke sikkert de kræver så meget som Spar Nord.
    Lidt underligt for mig at de kræver årsopgørelser for 2 indkomst år ? Er der nogle der ved hvorfor ?

    #195192
    BangeeForfatter

    Det er stort set blevet standart i alle banker du skal indlever det, mener det er krav fra finanstilsynes at der skal være FULD økonomisk indsigt ved nye kundeforhold.

    #195198
    Mr RForfatter

    Andre banker end Danske Bank har jo ikke en pris politik, der gør at man tjener penge på de små kunder.
    Derfor afviser de dem i stedet ved døren. Sådan har det forgået i årevis.

    Det er jo hovedsageligt alle lorte" kunderne(Sprry to say) der er i gang med at skifte fra Danske Bank og dem gider de andre Banker nødvendigvis ikke overtage.

    #195200
    Mr RForfatter

    Bangee, hvis du bare vil oprette en lønkonto skal de ikke se andet end billedlegitimation.

    Det er i tilfælde af at du skal havde et lån eller en kredit, at de skal gennemgå dit økonomi og give dig en konsekvens beregning.

    #195202
    AnonymForfatter

    Tak for jeres mange indlæg…
    I vores tilfælde er vi muligvis en “lorte kunde" da vi ikke skylder penge eller har banklån.
    Jeg skal kun have løn, budget kontoer og 2 børneopsparinger. Realkredit er i RD og pensionen igennem arbejdsgiver.

    #195204
    MichaelForfatter

    Men I skal formentlig også have Dankort og det plejer at udløse et arsenal af krævet dokumentation.

    Men altså… ud over lige budgettet så kan alt det andet trækkes elektronisk ud på et øjeblik og vedhæftes en mail så er det virkelig så stort et problem??

    #195206
    Mr RForfatter

    Fair nok DK kræver selvfølgelig også fast lønindtægt.

    #195210
    testForfatter

    Altså nå eller hvis jeg ikke skylder mere i mit hus har jeg sådan set samme problem.

    Jeg ville nok søge til en ren internet bank.

    #195212
    AnonymForfatter

    Hej Kaan,
    Jeg synes alle med mellemrum skal undersøge om de kan få billigere og bedre bank og/eller realkreditlån.
    Du skriver, at du undersøger det p.g.a. Danske Bank’s nye kundeprogram/gebyrer/abonnementer.
    Du oplyser at du/i bl.a. har lån i Realkredit Danmark.
    Danske Bank forsøger med deres nye kundeprogram at ‘belønne’ kunder/familier som samler deres økonomi (lån, realkredit,pension (private ordninger)), SAMT indestående i banken.
    De betyder at dig og din hustru/samlever vil få RIGTIG mange fordele hvis i kommer over 750.000 kr. (lån, realkredit,værdipapirer i frit depot, pension (private ordninger)), SAMT indestående i banken.
    I vil så få Hverdag+ abonnementet uden at skulle betale for det. Hverdag+ abonnementet inkluderer: visa-dankort, ægte mastercard kreditkort, kontant valuta veksling, hævning i andre bankers automater i Danmark, alle de konti i ønsker, samt Netbank uden gebyrer (dog ved overførsler til udlandet).
    Den kunde/husstand som ikke kommer over de 750.000 kr i samlet ‘økonomi’, vil skulle vælge mellem om de vil ha’ et ‘Hverdag abonnement’ eller ‘Hverdag+ abonnement’. Uanset valg af det ene eller andet abonnement vil der skulle betales for abonnementet. Det billigste abonnement vil koste 300 kr./år (hverdag), det dyreste koster 480 kr./år (hverdag+). Der er 25% husstands-rabat til hver ægtefælle/samlever ved valg af Hverdag+ abonnementet.

    Til slut: jeg har også hørt historier om, at andre banker møder kunden med mange krav for at åbne kontoforhold. Her skal man nok skelne mellem om den nye kunde ønsker dankort/visa og/eller lån, eller bare en Nemkonto med hævekort. Derudover er andre banker nok også påpasselige med at tage imod FOR mange af Danske Bank’s kunder som ikke kan tilføre forretninger (lån, realkredit, pension mm.)

    Tak fordi du læste mit indlæg 🙂

    #195214
    BangeeForfatter

    MR R

    Ikke rigtigt, I de fleste tilfælde hvor en kunde “bare" ønsker en lønkonto, vil bankens anse det som et uinteressant engagement, og vil derfor bede om flere ting for at

    1. Gøre det bøvlet for en uønsket kunde
    2. Finde ud af om det er en kunde med potentiale

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 65 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.