Søger finansiering af båd

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 69 i alt)
  • SchroderForfatter
    Indlæg
  • #92125
    SchroderForfatter

    Jeg er en ung mand på 25år som har haft en KÆMPE drøm at flytte i en sejlbåd og på sigt sejle jorden rundt.
    Jeg har taget beslutningen om at den drøm skal gennemføres, hvilket har betydet at jeg har solgt mine 3 biler og lige fået solgt mit hus. Desværre har jeg ikke fået så meget ud af de handler som jeg havde forventet, men igen, hvad kan man forvente i disse tider.
    Mit problem er, at jeg har fundet min drømmebåd i Holland og den båd koster mere end jeg tror, at jeg har råd til. Jeg har været i Holland og set den og er ikke i tvivl at det er båden.
    Nu er spørgsmålet, hvordan skal jeg få råd til båden?
    Hvilken bank kan levere en rimeligt båd lån?
    Hvordan skal jeg finansiere drømmen og have råd til at sejle?

    Mine data:
    Båden koster: 950.000,-
    Udbetaling: 200.000,-
    Måneds løn udbetalt: 15000,-

    Har ingen lån eller på andre måder bundet mig økonomisk.

    Ved jeg kommer til at sidde dyrt i det for at kunne have råd til båden, men er også villig til at fravælge luksus som bil, nye dimser og andre ikke nødvendige ting.

    Håber i kan hjælpe med løsningsforslag

    #171352
    HalliHalloForfatter

    At begynde at sejle jorden rundt en ubetalt båd er ikke anbefalelsesværdigt.

    Med andre ord:

    Køb først båden, når du har sparet pengene op, men i sidste ende er dig jo dig der bestemmer. Så smut lige ned i banken for at høre hvordan finansieringsmulighederne er for dig lige nu efter at du har solgt 3 biler og et hus m.v. og dit rådighedsbeløb kun er på ca. på 15.000 kr. eller var dette beløb udbetalt efter skat?

    #171354
    MichaelForfatter

    Det hænger slet ikke sammen som du også selv konstaterer. Hvad i alverden har du også haft 3 biler for ene mand?

    Brug de næste 10-15 år på at spare op til en båd så du kan udleve din drøm. Hvis du ikke er i stand til det er du slet ikke i stand til at afdrage et lån + renter og gebyrer.

    #171358
    AnonymForfatter

    Får du løn udbetalt under din lange rejse Jorden Rundt og den kan blive lang, fordi du har da ikke tænkt dig at sejle via Suez kanalen og blive angrebet af pirater, som den familie i Kalundborg 😉

    #171362
    SchroderForfatter

    Mærkeligt at man skal forsvare sig selv her, men hvis det hjælper til at I kan komme med løsningsforslag:
    3 biler = Alle er veteranbiler som jeg har renoveret og haft billigt, da biler har betydet meget for mig og mine fritidsinterresser.
    Ja, 15000,- er efter skat derfor skrevet “udbetalt".
    Ja, jeg har mulighed for at få fuld løn under rejsen.

    Men sjovt, det er den samme “modstand" jeg møder af mange, når jeg fortæller om min drøm. Som regl er der mennesker der har deres samtalekøkken, sort/grå bil og spiller golf. Det er nemt at “håne" når man selv ikke skiller sig ud.

    Der er ikke nogen der nævner at muligvis skulle jeg droppe ideen om den dyre båd og finde noget i en anden og mere spiselig prisklasse.

    Vil gerne frabede ligegyldige svar.

    Og nej, venter ikke 10år til at udleve drømmen.

    #171368
    thsvForfatter

    Med lidt god vilje kan din båd vel belånes som en andelsbolig, så er løbetiden 25 år og renten på 7,5%, regner vi med 20 år på lånet er det nok mere sikkert.
    Sådant et lån vil koste 6.200 kr om måneden i ydelse brutto, ved ikke om du kan få fradrag for renterne?!
    Du lyder som en gut med en spændende ungdom, veteranbiler og nu en drøm om en sejlbåd.
    Arbejdernes Landsbank er nok der du skal prøve at få lånet, men bliv ikke overrasket over et nej.
    Har du forældre med fast ejendom?
    I så fald kan båden med fordel finansieres via deres friværdi, et lån over 20 år i 4% obl. med afdrag vil koste ca. 5.200 kr brutto, dog noget afhængigt af pantets placering.

    Men en gæld på 750.000 kr + låneomk. er en ret voldsom post i forhold til en nettoindkomst på blot 15.000 kr, men din opsparing på 200.000 kr tyder på en sparsommelig ung mand.

    #171370
    SchroderForfatter

    Thsv
    Goddag igen hr. Du er da til at regne med, med hensyn til konstruktiv svar. (Du hjalp også da jeg købte hus for 2 år siden, som nu er solgt)

    Båd som andelsbolig:
    hmm 7,5%.. Nordea har en rente på 6,5% i dette kvartal til bådlån. Men hvis man kunne få det godkendt som andelsbolig, så følger der vel også nogle rettigheder med. Kunne være spændende at undersøge.

    Jo, det vil jeg mene den er. Jeg har altid gået efter hvad jeg har drømt om og når det har kostet penge, så har jeg sparet meget sammen for at købe uden at skulle låne. Så ja, spændende er det, men har ikke forgældet mig som mange af mine venner desværre har gjort.

    Ja, mine forældre har faste ejendomme. Jeg vil da undersøge muligheden, mit eneste problem er, at jeg flyttede hjemmefra som 15årig og har stået på egne ben siden. Men igen, vil hellere skylde mine forældre penge, end bankerne.

    Gæld på 750.000,-
    Er rigtig meget for mig. Har beregnet på, at jeg kunne klare det, men problemet er, at jeg stadigvæk ikke vil sætte mig hårdere end, hvis jeg skulle komme ud for en ulykke, så skal jeg ikke gå på røv og albuer økonomisk.

    Og Thsv, TUSEN tak for endnu en gang at komme med MEGET spiselige og konstruktive forslag. Jeg vil med det samme undersøge de muligheder som du har givet mig.

    Tak..

    #171378
    testForfatter

    Hvad Med en mindre båd. ? Har du hørt on baserk/

    #171382
    AnonymForfatter

    Schroder, da jeg læste dit indlæg var jeg sikker på de første svar ville være, som de også viste sig at være. Bare ignorer det. Det er dit valg, og når du gør det tydeligt at det er en drøm, og du virkelig brænder for at opfylde den, så gider man ikke pessimisme. Ingen grund til at ødelægge din glæde 🙂

    #171384
    HalliHalloForfatter

    Ja Schroder, man kan kun regne med thvs på dette forum, så din overstrømmende tak til denne person, som tilsyneladende også hjalp dig med at købe fast ejd. for et par år siden, er helt, helt berettiget.

    Du skrev i dit indlæg sådan:

    Nu er spørgsmålet, hvordan skal jeg få råd til båden?
    Hvilken bank kan levere en rimeligt båd lån?
    Hvordan skal jeg finansiere drømmen og have råd til at sejle?

    Jeg vil dog mene, at ingen kan give dig et ordentlig svar herinde på dine spørgsmål, altsammen blir kun gættereier.

    Undrer en lidt, at du efter at have solgt hus, 3 biler m.v. endnu ikke har været i banken for at høre deres opfattelse af situationen, en enkelt opringning og du havde svar på det hele.

    Og hvor er det nu lige man kan få løn fra sin arbejdsgiver under en jordomsejling?

    #171390
    SchroderForfatter

    HalliHallo:

    Ja det kan man.

    Og ser du efter hvad thvs har skrevet af løsningsforslag, så har jeg skam fået mere ud af det end gætteri. Jeg har nu flere muligheder end at gå i min egen bank og låne.

    Og ja, har self. været i banken og de vil gerne låne mig de penge, som jeg skriver. Men jeg kommer til at sidde så hårdt i det, at jeg ikke får råd til at sejle, derfor søger jeg andre løsningsforslag.

    Bare rolig, har ikke solgt alt hvad jeg ejer for derefter at finde ud af det ikke kan lade sig gøre.. he he.. ellers pæn tanke..

    Jeg arbejder i forsvaret og har 1års afspasering til gode. Det vil sige overarbejde der ikke er udbetalt, men gemt på en fridøgnsbank som kan træde i kraft med aftale fra chefen.

    Ja, mine 15000,- udbetalt er ikke meget, men der er sikkeret arbejde og gode muligheder for frihed forbundet med forsvaret.

    #171406
    SchroderForfatter

    Desværre.. Mine forældre er allerede presset eller mere usikkere. Min far har været selvstændigi 35år uden at gå ned om og hjem, men håndværker faget er en smugle presset for tiden og gør de har sikkerhed i deres bygninger. Så har faktisk ikke spurt dem, da det vil virke egoistisk i disse tider.
    Må finde en anden løsning..

    #171418
    HalliHalloForfatter

    Unge mand, efter alt at dømme bliver drømmen om at sejle jorden rundt så ikke til noget medmindre du kan finde en bank der tør gå ind og låne dig de fornødne penge.

    Andre muligheder: mindre båd, se verden på anden måde: til fods med rygsæk eller køb en Mobilhome eller hvad ved jeg: Evt. vente til du har gennemgået officersskoleuddannelsen, og hvis du ikke bliver chefgeneral (som Prier), så pensioneres man vist allerede stadigvæk som 52 årig med fuld varig tjenemandspension, men jeg ved godt at du ikke kan og vil vente så længe med turen, da du jo også tilhører den forkælede 80er-generation.

    Personlig har jeg aldrig forstået at nogen gider sejle verden rundt, det foremkommer mig at være meget trist og ensomt ude på de store have, men sådan er man jo forskellig.

    #171424
    SchroderForfatter

    Okey.

    #171438
    testForfatter

    At ha drømme er ok. Din drøm er også ok selv om der sikkert er mange der ikke kan forstå den. Det er også ok at ha urealistis drømme og et budget for samme der er mange gange højre ind andre eventyrer på din alder har men tillade mig at på pege risikoen for at du kommer til at stå med en livslang gæld.

    Næste uanset hvad du kalder dine lån til både tvivler jeg kraftigt på at du kan belåne båden 100% især med dit formål og din alder taget i betragtning.
    Må man spørger hvad din seljer erfaring er og om du evt. Har overvejer en mindre båd? Her du baserk måske tjene til inspiration.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 69 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.