NemID Fakta

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 133 i alt)
  • Indlæg
  • #165696
    AnonymForfatter

    Til Forbrugeren
    Det kan undre mig hvorfor Bankerne ville medvirke til dette statstyranni (NemID). Digital signatur var aldrig nogen succes, befolkningen var ikke interesseret i det produkt.
    I stedet for staten acceptere det, så vælger Staten= (Nord Kora), at tvinge folk, gennem at diktere alle skal have NemID, hvis de ville kunne have en netbank.

    Tror du måske at Nemdiktatur (DanID) stiller sig frem og siger, når der har været indbrud gennem NemID, nej vel!
    Pointen er, tabene ved netbank hvor det er foregået ved misbrug af koder, er mindre end det ansatte i banksektoren svindlerfor (bedragerier overfor banken eller bankkunder).

    Nu skriver du også at ”Bankerne vandt udbudet ” lidt sener skriver du ” da bankerne blandt andet af konkurrencehensyn ikke ville tillade, at et system som ikke var udviklet af bankerne blev brugt til login i bankerne.”
    Pointen er, hvis det du skriver er rigtigt, så har Bankerne ikke vundet noget udbud, da bankerne så har fået det foræret, grundet deres trusler om log-in!

    Nu skal det heller ikke glemmes, at Nets førhen PBS er privatejet (½ ejet af Nordmændene) http://preview.cms.borsen.dk/nyheder/privatoekonomi/artikel/1/190718/pbs_fusionerer_og_skifter_navn_til_nets.html , det er et privat firma der har adgang til alle din personlige oplysninger. De kan vel sælge dem hvis de har lyst.
    Bemærk lige hvor lidt bl.a. Italienerne bruge elektronisk overførelser 2-3 procent!

    EB skriver: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1473957.ece
    Det er da rat, der er 900.000 mennesker der stadig har deres sunde fornuft og forstand i behold. De ønsker sikket heller ikke en dag, at finde alle deres oplysninger ude på Pirate Bay eller WikiLeaks.

    #165700
    AnonymForfatter

    Ærlig talt, så har jeg fået nok at de tydeligvis uintelligente og hjælpeløst formulerede konspirationsteoretiske indlæg om NemID systemet.

    Sammenligninger med Nord Korea er absurde, så er det sagt! (Nordkorea staves i øvrigt i et ord).

    Der ligger helt entydigt store economics of scale (stordriftsfordele) og economics of scope (breddefordele) i at Danmark får et samlet indgangssted fælles indgang til det offentlige og netbank.

    Næste skridt bør naturligvis være fuld integration af en samlet obligatorisk e-postløsning.

    #165768
    AnonymForfatter

    Til General Prier
    Nu forholder det sig sådan, at det 2 ting du nævner, så og set betyder det samme (hvis du overhovedet er klar over det). Det er rart med en debattør der først skrive i højakademisk sprog, for så ubehjælpsomt at forsøge at oversætte det.
    Personligt mener jeg Bankerne tjener alt rigeligt, de ville være de eneste der tjener på NemID. Du drømmer vel ikke om du kommer til at spare noget. Det ryger lige i lommerne på Bank direktionen.

    Det er glædeligt at man ikke selv har tilmeldt sig e-post. Der er ganske givet flere af din type der mener, det som NemID, skal tvinges ned i halsen på folk. Dit brugernavn taler for sig selv!

    For øvrigt hedder det i denne sammenhæng, Nordkorea skrives i et ord, men tak for din korrektur.

    #165872
    AnonymForfatter

    At NemId skulle være gratis, er vist noget af en påstand.
    Mig bekendt er papir ikke gratis og forsendelser med Postdanmark ikke gratis.
    Support er ikke gratis og telefontid er ikke gratis.
    Hvem er de eneste der i sidste ende kommer til at betale ? Det er naturligvis forbrugerne og de danske skatteborgere, hvem ellers ???

    #165884
    PD 99Forfatter

    Korrekt – og derfor er det hul i hovedet når NemID og ministeren mener at det – måske – skal koste ekstra for brugeren hvis han vil erstatte det postforsendte papkort med en elektronisk/mobil-løsning.

    Sædvanligvis plejer man at gå den modsatte vej – at straffe folk for at bruge breve/papir. Men ministeren og NemID er nok ligeglad med miljøet og sund fornuft. Det er ren kassetænkning.

    #165890
    testForfatter

    det koster ikke brugerne noget derfor er det gratis.

    alle sikkerheds og net bank systemer koster penge. mede mindre i kan dokumentere at de samlede omkostninger ved nemid er større ind for det gamle system er jeres argumentation noget vrøvl.

    fakta er at man ønskede at indføre et mere sikkert system og det blev så et engangskode system. At sikkerhedsbristen i det gamle system primært skyldtes brugerne er korrekt, men det ændre ikke ved at det var et problem der medførte tab.

    #165892
    AnonymForfatter

    Til Test
    Nu er det ikke muligt for dig, eller andre at bevise noget, da det kun er bankerne der har adgang til disse tal. Nu har NemID allerede vokset sig stor og modbydelig og ganske givet også til et dyrt projekt.

    Fakta er, at man opfandt et nyt system (NemID), fordi ingen ville bruge Digital signatur, så tvang man det ned i halsen på netbank kunder, for på den måde at få folket til at lokke på det offentlige system. (Er der skrevet om længere oppe i tråden)

    Tabene på det gamle netbank system er minimale, under ca. 10 millioner om året. (Er der skrevet om længere oppe i tråden)

    #165894
    AnonymForfatter

    Til dem der stadig følger med og mangler noget, til under juletræet, til dem der er tilmeldt NemID:

    Det må stå lysende klart for enhver at NemID er de evnesvages projekt. Timelange nedbrud (der har været længere nedbrud end reglerne om NemID tillader, selvom det er regelbrud sker der intet): http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE1126536/nemid-draeber-myten-om-fiasko/.
    Adm. Direktør Johnny Bennedsen for enevældet DanID, ham sker der intet. Hvis en borger i landet overtræder regler og bliver opdaget, så står samfundet klar med bøder og fængselsstraf. Tænk lige over det.

    Komplet idiotisk log-in: Et runestens Papkort.

    Det kommer på et tidspunkt til at koste penge at loge-in: http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE1138666/minister-nemid-maa-godt-koste-penge/. osv.

    Hvornår er der nogle at de ansvarlige tumper der får stoppet dette idiotiske projekt?

    For lige også at nævne om registreringen af borgers laden og gøren. I denne artikel er vi det land på kloden der registrer flest DLD oplysninger (telefon- og internettrafik).
    http://www.digi.no/858801/lagrer-82-000-dld-poster-per-danske-i-aar

    Er der stadig nogle der tror man ikke vil udnytte mulighederne i NemID, hvor man kan det samme. Det eneste positive er, Staten kan ende med at drukne i oplysninger.

    Det kunne for øvrigt være interessant, hvis der var nogen på dette fora der havde tilmeldt sig NemID og efter de havde fundet det ubrugeligt, så frameldt det. Hvor meget besvær og problemer det koster, at blive fri for NemID igen?

    Ønsker alle en God jul!

    #165924
    AnonymForfatter

    Hvis du vil framelde NemID så går du på http://www.nemid.nu, logger på selvbetjening, og så har du mulighed for at slette dig som bruger. Så det er relativt nemt at udføre handlingen.

    Du skal være klar over, at det betyder at du ikke længere kan benytte NemID – med mindre du bestiller det igen. Dine netbankaftaler etc. vil skulle tilknyttes dit nye NemID, og i den periode kan du ikke benytte netbank eller logge på offentlige eller private tjenester med NemID. Dit eksisterende nøglkort, bruger-id og NemID-nummer vil ikke længere kunne benyttes.

    #166052
    AnonymForfatter

    Til Charlotte, DanID
    Hvis jeg firstår det rigtigt, så er man stavnsbundet til NemID hvis man tilmelder sig frivilligt (god samfundsborger bøjer nakken og siger ja og amen). Hvis man ikke tilmelder sig bliver man udsat for div. besværligheder. Dem vil jeg berette om hen af vejen.

    Foreløbig har min ene netbank nægtede adgang (de skriver ellers, når man forsøger at lokke på, at alle log-in former fungerer, ikke kun NemID) med den begrundelse, at jeg har modtaget et nøglekort (har intet modtaget). Nu er jeg ikke klar over hvordan de vil sikrer sig det, hvis de ikke har sendt det anbefalet.
    I bedste Bank stil lukker de tilgangen til en konto uden bevis for deres påstand. Jeg er til fuld klar over det ville lukke, bare ikke når de skriver at det gamle log-in stadig virker.

    Ringede til en filial hvor en medarbejder stædigt fortalte mig at NemID det skulle alle have, så det var jeg tvunget til at skulle tilmeldes. Hun nægtede at overføre penge mellem mine kontoer, da jeg ikke havde NemID. Jeg føler mig udsat for landevejsrøveri.

    Den 30. dec. lukkede min anden netbank for logge-in kunne logge-in om formiddagen men ikke om eftermiddagen. Nu venter jeg spændt på om jeg bliver tvangstilmeldt til NemID. Jeg mener ikke man kommer til at kunne have en konto uden påtvunget NemID og dermed umuligt at framelde.

    Det kan såmænd ikke overraske mig, bankerne slap jo også fra at have kørt landet nær konkurs, kun redet af enorme bankpakker og låntagning. Ikke en eneste er draget til ansvar, hvis det ikke havde været for bankpakker, så var de alle røget ud på gaden inklusive dem på direktionsgangende og det var uden gyldne håndtryk. Det meste af banksektoren er som sådan nationaliseret.

    Nu har jeg personligt, lige siden jeg første gang blev snydt af en bank, ment at bankvirksomhed var legaliseret organiseret kriminalitet. Det ses bl.a. tydligt i at de blæser på afgørelser som de taber til bankkunder i pengeinstitutankenævnet. Bank direktionerne henviser kunder til at lægge sag an ved retten, vel vidende, at det ikke personligt kommer til at koste dem selv en krone. Det er afskyligt at læse om. Moral og etik er en mangelvare på direktionsgangene. Det er muligvis en forudsætning for at blive ansat der.
    http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel/1/196938/finansraadet_afviser_kritik_af_ligeglade_banker.html

    #166056
    ForbrugerenForfatter

    Det kan du sagtens. Du kan bare ikke have en netbank. Det bliver mere besværligt for dig, men du undgår Nemid, som du jo tydeligvis hader som pesten.

    #166100
    AnonymForfatter

    Til Forbrugeren
    Skriver du grundet erfaring, eller formoder du man kan have en konto uden NemID. Jeg tror ikke systemet er konstrueret til det. Hvis man kunne det, ku de lade folk, der ville have deres gamle netbank beholde den. Kender ikke deres systemer til at udtale mig skråsikkert.
    Du mener, fordi det bliver ledt besværligere at have sagt, NemID nej tak, så skal man bare sige ja og amen til NemID?

    Ja, det kan du bande på jeg hader som pesten. Jeg har aldrig brudt mig om at blive påduttet ting og sager jeg ikke har bedt om. Især et produkt der er så ringe, og forbundet med så stor en risiko for at ens persondata pludselig en dag befinder sig på Pirate Bay eller WikiLeaks.

    Det er en skandale, i et såkaldt demokratiske samfund, går en flok tosser på borgen ind og fratager borgere i samfundet retten til selv og vælge hvilken netbank løsning man vil have. Det er ikke demokrati men diktatur. Hvis mange nok havde sagt nej tak, så var det misfoster dødt ved fødslen.

    Den store sikkerhed der var før hvor der var dusinvis af netbanks løsninger. Det gjorde det meget besværligt for hakker at hakke alle borgeres data endsige deres penge. Nu ligger hele molevitten på en server og skal kun hakkes en gang, så er alle der er inficeret med NemID ramt. Det er mig en gåde folk ikke kan forstå alvoren i det.

    Den dag det sker, trækker administrerende direktør for DanID, Johnny Bennedsen, den nederste skuffe ud i skrivebordet. Hvor pressemeddelsen om, det var de ikke klar over kunne lade sig gøre og det kunne de ikke forhindre osv. allerede ligger klar.

    Godt nytår til alle

    #166112
    ForbrugerenForfatter

    Selvfølgelig kan du have konto uden NemID. Tænk på, at omkring halvdelen af alle alderspensionister i Danmark ikke er på nettet. De har konto og de har ikke NemID.

    Nej jeg tror, at bankernes aganda her er, at hvis der sker et indbrud i ens netbank, så vil banken sige, at det kan ikke lade sig gøre, med mindre man har givet andre sit nøglekort. Dvs. de nægter at refundere det stjålne beløb og du risikerer en politianmeldelse for bedrageri. Vi ser det samme med bilforsikringer og biler med startspærre, som ikke kan stjæles ifølge selskaberne, selvom det adskillige gange er bevist på tv, at det sagtens kan lade sig gøre.

    #166132
    AnonymForfatter

    Hvis det er rigtig hvad Telmore skriver, så tjener bankerne jo godt på det lille stykke pap.
    Og hvordan skal en evt betaling fra f.eks Telmore til DanID foregå,
    hvis ikke der bliver ført kontrol med NEM ID- indehaverens færden på internettet? Og hvad der bliver handlet og hvor?

    Vi skal være ærlig og indrømme, at bankerne jo heller ikke er en velgørenhedsorganisation og skal jo give deres aktionærer noget.
    Men udover bankrådgiveren, som er ens ven, så er selskabet det ikke.
    De er bare nogle aktrionærer og for en dels vedkommende, måske bosat i San Remo, USA eller London.
    De kender os ikke og ønsker det heller ikke. De er hævet over demokrati og har deres egne global-økonomiske regler.
    Det er bare sådan at kassen skal rulle.

    Jeg er simpelthen så træt af NEM id og var delvis lammet, da jeg fik trukket det ned over hovedet.
    De sidste diskusioner på mybanker debat “NemID Fakta" har dog mildnet choket, fordi det jo kan være at globaliseringen kommer os til hjælp.
    Hvis man nu læser, at det er så og så mange der allerede har taget det nye id i brug, så er det jo ikke en god fomulering.
    Det skulle hedde “tvunget til at tage kortene ibrug"!
    Jeg tror at halvdelen af dem, der logger ind med NEM ID, ikke aner noget om sikkerhed, topstyring og tænker for sjældent på,
    at demokrati ikke kommer af sig selv.
    Mange af dem, som bare bredvillig tager imod “alt hvad kommer",
    de kan se ligheden i NEM ID-kortene med deres daglige “kuponhæftesnibleri" og “bingo- eller bankokort".
    Og derfor synes de, det er lidt sjov. Respekt for det. Fordi livet skal jo også være sjov engang imellem!

    En del af den anden halvdel, er bare overbebyrdet med ting i forvejen, i vores “mærkelige demokrati" og glider bare med;
    selvom de egentlig ikke kan li NEM id og vil beholde deres gamle bl.a. aktiv card-løsning eller en selvvalgt løsning.

    Resten er klar på springbrættet når der kommer en demokratisk, sikker og nem alternativ mulighed.
    Nej, jeg tror det kun er et spørgsmål om tid, før der kommer alternativer udefra.
    Og indtil da vil jeg ha en bankbog igen og cykle ned til banken efter kontoudskrifter, når der er tørvejr!
    Pigerne på banken er jo også søde og måske kan man komme af med en vittigehed, en gang imellem.
    mvh Niels B

    #166134
    AnonymForfatter
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 133 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.