For at træffe beslutning om hvilken finansieringsmetode, der passer bedst, bør du gøre op med dig selv, om du ønsker at eje bilen, eller om det ikke har betydning. Derudover skal du kende dit kørselsbehov, din økonomi og hvor ofte du ønsker at udskifte din bil.

I denne artikel kigger vi lidt nærmere på fordele og ulemper ved at købe, lease eller abonnere på en bil. Vi sammenligner priserne for nogle udvalgte modeller for at gøre det mere overskueligt. Markedet er dog blevet mere kompliceret at sætte sig ind i, så vi anbefaler, at du foretager din egen research, inden du kaster dig ud i processen med anskaffelse af ny bil.

 

Vil du eje eller kende dine faste udgifter?

Som bilkøber har du generelt et større udvalg af biler at vælge mellem i forhold til leasing. Og du har et aktiv, som du altid kan sælge, hvis du har brug for pengene. Til gengæld er det sværere at lave budget for omkostningerne, når garantien på bilen udløber. Det problem har du ikke ved leasing og abonnementsordninger, hvor vedligeholdelsesudgifterne er dækket. Det er muligt at komme ud af en leasing- eller abonnementsaftale, som typisk har et opsigelsesvarsel, men det giver ikke flere penge på kontoen, da du ikke ejer bilen.

 

Vi sammenligner to bilmærker

Vi har valgt at kigge på prisforskellen på to biler i forskellige prisklasser. Vi tager udgangspunkt i en Nissan Qashgai Acenta, som har en listepris på 246.680 (juli 2021) samt en VW Polo med en listepris på 179.995 (juli 2021). Udgangspunktet vil være at definere størrelsen af omkostningerne i en periode på henholdsvis 3 og 6 år. I beregningerne er der taget højde for værditab og vedligeholdelse samt finansiering af bilen gennem et billån fra Diba.

Omkostninger til dæk, forsikring og ejerafgift er ikke medregnet i analysen. Det er udgifter, der fylder i budgettet, og det er derfor relevant at nævne, at disse omkostninger er inkluderet i den abonnementsordning, som vi har valgt at se på i denne artikel.

 

Hvad skal jeg vælge hvis jeg skifter bil hvert 3 år?

Vi har valgt at fokusere på forbrugeren, der ofte ønsker at skifte bil, og som kører 30.000 km om året i 3 år. Det giver os følgende resultater:

 

Udregningerne er fra 21. juli 2021

Køb af bil – forudsætninger:

ModelQashqai DIG-T 140 AcentaPolo 1,0 MPI EVO Trendline
ModelQashqai DIG-T 140 AcentaPolo 1,0 MPI EVO Trendline
UdstyrAlufælgeIngen
Kilometer pr. år30.00030.000
Pris246.680179.995
År inden salg33
Omkostninger:
Vedligeholdelse* (kr/måned)900817
Værditab*4.1253.167
Etablering og renter på lån**308237
Samlede omkostninger pr. måned5.3334.221

*Vedligeholdelse og værditab er opgjort ud fra FDM tabel over biløkonomi
**Antages at man låner til 80% af bilens pris og lånets løbetid er 6 år.

 

Leasing af tilsvarende bilmodeller:

ModelA3 Sportsback 1,0 TFSIKia Rio 1,0 100 Comfort
ModelQashqai DIG-T 140 AcentaPolo 1,0 MPI EVO Trendline
UdstyrAlufælgeIngen
Kilometer pr. år30.00030.000
Leasingperiodens længde (år)33
Omkostninger pr. måned555278
Førstegangsydelse19.99510.000
Månedlig ydelse3.8953.450
Samlede omkostninger pr. måned:4.4503.728
Så meget er køb dyrere end leasing pr. måned883493

Som det fremgår af tabellen, er der 883 kr. at spare om måneden på en 3-årig periode, hvis man vælger at lease sin Nissan Qashqai frem for at købe. Besparelsen er lidt mindre ved leasing af en VW Polo, dog er besparelsen stadig 493 kr. om måneden over en 3-årig periode. Det er derfor billigst at lease, hvis du ønsker en bil i 3 år i ovenstående prisklasse med et begrænset udstyrsniveau.

Du skal være opmærksom på, at omkostningerne forbundet med køb kan blive mindre, hvis du har pengene kontant. I så fald vil posten Etablering og renter på lån’ bortfalde og det vil gøre det mindre dyrt at købe.

 

Sammenlign priser på billån

 

Hvad skal jeg vælge hvis jeg skifter bil hvert 6. år?

Vi har valgt at fokusere på forbrugeren der beholder sin bil i en længere periode og som kører 20.000 km om året i 6 år. Det giver os følgende resultater:

 

Køb af bil – forudsætninger:

ModelA1 Sportsback 30 TFSIKia Rio 1,0 T-GDI Vision
ModelQashqai DIG-T 140 AcentaPolo 1,0 MPI EVO Trendline
UdstyrAlufælgeIngen
Kilometer pr. år20.00020.000
Pris246.680179.995
År inden salg66
Omkostninger:
Vedligeholdelse* (kr/måned)817792
Værditab*2.9172.292
Etablering og renter på lån**308237
Samlede omkostninger pr. måned4.0423.321

*Vedligeholdelse og værditab er opgjort ud fra FDM tabel over biløkonomi
**Antages at man låner til 80% af bilens pris og lånets løbetid er 6 år.

 

Leasing af bil – samme forudsætninger som ovenfor:

ModelA3 Sportsback 1,0 TFSIKia Rio 1,0 100 Comfort
ModelQashqai DIG-T 140 AcentaPolo 1,0 MPI EVO Trendline
UdstyrAlufælgeIngen
Kilometer pr. år20.00020.000
Leasingperioden2 x 3 år2 x 3 år
Førstegangsydelse19.99510.000
Omkostninger pr. måned555278
Månedlig ydelse3.2953.149
Samlede omkostninger pr. måned3.8503.427
Så meget er køb dyrere end leasing pr. måned192-106

Som det fremgår af tabellen, er der 192 kr. at spare om måneden på en 6-årig periode, hvis du vælger at lease sin Nissan Qashqai frem for at købe. Der er dog ikke nogen besparelse at hente i forhold til leasing af en VW Polo. Her tillægges en udgift på 106 kr. om måneden. Det er derfor, ifølge beregningerne, kun billigst at lease, hvis du ønsker en VW Polo i 3 år i ovenstående prisklasse med et begrænset udstyrsniveau.

Det er værd at bemærke, at du i vores eksempel kun leaser bilerne i 3 år ad gangen. Derfor vil du efter 3 år få udskiftet din bil til en ny, hvorfor du de sidste 3 år af perioden kører rundt i en nyere bil, end hvis du køber. Dog vil det bedst kunne betale sig at købe bilen, hvis du har pengene kontant.

Under alle omstændigheder er der på en 6-årig periode ikke den store forskel mellem leasing og køb hvis der er et begrænset udstyrsniveau. Derfor skal du gøre op med dig selv, hvor meget udstyr du ønsker. Du kan typisk ende med at betale fuldpris for udstyr ved leasing, selvom du kun har bilen i 3 år. Du har dog højest en 3 år gammel bil ved privatleasing.

 

Brugtbilskøb

Da den største værdiforringelse sker i de første 3 år af bilens levetid, er det interessant at undersøge, hvad forskellen vil være i omkostninger, hvis du køber en 3 år gammel bil i forhold til en ny bil til nogenlunde samme pris. I vores eksempel holder vi stadig fast i en ny VW Polo og sammenligner den nu med en brugt Volvo V40 2.0 2D 120 Momentum 5d fra 2018, der har kørt 87.000 km. (Nypris 284.000).

 

Køb af brugt bil – forudsætninger:

ModelA3 Sportsback 1,0 TFSIKia Rio 1,0 100 Comfort
ModelPolo 1,0 MPI EVO TrendlineVolvo V40 2.0 2D 120 Momentum 5d
UdstyrIngenIngen
Kilometer pr. år20.00020.000
Kilometer kørt087.000
År inden salg66
Omkostninger:
Vedligeholdelse* (kr/måned)7921.084
Værditab*2.2922.000
Etablering og renter på lån**237237
Samlede omkostninger pr. måned3.3213.321
Forskel mellem ny og brugt bil0

*Vedligeholdelse og værditab er opgjort ud fra FDM tabel over biløkonomi
**Antages at man låner til 80% af bilens pris og lånets løbetid er 6 år.

 

Som det fremgår af tabellen, er der ikke den store forskel på de samlede omkostninger om du vælger en 3 år gammel bil til 169.999 eller en ny bil til samme pris. Der er dog forskellige overvejelser, du er nødt til at tage stilling til, når du skal vælge nyt eller brugt. Ved brugtbilen er de største afskrivninger allerede foretaget, og du kan derfor få en bil, hvis nypris er væsentlig højere og samtidig mere ekstraudstyr, hvis du vælger at købe brugt. Dog er der også nogle ulemper, da ældre biler kan have dårligere brændstoføkonomi ligesom at værkstedsregningerne stiger i takt med at bilen bliver ældre.

Gratis tips til din biløkonomi?

Tilmeld dig Mybankers nyhedsbrev og få løbende tips og tricks, der optimerer din bil- og privatøkonomi.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Bilabonnement

I løbet af de sidste år er der kommet et alternativ til bilkøbet og privatleasing, hvis du ønsker størst mulig fleksibilitet og bekvemmelighed. Ved at tegne et bilabonnement, har du mulighed for at binde dig til en specifik bil i 30 dage ad gangen. På den måde har du altid mulighed for at opsige eller ændre abonnementet, hvis du skal ud på en længere rejse, eller hvis du blot ønsker at skifte bil ofte. Ved et bilabonnement er alt inkluderet, dvs. grøn ejerafgift, sommer- og vinterdæk samt forsikring. Det eneste du skal forholde dig til, er prisen på abonnementet. Det betyder, at det er nemt og overskueligt at holde styr på din biløkonomi – ligegyldigt hvilken bil du har, eller hvor længe du ønsker at have den.

Flere af de danske bilimportører har, eller er ved at udvikle, abonnementsordninger. Mybanker har valgt at tage udgangspunkt i abonnementstjenesten Dribe, som benytter biler fra Semler koncernen, der bl.a. importerer Audi, VW og Skoda. Vi har udvalgt en VW T-Cross 1,5 TSI med automatgear, og en Audi A4 Avant S Line med automatgear, da det er de modeller, som Drive udbyder i begge klasser*. Vi har derfor tilsvarende modificeret leasingaftalen så udstyr og antal kilometer passer med Dribe-aftalen. Der tages udgangspunkt i 20.000 kilometer om året:

* Udvalget af biler hos Drive ændrer sig løbende, og derfor kan det være, at du ikke kan finde de udvalgte biler hos dem længere.

ModelA3 Sportsback 1,0 TFSIKia Rio 1,0 100 Comfort
VW T-Cross Style 1,5 TSI DSGDribeLeasing
Pris for at være medlem hos Dribe pr. måned*499-
Månedlig ydelse5.2994.349
Førstegangsydelse opgjort pr. måned-139
Forsikring pr. månedInkluderet560
Ejerafgift pr. månedInkluderet96
Dækudgift pr. måned**:Inkluderet167
I alt pr. måned5.7985.311
Forskel pr. måned- 487

*Dribe koster 499 kr om måneden at bruge, og man er bundet til tjenesten i 6 måneder
**Dæk og forsikringsudgiften er opgjort ud fra et estimat for omkostningerne på dæk og forsikring på månedsbasis.

 

ModelA3 Sportsback 1,0 TFSIKia Rio 1,0 100 Comfort
Audi A4 Avant S Line plus 40 TFSI S TronicDribeLeasing
Pris for at være medlem hos Dribe pr. måned*499-
Månedlig ydelse7.9995.495
Førstegangsydelse opgjort pr. måned-694
Forsikring pr. månedInkluderet610
Ejerafgift pr. månedInkluderet210
Dækudgift pr. måned**:Inkluderet167
I alt pr. måned8.4987.176
Forskel pr. måned- 1.322

*Dribe koster 499 kr om måneden at bruge, og man er bundet til tjenesten i 6 måneder
**Dæk og forsikringsudgiften er opgjort ud fra et estimat for omkostningerne på dæk og forsikring på månedsbasis.

 

Som det fremgår af oversigten, er Dribe dyrere i begge tilfælde. Til gengæld får man større fleksibilitet ved brug af abonnementstjenesten. Ved Dribe har man ikke mulighed for selv at modificere sin bil. Ifølge oplysninger på hjemmesiden bliver de dog generelt leveret med meget ekstraudstyr, så selv de mere kræsne kunder kan tilfredsstilles.

Prisen på bilabonnements ordninger afhænger rigtig meget af reglerne for beregning og betaling af registreringsafgift. Det er sådanne ændringer der gør at denne type abonnementsordninger er steget i pris den seneste tid.

 

Fordele og ulemper

Selvom vi med vores tabeller har forsøgt at skabe overblik over hvornår det økonomisk kan betale sig at købe, abonnere eller lease, er der stadig en del overvejelser man bør gøre sig. Der er – som altid – både fordele og ulemper ved de forskellige måder at få en bil på. Der findes også forskellige former for leasing og abonnement-aftaler. Derfor anbefaler vi, at du undersøger markedet grundigt inden du træffer dit valg.

 

Privatleasing

Fordele:

  • Du kender de månedlige omkostninger i hele leasingperioden, hvis bilen holdes skadesfri og det årlige antal kilometer overholdes
  • Leasingselskabet står for garanti og service på bilen
  • Lavere udbetaling på en leasingbil end ved køb af bil
  • Ny bil hver 3. år

Ulemper:

  • Der kan være en del faldgrupper afhængig af, hvordan leasingkontrakten er udformet
  • Du skal vide præcis, hvor mange kilometer du kører om året. Kører du flere kilometer end det aftalte afregnes det som regel til overpris. Kører du derimod færre, er du nødvendigvis ikke sikret at få penge retur.
  • Der er et opsigelsesvarsel i de fleste leasingkontrakter. Denne kan blive aktuel ved en ændret livssituation såsom arbejdsløshed, skilsmisse mm. Du kan altså godt komme ud af kontrakten før tid, men du mister hele førstegangsbeløbet.
  • Skader på bilen er ikke gratis. Når bilen returneres, kan du derfor risikere at få en ekstraregning
  • Engangsbeløbet, som du betaler for bilen, får du ikke retur.
  • Det kan blive dyrt at tilvælge udstyr, da prisen på udstyret ofte svarer til den fulde pris, selvom du blot har bilen i leasingperiodens længde.

 

Køb af ny bil

Fordele:

  • Du kan skræddersy bilen så den passer præcis til dit behov
  • Hvis du ønsker at beholde bilen over en længere tidshorisont, kan køb af bil være at foretrække
  • Ingen kontraktforhold du skal forholde sig til, og du kan derfor sælge bilen når du ønsker
  • Hvis du kører mange kilometer om året, eller har svært ved at forudse antal af kilometer, kan køb være den rigtige løsning

Ulemper:

  • Værditabet på købte biler er ret voldsomt. Så snart bilen har forladt forhandleren, er den faldet i værdi
  • Hvis man ikke har pengene i banken, skal man finansiere købet af bilen, hvilket er en ’ekstra’ omkostning i forhold til det løbende værditab og vedligeholdelse. Et billån, der skal betales tilbage over 6 år, vil ligge typisk ligge omkring samme niveau som leasingydelsen.
  • Der kan komme uforudsete udgifter, som ikke er dækket af garantien på bilen. Bemærk, at nogle bilforhandlere kun tilbyder to års garanti i modsætning til de tre år, som er standard i branchen.
  • Bilafgiften i Danmark er faldet de seneste år, og derfor kan det være en negativ oplevelse, at købe en bil, der en måned senere er blevet væsentlig billigere pga. faldende afgift.

 

Køb af brugt bil

Fordele:

  • Mere bil for pengene, da bilens største værditab forekommer i de første år
  • Ingen kontraktforhold du skal forholde dig til, og du kan derfor sælge bilen, når du ønsker
  • Du behøver ikke være opmærksom på, hvor mange kilometer du kører

Ulemper:

  • Har typisk ikke samme driftsøkonomi og moderne teknik, som nyere modeller
  • Fabriksgarantien dækker ikke (i de fleste tilfælde)

 

Bilabonnement

Fordele

  • Stor fleksibilitet, kun bundet 30 dage pr. bil

 Ulemper

  • Ikke mulighed for at skræddersy din egen bil, da du vælger blandt de biler, som stilles til rådighed i abonnementsudbyderens ’bilpulje’.
  • Begrænset udvalg

 

Sådan udregner vi værditab

For at forstå sammenligningen, er det vigtigt at være opmærksom på den måde vi udregner værditabet på. Det beløb, som du betaler til banken hver måned, hvis du ikke har pengene kontant, udgør ikke den reelle omkostning forbundet med at have en bil. For at udregne den reelle omkostning, er du nødt til at inddrage værditabet på bilen pr. måned. Selvom du ikke mærker værditabet på pengepungen, er det her omkostningen reelt ligger. Efter et år er bilen faldet med 36.000 kr. Dette er ikke et beløb, som du mærker, da pengene er bundet i bilen. Hvis du derimod sælger bilen, har du lige pludselig 36.000 mindre i hånden. Derfor har man tabt 36.000 / 12 = 3.000 kr. om måneden.

Når du gør brug at et banklån, betaler du løbende en omkostning i form af renter og etableringsomkostninger ud over afdraget på lånet. At du betaler afdrag på lånet er ikke i sig selv en omkostning. Det er blot købesummen på bilen, som bliver fordelt ud på lånets løbetid så det bliver nemmere for forbrugeren at købe en bil. Som nævnt ovenfor er købesummen ikke en omkostning, da du blot binder pengene et andet sted. Derfor er afdraget heller ikke i sig selv en omkostning.

 

Regneeksempel

Ved fx et bilkøb hvor du har lånt 80 % af de 160.000 kr. i banken oplever du kun, at du betaler en månedlig ydelse på banklånet som i dette tilfælde udgør 2.015 kr. Derfor vil det være oplagt at antage, at du har en omkostning til sin bil på 2.015 kr. om måneden. Dog forholder det sig sådan, at hvis du vil sælge din bil efter 1 år, og den er faldet 36.000 kr. i værdi, viser den månedlige ydelse ikke den rigtige omkostning.

Det kan godt være du betaler 2.015 kr. om måneden (samlet 24.180 på et år), hvoraf du har afdraget 21.350 kr. på lånet, men lige så snart bilen bliver solgt, skylder du banken: 36.000 – 21.350 = 14.650 kr. Hvis du fordeler det ud på de 12 måneder, svarer det til en omkostning på 1.220 kr. ekstra pr. måned. Dvs. den reelle omkostning i dette tilfælde er 1.220 + 2.015 = 3.235 kr. At det månedlige beløb ikke blot er de 3.000 kr., som vi konstaterede tidligere, var den reelle omkostning, skyldes at de 235 kr. er den omkostning, du betaler i renter pr. måned i perioden. Derfor udgør den samlede omkostning værditabet (3.000 kr.) + omkostningerne til lånet (235 kr.) hver måned.

 

Læs også: Firmabil eller privatbil: Hvad kan betale sig for dig?

 

Skal du låne til bil?

Vælg beløb, løbetid og indhent tilbud fra flere forskellige banker

kr.
10.000 kr. 300.000 kr.
0
år

ved 4,95% i debitorrente

0 kr./md.
Yderligere estimater
ved 7,95% i debitorrente 0 kr./md.
ved 11,95% i debitorrente 0 kr./md.
Priseksempel: Samlet kreditbeløb 0 kr. Variabel debitorrente 0 - 0%. ÅOP 0 - 0%. Samlet beløb, der skal betales tilbage 0 - 0 kr.