Kassekredit: Dokumentgebyr ved genforhandling

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93864
    AnonymForfatter

    Jeg har to kassekreditter:

    Danske Bank 20.000 kr. oprettet i 2000 og ingen løbende omkostninger. Aftalen er gældende indtil videre.

    Fælleskassen 50.000 kr. oprettet i 2008. Kreditten skal genforhandles hvert andet år og koster hver gang 750 kr. i dokumentgebyr, også når kreditten skal fortsætte uændret. Jeg bruger sjældent kassekreditten, men er afhængig af at have den, da jeg har et enkeltmandsfirma, og Fælleskassen har ret favorable rentesatser. Synes dog, at det er meget dyrt at skulle betale så højt et gebyr.

    Jeg har talt med min bankrådgiver i Fælleskassen om det, og også fortalt hende om mine mere gunstige vilkår i Danske Bank. Overraskende svarede hun, at hvis Danske Bank ikke løbende genforhandler, så bryder de loven.

    Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af rigtigt og forkert her? – jeg undrer mig meget…

    På forhånd tak

    #200984
    JydenForfatter

    Jeg har engang i Danske Bank fået oplyst at det afhænger af hvornår kassekreditten er oprettet, og der er nogele lavet for en del år siden der ikke skal fornyes mens nyere skal. Har fået en sang om at der har noget med EU regler at gøre, uden at de kunne gøre nærmere rede for det. Om det er sandheden ved jeg ikke, da det var en ret luftig forklaring de kom med.

    #200988
    Mr RForfatter

    Det er rigtig nok at en kredit skal genforhandles. De kunne jo bare sætte løbetiden til 10 år eller 15 år i stedet ? Lidt underligt at det skal gøres hvert andet år.

    #200990
    BangeeForfatter

    Mener det er kommet i forbindelse med seneste ændring i kreditaftaleloven

    Men tænker det er noget finanstilsynet også ønsker, eftersom der jo i princippet er tale om et stående lån. Derfor skal der nok noget økonomiski indsigt på kunden til for at opgøre sikkerhed og risiko tænker jeg

    #200994
    Mr RForfatter

    Ja Bangee, men da ikke hvert andet år.

    #200996
    AnonymForfatter

    Tak for jeres bud.

    Synes ikke der er noget problem i, at jeg skal give økonomiske oplysninger, det er jo relevant nok. Det er den 2 årige periode, jeg undrer mig over.

    Vil prøve at tjekke kreditaftaleloven…

    Andre bud på hvor jeg kan finde informationer, inden jeg genforhandler?

    #201004
    Mr RForfatter

    Hej Mynona

    Tænker du på:
    https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=136320

    Ved ikke hvad du ellers skal bruge ?

    #201006
    testForfatter

    Men hvorfor gebyret og så højt?

    #201008
    AnonymForfatter

    Tak Mr R

    Jeg leder efter dokumentation på at det er lovpligtigt at genforhandle hvert andet år, og synes ikke umiddelbart at finde det i kreditaftaleloven.

    Så hvis du kender til andet, hører jeg meget gerne om det…

    #201010
    HalliHalloForfatter

    Lidt meget underligt spørgsmål, for selvfølgelig er det da lovligt både at tage et gebyr for deres arbejde, ligesom banken også er berettiget til selv at bestemme kredittens løbetid.

    Men hvorfor ikke lægge det hele over i Danske Bank, når de nu gør det hele gratis, ja, jeg spøger bare?

    Danske Bank vil gerne have det hele, de averterer i øvrigt med at man kan opnå store fordele ved netop at samle det hele hos dem.

    #201042
    Mr RForfatter

    Jeg er 100% sikker på at det ikke er lovpligtigt at det skal være hvert andet år.

    #201074
    HalliHalloForfatter

    2-3 års løbetid for en kassekredit er ikke ualmindeligt, det har jeg da haft i både Danske Bank og andre banker.

    Så jeg kan ikke forestille mig at dette ikke skulle være lovligt.

    #201078
    thsvForfatter

    Ved små kreditter op til ca. 1 månedslån netto har de fleste banker tidsubegrænset kreditter, som derfor ikke skal genforhandles.
    Ved større kreditter typisk over 50.000 eller 100.000 kr kan kreditten genforhandles, da banken jo løbende skal sikre sit pant. Og ved disse store beløb vil banken typisk kræve at der tinglyses et pant på kreditten.

    Paragraf 27 handler om tidsubegrænsede kreditaftaler:
    “Opsigelse af tidsubegrænsede kreditaftaler"
    Så selvfølgelig er disse ikke ulovlige, og endnu en banksælger har bevist, at hun ikke kender loven.

    I Danske Bank vil stiftelsesgebyret være 0 kr for en kassekredit op til 50.000 kr, hvis man er hverdag+ kunde.

    #201082
    AnonymForfatter

    Så er jeg blevet lidt klogere 🙂

    Det er IKKE lovpligtigt at genforhandle så tit. Det lovpligtige består i, at der skal være slutdato på en kassekredit for at kunne udregne og sammenligne ÅOP.

    Jeg har igen snakket med Fælleskassen og forhandlet slutdato og dermed genforhandling til en 3 årig periode fremfor de to år. Så langt så godt.
    Det viser sig, at det er en intern kreditpolitik hos Fælleskassen, der gør at de minimum vil genforhandle hvert 3. år. Det tog mig lidt tid at få den oplysning. 🙂

    Tak for hjælpen herinde…

    #201084
    HalliHalloForfatter

    Mynona, når nu du hævder, at det ikke er lovligt at genforhandle efter 1 eller 2 år, men først efter 3 år, så oplys venligst hvilket lov og paragraf du har det fra.

    Personlig kan jeg nemlig ikke forstille mig, at der er nogen lov, der regulerer dette.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.