Nye banker.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • -Erik-Forfatter
    Indlæg
  • #93650
    -Erik-Forfatter

    Kan se at der annonceres efter medarbejdere til en ny bank her i dk
    http://kpmg.jobnext.dk/39

    Det vil være rigtig godt hvis man kunne flytte over i en frisk bank, hvor man ikke skal være med til at lukke de gigantiske huller i økonomien som de gamle banker har pga. deres uforsigtighed før finanskrisen.

    Håber at der åbner flere nye banker fremover 🙂

    #197226
    Mr RForfatter

    Tal venligst om emner du har en smule forståelse for.

    #197228
    Mr RForfatter

    Tal venligst om emner du har en smule forståelse for.

    #197230
    JydenForfatter

    Erik

    Se evt. også tråden “Hemmelig og ny ambitiøs ny bank på vej" med sidste indlæg den 22,marts.
    Håber ligesom dig at der kommer gang i et eller andet der kan ruske op i den danske banksektor.

    #197232
    -Erik-Forfatter

    Mr R,

    Hvis der er en baggrund for din tåbelige udgydelse, er du velkommen til at redegøre for den, ellers luk arret !

    #197236
    Mr RForfatter

    Du skriver:
    Det vil være rigtig godt hvis man kunne flytte over i en frisk bank, hvor man ikke skal være med til at lukke de gigantiske huller i økonomien som de gamle banker har pga. deres uforsigtighed før finanskrisen.

    Det er en latterlig generalisering af banksektoren og sand hvad nogle banker angår, men der er altså stor forskel på bankerne lige så stor som på andre firmaer.

    Desuden hvad er det lige for et huld du lukker ? Hvad er det lige du betaler ?

    #197242
    HalliHalloForfatter

    Med andre ord starter brugsforeningerne snart en bank op, ligesom PFA er i gang med at etablere en, men ved ikke hvor langt fremme de er.

    Så nu skal der nok komme rigtig fin konkurrence. I skal dog nok ikke regne med særligt høje indlånsrenter nu om dage. Måske 1,75 – 2% på anfordringsvilkår i opstartfasen eller hvad ved jeg, men er jo bedre end ingenting.

    Og det højeste nogen danske bank giver d.d. er vel kun omkring 1,5%?

    #197246
    -Erik-Forfatter

    Mr R. Se det var jo noget konkret at forholde sig til.

    Generaliseringer er gode. De sparer både forfatter og læser for lange forbehold, så kommer substansen til at fylde mere 🙂

    Indlægget var skrevet ud fra egen hukommelse fra mediedækningen af bankernes nedskrivninger. En hurtig søgning på google viser at der stadig foretages store nedskrivninger i 2013 i en række konkrete banker.

    Men, nuvel, vi må have facts på bordet. Af

    http://www.finansraadet.dk/tal–fakta/statistik-og-tal/regnskabstal/hovedtal—resultatopgoerelse.aspx

    fremgår det at bankerne i 2011 (2012 tal ikke tilgængelige) nedskriver 24 mia. kr. på udlån. Samlede rente og gebyrindtægter er = 70,6 mia. kr.

    Det er træls at man som bankkunde, skal generere 52% højere db, for at betale for bankens og andre kunders uforsigtighed.

    Læg dertil bankernes bidrag til bankpakker mv., men det slipper man nok heller ikke for at betale i en frisk bank.

    Det med småt
    – tallene ovenfor er tal for sektoren som helhed, og der vil/kan være stor afvigelse mellem bankerne individuelt. Kender du nogen banker der kører med markant lavere nedskrivninger, noget ala 1-5 % af rente+gebyrindtægterne ?
    – det kunne være spændende at lave samme beregning for en håndfuld af de største banker, for at få et par konkrete eksempler.
    – tallene kan indeholde nedskrivninger i krakkede banker, hvor underskuddet er blevet dækket via FS og bankpakkerne
    – “skal generere 52% højere db" er opgjort i runde tal. Uden nedskrivningerne kunne bankerne have haft samme bundlinje ved et db på 46,3 mia kr., men der skal tjenes ekstra 24,3 mia. kr. for at dække nedskrivningerne. Dvs. der skal genereres 52% mere db end ellers.
    – – samme for tidligere år
    2010 = 84 %
    2009 = 94 %
    2008 = 64 %
    2007 = – 0,001 %
    2006 = – 3,5 %
    2005 = – 1,7 %
    (finansrådets tal går ikke længere tilbage.

    Jeg hænger mig ikke i om det korrekte tal er 52%, 25% eller 75% – uanset hvad synes jeg det er en høj “skat" at betale, for at dække andres synder i fortiden.

    Mvh Erik

    #197258
    Mr RForfatter

    Det er alt for simpelt sat op og du undlader en masse ting.

    Der er mange ting der bestemmer hvad en bank tjener.

    Selvfølgelig har nedskrivninger en betydning for indtjeningen, men det er dér så sandelig også mange andre ting der har.

    1) Driftsomkostninger, som uden tvivl vil være ekstremt høje i en ny bank.
    2) Handelsindtjening.
    3) Funding, Netto renteindtjening

    Ved opstart af en ny bank vil der være en masse ekstra omkostninger.

    #197406
    Jesper nyForfatter

    jeg ser i hvert fald også frem til en ny bank i DK. Jeg synes det er meget påfaldende den lave rente som gives i alle banker. Konkurrencen er stort set ikke eksisterende i mine øjne. Dette er i mine øjne en tiltaget tendens det sidste års tid.

    Jeg synes det er “mærkeligt" at der ikke bare en eneste bank i DK som ønsker (at betale) indestående kapital.

    #197408
    HeyForfatter

    Ja vi må da gå ud fra, at en ny bank har brug for ekstra kapital, pga ekstra mange omkostninger i starten.

    #197714
    JydenForfatter

    Masser af stof om den nye bank Coop evt. vil lave på Berlinske Business idag. http://www.business.dk

    #197726
    HalliHalloForfatter

    Med andre ord skal Coop til at konkurrere med PFA, der i følge eget udsagn også snart starter en ny bank op.

    Men om man får 1,5% eller måske endda 2% i rente er jo alligevel ikke meget nu om dage………

    #197752
    JydenForfatter

    Coops landsråd har idag besluttet at man kan arbejde hen mod etablering af en ny bank. Alletiders med nye tiltag, der forhåbentlig er lidt kundevenlige.

    #197756
    thsvForfatter

    1,5% som Coop bank vil tilbyde er da en fin rente, og pænt meget over det afkast, som vores pensionspenge giver investeret i flexobligationer.
    Mange flekslånere betaler jo kun ca. 1% i rente+adm.bidrag for deres belåning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.