kapitalpension og 37,3 pct.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #93168
    nielsensForfatter

    Folketinget har vedtaget en skattereform, de fleste nok ikke forstår. Jeg har læst, hvad aviserne skriver i dag og bliver i hvert fald ikke meget klogere.

    Her er mit helt konkrete spørgsmål vedr. en beskatning på 37,3 % i 2013 af kapitalpensioner. Jeg er 70 år og kan lade den stå, indtil jeg bliver 75. Jeg kan også hæve den i 2013 og slippe med en beskatning på 37,3 % i stedet for 40 %, men hvis jeg ikke har brug for pengene, vl det da være tudedumt i betragtning af, at renten på frie midler er langt lavere end på en kapitalpension.

    Men kan jeg lade staten trække de 37,3 % i 2013 og så lade resten af kapitalpensionen stå i pensionsselskabet/banken??? I så fald er det en fordel, men ellers ikke.

    #187302
    pppedeForfatter

    Som jeg kender reglerne (og nej, jeg har ikke holdt mig opdateret siden reformen kom i spil) så har du ingen valgmulighed. Enten kører den gamle ordning videre som hidtil, men nye indskud er ikke tilladt, og du må etablere en ny – eller staten trækker de 37,3% af din nuværende og du fortsætter indbetalinger som hidtil uden fradrag.

    #187306
    nielsensForfatter

    Men spørgsmålet var, om jeg kan lade kapitalpensionen stå (den er hvilende), og så lade staten trække 37,3 % af den i 2013, hvorefter vi er kvit, og jeg kan få restbeløbet udbetalt, når jeg engang får brug for dem.

    #187316
    grgForfatter

    Som jeg forstår de nye regler kan du vælge at betale skatten (37,3%) næste år og så lade ordningen stå med det mindre indestående til du ønsker den udbetalt.

    Men mon ikke der i løbet af de næste par måneder kommer nogle vejledninger eller lignende der præciserer de nye regler – det er trods alt først til næste år det kan lade sig gøre.

    Hvad er din rente siden du ikke ønsker pengene udbetalt? Den kan principielt set være så høj at det ikke kan svare sig at tage skatterabatten næste år – se bl.a. her:

    http://epn.dk/privat/pension/article4840242.ece

    #187338
    HalliHalloForfatter

    Nu skal du ikke foregribe begivenhedernes gang, lovforslaget blev som bekendt først godkendt i går, så vent dog et par dage for at se den endelige lovtekst.

    Men hvorfor skulle du ikke kunne betale 37,3% i skat i 2013 og så lade restsummen overgå til den nye ordning og så hæve pengene, når du vil have dem udbetalt, dog senest ved det fyldte 75. år eller evt. udgangen af det år du fylder 75 år.

    Nielsens: Indbetaler du d.d. max.beløbet på 46.000 kr. for at kunne få pensionisttillæg og boligydelse? Jeg tror der er rigtig mange velstillede pensionister, der er meget kede af at kapitalpensionen ophører, da det jo koster dem lige knapt 1300 kr. netto pr. måned.
    Men husk det er et luksusproblem, og lovgivningen burde have været ændret forlængst.

    #187342
    nielsensForfatter

    Som skrevet står er min kapitalpension hvilende – den bruges ikke til skattenumre eller tilskudsfiduser.

    Men jeg begriber ikke, hvordan man kan vedtage en reform, som de færreste fatter – vel heller ikke politikerne selv.

    F. eks. kunne jeg som borger godt tænke mig at vide, hvordan dælen man er kommet frem til en så skæv procent som 37,3.

    #187344
    JydenForfatter

    Nu ved jeg ikke havd du får i rente på din kapitalpension, men jeg har efter mange beregninger for et par måneder siden hævet min kapitalpension og placeret de frie midler og får næsten det samme ud af det, selm beløbet er 40 % mindre end summen var som kapitalpension. På det tidspunkt var rente på frie midler bedre en det jeg kunne få på kapitalpensionen, og efter palskat og også 40 % eller 37,3 % afgift af renterne, så kunne jeg dengang placere fornuftigt, men det kan uden tvivl variere fra tid til anden, så det må komme an på dine aktuelle muligheder og beregninger.

    #187354
    HalliHalloForfatter

    Din fremgangsmåde med at vente med at få pengene ud for slippe billigere i skat og ikke blive modregnet i pensiontillæget for måske en renteindtægt på 30-50.000 kr. er med mine øjne da ligeså meget skattenumre eller fiduser, som du selv skriver.

    Og hvorfor er der en skatterabat på 2,7%, hvis man i 2013 vælger at betale sin skat Nielsens? Dels er fradraget for indbetalinger d.d. jo kun deromkring, ligesom staten vel har en interesse i at få flest muligt skatteindtæger i kassen her og nu.

    Hvad er i øvrigt grunden til at du spørger så intenst til emnet? Vi andre afventer bare at vi bliver kontaktet af banken eller evt. selv at kunne læse de nye regler, når de bliver offentligtgjort.

    #187370
    hakon larsenForfatter

    Jeg forstår sku ikke de politikere. Nu hæver man næsten alt arvesølvet på en gang, og bruger pengene her og nu, hvad så fremover? Det er da som at pisse i bukserne.

    #187376
    nielsensForfatter

    “Hvad er i øvrigt grunden til at du spørger så intenst til emnet? Vi andre afventer bare at vi bliver kontaktet af banken…" skriver HalliHallo. Ja, men jeg ønsker ingen økonomisk barnepige, har heller ingen fordækte motiver til at spørge, men er træt af et kompliceret skattesystem, hvor alle bare bevidstløst kræver lavere skat. Mit ønske er gennemskuelighed for oplyste borgere og intet andet.
    Men se, hvor indviklet det altsammen er: aftrapning af grøn check; udregning af beskæftigelsesfradrag (det er klogeligt overladt til skattevæsenet selv);, regler for pensionstillæg, hvor pensionisten må tjene op til 30.000 om året (men det kræver højere uddannelse at fnde ud af, om det er før eller efter ambi); lovgivning om honorarer med eller uden ambi; forkerte indberetninger, som ikke korrigeres, og hvor selv skattemedarbejdere er magtesløse; renteindtægter på Færøerne (de skal af sære årsager ikke indberettes); kørselsfradag for udkantsomåder (forstår du dem, arbejdsmand Jensen i Langtbortistan – ellers bliver du bare snydt for et fradrag?); indekskontrakter og boligydelse, der er opfundet i et papirhelvede etc., etc. – søg på “nielsens" og se, hvad jeg ellers har spurgt om i dette forum.
    Oplyste borgere bør ikke finde sig i, at selv de, der laver lovene, ikke kan gennemskue dem og deres virkninger, men som alle andre står og råber op om lavere skat, lavere skat…
    Tænk, hvis det var lige så kompliceret at handle i Netto. Så skulle I se oprør!
    mvh.
    nielsens
    (der tog en halv bankuddannelse i 1967 – og så sprang fra)

    #187378
    HalliHalloForfatter

    Nielsens, nu syntes jeg ikke at den danske skattelovgivning er speciel
    kompliceret, hvis man da blot bruger lidt tid på at sætte sig ind i den.
    Andre landes skattelovgivninger er bestemt ikke mere enkle end den danske,
    bare til din orientering.

    Hvad har du egentlig lavet fra du var 17 til du var 23-24 år, hvor du,
    hvis jeg kan regne rigtigt, så først gik i banklære? Hvis du er født i
    1942, evt. 1941, så ville det da have været normalt at du var startet bankuddannelsen
    allerede i 1959 eller hvad?
    Det kommer selvfølgelig ikke mig ved, men det meget atypiske uddannelsesforløb undrer mig bare nok så meget.

    #187388
    nielsensForfatter

    Tømrer – i dag billedkunstner.

    #187730
    nielsensForfatter

    Ja, undskyld jeg fremturer, men det ser ud til, at man kan betale afgiften på 37,3 % i 2013 og så lade restbeløbet stå (teknisk set på en ny konto).

    Men hvordan i alverden skal de små pengeinstitutter bære sig ad med at finde de mange penge til staten? De er jo sikkert udlånt til mindre erhvervsdrivende og landmænd og ligger vel ikke i bankens skuffer?

    Det vil jo dreje sig om virkelig mange penge, hvis hovedparten af kapitalpensions-opsparerne bruger tilbuddet!!

    #187940
    HalliHalloForfatter

    Jeg glæder mig på dine vegne Nielsens, da jeg så håber at du har fået ro i sindet.

    Nu er de fleste kapitalpensioner jo nok placeret i puljeordninger og dermed investeret i værdipapierer, men der mister de jo så lidt indtjening. Dvs. hvis en kunde har 1 mill i depotet skal der sælges for 373.000 kr. Ved et gebyr på årligt 0,75% vil det så give en gevinst for kunden og tilsvarende et tab for banken på 2.797,50 kr. Det er jo også en slags penge!

    #188440
    AnonymForfatter

    Man skal være opmærksom på, at hvis man beskatter med 37,3% – så kan man ikke senere omskrive en kapitalpension til RATE-LIVrente. Summen skal hæves senest ved 75 år.

    På mange gamle kapitalpensioner – er der kun 25% i afgift på en del af saldoen.
    På mange gamle kapitelpensioner – betales der ikke realrenteafgift på en del af saldoen.
    (denne frie del – er fri for realrenteafgift indtil udløb af en løbende pension)

    Så det er ikke bare forskellen på 40% og 37,3% – der er tale om.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.