Hvorfor er penge på en indekskonto ikke lige så gode som andre pensionskonti

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 45 i alt)
  • JydenForfatter
    Indlæg
  • #92574
    JydenForfatter

    Hvorfor er penge stående på en indekskonto ikke lige så gode som dem der står på en anden pensionskonto (rate- eller kapitalpension). Er der nogen der har en forklaring på det.

    Alm.Brand Bank har i øjeblikket et tilbud på 3,75 % i rente som de også siger gælder pensionskonti, men de vil ikke give det på indekskonti, og noget tilsvarende har tidligere fundet sted i andre pengeinstitutter. Pengene står der jo bare år efter år, uanset om det er den ene eller anden pension – så hvorfor forskel ?

    #177926
    HJLForfatter

    Jyden hvad bruger de som forklaring i banken?

    Noget kunne tyde på at bankernes interesse for produktet er ikke eksisterende, siden de er ligeglade med jer kære medborgere som har den type opsparing.

    Et forsigtigt gæt herfra; Det skyldes måske at det i kraft af at man ikke længere kan oprette den type opsparing blot er blevet besværligt at opretholde en medarbejderstab med viden om produktet.

    Mvh HJL

    #177946
    JydenForfatter

    Man kan ikke få en forklaring. I disse kundeservicecentre – som man kalder dem (de har ikke noget med kundeservice at gøre – det er noget fanden har skabt) kan de generalt ikke fortælle mere end man selv kan se på nettet. Og yngre bankfolk aner ikke noget om indekskonti, og er jo fuldstændig ligeglade med sådan et produkt. Det jeg tænke med mit spørgsmål var om der var

    #177952
    hakon larsenForfatter

    Jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med at pengeinstitutterne har mere arbejde med indekskontrakter. Når de skal udbetales skal der jo hentes penge fra staten der skal lægges til, og det er hver måned i 15 år. Men det er rigtig renten er under 2%

    #177976
    AnonymForfatter

    Man kunne jo også have en lumsk anelse om, at bankerne har lavet en underhåndsaftale herom for dette meget ensartede produkt ….

    #178158
    JydenForfatter

    Til hakon larsen
    Du har ret i at der er lidt arbejde i det, men med edb-systemer burde det vel kunne klares indenfor rimelighedes grænser, og de fleste pengeinstitutter har jo nok at antal indekskonti,så nogen fra eller til…

    til Kai Nielsen
    Jeg frygter at du har ret, og så længe man kan spise kunderne af med næsten ingenting, ja så scorer den forkælede pengeinstitutbranche masser penge og er som sædvanlig ligeglade med sit image og kunderne.

    mvh. Jyden

    #178172
    hakon larsenForfatter

    Vi må samlet gøre noget ved det.
    Jeg skal i hveret fald i min pengeinsititut i næste uge.
    De har pr. 7-1-2012 sat renten ned på 1,3% Vi har 260000 der står, det er helt urimelig.
    Ikke nok med at renten er lav, med derved risikere vi også at der ikke er penge nok til at udbetale i 15 år, og så mister vi statstilskudet.
    Med venlig hilsen Hakon

    #178224
    JydenForfatter

    Ja, det har du ret i.
    Man det er utroligt at nogle af de pengeinstitutter der mangler indlån ikke er interesseret i at få del i disse midler – blot til en rimelig rente – også for kunderne.
    I Mybankers interessante nyhedsbrev fra juli 2011 som kan ses her på siden, så stod der i 2009 over 10 milliarder kr. på indekskonti jf. Danmarks Statistik. Men som afsnittet i nyhedsbrevet omtaler så tjener staten på dine lave renter.

    Jeg har kontaktet Alm. Brand Bank 2 gange her under deres kampagne, men de vil ikke have vores indekskonti med over 300.000 kr. uden at jeg kan få en forklaring på hvorfor. Men de omdeler husstandsomdelte reklamer for at få indskud, så jeg forstår ikke sammenhængen, og det var derfor jeg rejse spørgsmålet her på siden.

    #178418
    JydenForfatter

    Da der ikke er kommet indlæg der fortæller at penge på en indekskonto skulle være dårligere end andre penge, vil jeg tillade mig at konkludere at pengeinstitutterne ikke mangler indlån og er interesseret i at modtage disse – i al fald ikke hvis de bare skal give en anstændig rente. Jeg kan frygte ovenstående citat meget, og konstatere at det er ganske få der vil give en rimelig rente, og at jeg sikkert skal være glad for Nørre Nebel Sparekasse.

    #178420
    hakon larsenForfatter

    Det er nok rigtig at de har lavet en underhåndsaftale. Selv om jeg mener at det er ulovlig.
    Jeg har været i min pengeinstitut, og flere andre, de vil ikke give mere end 1,3 -1,5%
    Nu har de så lovet at regne på hvor mange år det kan række med 1,3% og vil vende tilbage i løbet af ugen. Men det ski da for dårligt, jeg får 3,5% på kapital og ratepensionen.

    #178478
    JydenForfatter

    Du har fuldstændig ret. Det er for dårligt af pengeinstitutterne, at de har ca. 10 milliarder kr. der ikke kan placeres på anden måde, og som de kan tjene tykt på at have stående år efter år, efter år, efter år, efter år, og bare tryne kunderne med med ultra lav rente på dette produkt.
    Men det siger noget om hvor ligeglade danske pengeinstitutter er med deres kunder og det image de har fået gennem en årrække. Som jeg så Richard Branson udtalte fornyligt hvor belatet ordet

    #178580
    SoleilForfatter

    Det er meget vigtigt med bedst mulige renter på indexkonti, for hvis renterne er lave, bliver udbetalingsperioden kortere, og derved går man glip af det helt afgørende ved denne kontoform: Indextillægget, som er knyttet til udbetalingen og i dag faktisk fordobler udbetalingen. Derfor er det bedste råd, der kan gives til indehavere af indexkonti: Flyt, hvis renten ikke er i top.
    Den bedste rente i dag kan fås i Sparekassen for Nørre Nebel og Omegn, den har længe været på 3%, men de har beklageligvis lige sat den ned til 2,75%, det er dog stadig væk i toppen (sammen med Andelskassen).
    Så flyt bank, hurtigst muligt. Det er i det hele taget et godt råd altid. Lad være med at lytte til alle mulige rosende ord om service og bankrådgivning. Jeg har skiftet bank hver 2.-3. år de sidste 25 år og dermed altid sørget for, at mine indskud fik den bedst mulige rente. Modtagerbanken sørger jo for flytningen, men jeg må beklageligvis indrømme, at der ofter opstår et eller andet kludder ved en flytning. Det må man så tage med som prisen for at få den bedre rente.
    Det er ganske forbløffende at se, at mange banker, både store og små, i dag fortsat kan slippe af sted med at forrente deres kunders indestående med halvdelen eller en trediedel af, hvad bankerne i toppen giver (se Mybankers liste for indskud). Det kan jo kun skyldes, at de fleste indskydere finder sig i at blive spist af med den lave forrentning – og det ved bankerne også godt. Derfor fortsætter de bare. Hvis danske bankkunder virkelig gav sig til i massevis at flytte til de veldrevne, effektive banker, som kan give en god rente, ville der ske en revolution i den danske bankverden.

    #178584
    AnonymForfatter

    Som jeg tidligere har skrevet, kan man have en lumsk anelse om, at bankerne (i alle tilfælde de største af dem) har lavet en underhåndsaftale, hvilket jo er ulovligt.
    Grunden til, at de kan lykkes med, at tilbyde så lave renter, er den, at et indestående på en indekskonto ikke har nogen

    #178586
    AnonymForfatter

    Noget forsvandt i mit indlæg.
    … “intern konkurrent" forstået således, at en indekskonto altid vil bestå af et bankindestående, hvorimod indeståendet på en rate og kapitalpension kan indeholde såvel obligationer, aktier, invest. foreninger etc.som konkurrerer med bankrenten
    Bankerne kan derfor komme afsted med at tilbyde de meget lave rater på indekskonti.

    #178720
    JydenForfatter

    Og det kunne se ud til at de også har gjort det på forvaltningskonti, jf. den sidste tids eksempler. Det kunne se ud som de prøver at snyde børn og

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 45 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.