Fordeling af udgifter i hjemmet

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 51 i alt)
  • Indlæg
  • #172616
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg undres over skævvridningen. Tænker, hvordan I ellers
    har delt det op derhjemme, hvad angår huslige pligter?
    Hvem gør rent? Laver mad? Vasker tøj mm??
    Hvis det er din kone, som står for det, kan du ikke ændre
    tingenes tilstand, uden at dette også bliver 50-50.

    #172618
    AnonymForfatter

    Hej. Mange tak for de gode forslag, som jeg har læst med stor interesse. Jeg er i tænke box!! Tove kom med et godt forslag, synes jeg, men ….
    Med hensyn til, hvem der gør hvad i hjemmet, ja så deles vi faktisk 50-50 om det. Det er ikke noget problem, men jeg tror, at problemet ligger i, at min kone synes, at tingene skal være, som det har været fra starten af, og at hun derfor ikke vil ændre noget som helst på det. Vi har været på en del ture/ferier sammen, hvor jeg næsten (95%, tror jeg) har betalt alt. Dejlige ture!!
    Men jeg synes bare, at det måske ville være naturligt, at nu da hun fået en uddannelse og et _ som hun siger – rigtigt godt arbejde med sin uddannelse, at det så ikke er naturligt at spørge om, hun ikke skal give bare lidt til det fælles hjem i DK.
    Trygheden med hendes opsparing kan jeg sådan set godt forstå i og med, at hun har valgt ikke at være dansk statsborger. Men er det rimeligt, at hun ikke vil bidrage til det fælles hjem nu efter uddannels og arbejde?? Og er det rimeligt, at hun “banker" den ene titusind kronseddel efter den anden ind på hendes konto, mens min kassekredit stiger med minus foran?? Hvad med min tryghed??

    Jeg vil gøre alt for at holde sammen på det her, nu da der er et barn at tage hensyn til.

    #172620
    HalliHalloForfatter

    Hvordan registrerer man sig i grunden i Mybanker, når man flytter til udlandet, da jeg er på vej til Monaco, hvor skatteprocenten er 0. Kan man selv meddele adresseændring på sin konto eller hvordan gøres dette? Jeg vil jo gøre noget forkert. Kan se at den overvejende del af brugerne nu bor i udlandet eller har udenlandske ægtefæller.

    Det var godt at du kan bruge svarene Herning, især Toves, syntes også det var det bedste. Tror desværre så ikke at vi kan komme løsningen på dit problem nærmere – resten må du selv iværksætte og træffe de for dig rigtige beslutninger.

    #172718
    AnonymForfatter

    Har I fuldstændig særeje eller er det kun særeje på fast ejendom?
    Hvis der ikke er tale om fuldstændig særeje, skal alle titusindkronesedler, der indgår på både hendes og din konto, indgå i bodelingen i forbindelse med skilsmisse. Så det er lidt uklart, hvad den kvindelige part af ægteparret forventer at opnå ved at puge penge sammen på sin egen konto. Måske er det bare en vane baseret på tidligere dårlige erfaringer med mænd:)
    Har du for resten tænkt på, at i tilfælde af at faderen dør, vil barnet arve huset i Danmark på grund af særejet? Og det betyder, at familiens fælles hjem skal sælges. I den situation har moderen formodentlig ikke andre muligheder end at rejse tilbage til sit hjemland med det fælles barn.
    Som tidligere nævnt kan jeg kun anbefale, at I får talt sammen om jeres forhold og jeres økonomiske situation. Den nuværende situation virker hverken fornuftig eller holdbar.

    #172730
    AnonymForfatter

    Tak for dine informationer Tove.
    Vi har kun særeje på mit hus og hendes lejlighed. Vi fik at vide af advokaten dengang, at huset i tilfælde at min død ville skulle deles mellem de arvinger, der måtte være til den tid. Men hvad med hendes lejlighed i Rusland, hvis hun dør før mig? Ikke fordi jeg er interesseret i den!!!
    Vores pige er dansk statsborger og er fuldstændig dansk. Hvad skal hun lave i Rusland i en LILLE lejlighed, hvor omgivelserne er forfærdelige med narkomaner og alkoholikere rendende udenfor og legepladser – hvis man kan kalde det for legepladser – er totalt ødelagte? Opgange til lejligheder, hvor der ligger alt muligt skrald og – ja undskyld mig – hvor folk også bruger disse opgange som toiletter for stort og småt. Det er ikke bare i dette område, for jeg har set mange af dem, og det er stort set det samme overalt. Ikke for at nedgøre Rusland, men sådan er det nu engang, og det værste er, at det faktisk ikke selv kan se, at det ser forfærdeligt ud.

    #172734
    AnonymForfatter

    Ideen med særeje er for det første, at ægtefællen ikke får del i særejet i tilfælde af skilsmisse, og heller ikke arver særejet ved død – her går særejet direkte videre til arvinger, i dit tilfælde til dit barn. Men da umyndige børn ikke kan eje fast ejendom, vil overformynderiet kræve huset solgt og pengene indsat på en spærret konto indtil barnet bliver myndig.
    Særejet skaber problemer for din ægtefælle. Hvis du dør i utide, bliver det fælles hjem solgt, og hun skal finde et nyt sted at leve med jeres barn – og her ville det være naturligt at rejse tilbage til lejligheden i Rusland. Hvis I bliver skilt, beholder du huset, hvor barnet selvfølgelig kan bo, men hvis hun gerne vil have barnet til at hos sig, skal hun skaffe et passende hjem i nærheden af jeres nuværende bolig, og den slags koster penge.
    Så jeg forstår sådan set godt, hvorfor din ægtefælle samler penge sammen. Desværre er hun nok ikke opmærksom på, at du skal have halvdelen af hendes opsparede formue i tilfælde af skilsmisse, så set i det perspektiv er det lidt ligemeget, hvem der betaler udgifterne. Tilsvarende, hvis du dør først, overtager hun i første omgang den fælles rørlige formue (bortset fra huset) via uskiftet bo, og så er det jo ligemeget, om det er hende eller dig, der har sparet op.
    I skylder hinanden at få snakket situationen igennem. Efter min mening ville det være rigtigst at ophæve begges særeje – det viser tillid og ønske om at fortsætte et liv sammen.

    #172784
    AnonymForfatter

    Hej Tove. Mange tak for dit indlæg. Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at det kun er mit barn, der skulle være arving, eller er der mig, der misforstår noget. Min kone vil da få sin del af arven i henhold til arveloven, så hun vil da få rigeligt ud i den situation, så det med, at hun skulle spare op til en anden bolig her i DK allerede nu, kan jeg ikke forstå, idet hun jo bare kan sælge sin lejlighed i Rusland i købe noget andet i DK for de penge, hvis vi skulle blive skilt, hvad jeg ikke håber, men det kan jo blive så håbløst, at det kan blive enden på, når det ene part kun har tre interesser her i livet, og de er i nævnte rækkefølge: Penge, penge, penge!! Jeg vil gerne have mere
    indhold i mit forhold også, og det håber jeg bl.a. med gode ideer herfra at kunne få.

    Tove, hvor er juraen i alt det, du nævner med hensyn ti bolig, opsparing osv.? Jeg ville være meget taknemmelig for at kunne få det oplyst ved nogle paragraffer, for det er jo til syvende og sidst det, der tæller. Det lyder meget godt med deling af opsparet formue, men hvad sker der eksempelvis med de penge, som måtte være gemt i en bankboks og de penge, som måtte være gemt på konti eller under bedstemors hovedpude i Rusland?

    Jeg kan slet ikke tænke den tanke, der evt. kunne ske – men som ikke må ske – at vores pige skulle lande i Rusland, også selv om hun er dansk statsborger. Alt er så korrupt i Rusland og infiltreret af så meget svindel og fup, at man slet ikke kan forestille sig det. Det er et land, der på mange måder er fuldstændig retsløs!! En korrupt embedsmand kunne sikkert med tilbud on 50.000 kr sagtens overtales til at konvertere mit barns danske pas om til en russisk overnight.

    Og så hjælper evt. dansk indblanding intet!! Lad mig bare nævne, da Helle Thorning Schmidts mand arbejdede på det danske generalkonsulant og pludselig blev fængslet uden den store forklaring. Først da Helle tog til Rusland og fortalte, hvilken mand, myndighederne havde arresteret, og hvem hun var, blev han løsladt. Folk kan sidde i fængsel i årevis uden at blive stillet for en dommer.
    Min kone har ingen søskende overhovedet, og hun har kun et tæt forhold til sin mor, som er pensionist i Rusland, men hun må arbejde i ufaglært job ved siden af, for at økonomien kan hænge sammen. Og så tænker jeg, hvad vil der ske med min pige, hvis bedstemoren dør og min kone skulle få en sygdom eller blive arbejdsløs, i et land, hvor man i 6 måneder kan få nogle få rubler om måneden, og ellers intet mere. De har begge to intet netværk i Rusland, og der findes intet, som kan tage hånd om mit barn!! Jeg så for et stykke tid siden et dokumentarprogram fra netop den by, som min kone kommer fra, om hvordan børn af alkoholiserede forældre og andre børn, som havde mistet deres forældre, blev fuldstændig overladt til sig selv, og hvordan denne by havde midst 80.000 børn, der levede i kloakkerne i Rusland. Adoption vil den russiske stat ikke tillade, medmindre barnet har et handikap.
    Jeg mødte tilfældigvis en godhjertet russisk mand på en tur i min kones by. Jeg kom i snak med ham, og han gjorde rigtig meget for de hjemløse børn, som staten absolut intet gjorde for. Han var meget vred på Putin, som ikke vil høre tale om de enorme sociale problemer, som Rusland har og fejer det ind under gulvtæppet og forbyder omtale om det!!
    Hvis det skulle komme frem, ville det være meget risikabelt for pågældende journalister, og desuden afviste Putin de fremviste problemer, som vestlig kapitalistisk propaganda.

    #172834
    AnonymForfatter

    Kære Henning
    Hvad skal jeg sige? De skandinaviske lande er godt sted at leve – især for børn – i forhold til andre steder i verden. En advokat kan forklare alle konsekvenser af særeje, skilsmisse og død og burde ha’ gjort det, da I oprettede ægtepagten. Måske kan du blive klogere ved at læse fx. her:
    http://www.m-mentz.dk/skilsm.htm
    Ellers kontakt advokaten igen og får hjælp til at tænke situationen igennem. Også penge, der er gemt under madrassen eller hos svigermor skal indgå i bodelingen ved skilsmisse – hvis man ikke oplyser loyalt om sin formue, kan man blive dømt for bedrageri.
    Men i sidste ende handler det vel om:
    1) At få genetableret et ligeværdigt ægteskab, som I begge ønsker at bygge videre på. Du skal vide, at langt de fleste ægteskaber oplever en såkaldt syvårskrise, hvor det hele er ved at falde fra hinanden.
    2) At sikre et fortsat ophold i Danmark for barnet og begge forældre i tilfælde af skilsmisse.
    3) At sikre fortsat ophold i Danmark for barnet i tilfælde af den ene eller begge forældres død.
    Jeg synes, du skal starte med punkt 1 og forklare din ægtefælle, hvad der betyder noget for dig. Kan I ikke klare det umiddelbart, så søg hjælp hos en mediator – måske kender din advokat, som I skal tale med om punkt 2 og 3, en person, som kan hjælpe.
    Skal jeg give mit eget lommefilosofiske råd, så er det: Kærlighed, nærhed, tryghed og et godt familieliv kan ikke måles i penge. Til gengæld indeholder det hele essensen i et rigt liv, så vær parat til at ofre alt hvad du ejer.
    Venlig hilsen
    Tove

    #172850
    thsvForfatter

    Helt enig med Tove her.
    Du bør klart få talt det ordentligt igennem med din kone.
    Læs evt. bogen om familien Rachlins strabadser i Sibirien, der viser utroligt meget kærlighed i en familie, der blev tvangsflyttet fra de baltiske lande. Dog en dansk kvinde, men mon ikke din kone kan få meget udaf at læse den bog.

    Tag en snak med din kone om lejligheden i Rusland, hun kunne sælge den, og provenuet måske bruges på et fristed i Danmark, f.eks. et sommerhus?

    #172858
    AnonymForfatter

    Du har muligvis ret i din beskrivelse af forholdene i Rusland, men jeg vil godt advare dig mod at omtale din kones fædreland sådan. Hun vil givetvis være enig med dig et godt stykke af vejen, men samtidig vil hun nok også gå lidt i baglås og kæmpe for at forsvare Rusland når andre omtaler landet på den måde. Mange danskere har det jo også på den måde at andre ikke skal kritisere Danmark, det skal vi nok selv tage os af.

    Jeg kender ikke dig og jeres forhold godt nok til at vide om du også omtaler Rusland på den måde overfor din kone, men man kan altså godt få den tanke at du nærmest mener, at du har reddet din kone fra armod og elendighed. Hvis du giver udtryk for det overfor hende og forventer taknemmelig fra hendes side kan du altså godt blive skuffet.

    #172884
    AnonymForfatter

    Til Aalborg:
    Det er ikke alene mig, der omtaler de elendige forhold i Rusland for en meget stor del af befolkningen!! Min kone er – efter at hlun er blevet færdig som ergoterapeut – meget overrasket over alt det, der bliver gjort i DK for ældre og psykisk syge. Hun har selv sagt, at der ABSOLUT INTET bliver gjort for denne gruppe i Rusland, at gennemsnitalderen for mænd ligger på 54-55 år. Hun siger mange gange, at de sociale goder, vi har, slet ikke eksisterer i Rusland, hvor er overladt til sig selv ved sygdom og lignende.

    Der skal lige indskydes, at ca. 13 procent af befolkningen lever i vanvittig rigdom, men på hvis bekostning? Men russerne er generelt set ikke interesseret i samfundsforhold og demokrati. Vores demokrati kan min kone heller ikke se noget som helst positivt ud, da det efter hendes mening kun er en omgang tom snak. Men sådan er det mange gange, når man ikke er blevet opdraget i et åbent demokratisk samfund.

    Da hendes egen bedstemor blev syg, ringede hun efter en ambulance, som kom efter MANGE timers ventetid, og da de endelig kom ville redderne ikke bære hende ned fra lejligheden, som ligger på 8. etage!!
    Hendes bedstemor var syg i lang tid med siddesår og det, der var værre, som kun min kone tog sig af inden hun døde. Hun kom overhovedet ikke ud af sin lejlighed, mens hun var syg!! Så det med at beskrive Rusland negativt fra min side, passer aldeles ikke.

    Min kone har givet flere eksempler på, hvor korrupt Rusland er. Lad mig blot nævne et af de eksempler: Hun siger, at man kan bestille en Mercedes, Audi, Porsche, VW, BMW eller andet mærke hos “underverdenen" i Rusland, og endda specielle ønsker til farve, motor og udstyr også kan opfyldes. Resten sørger “underverdenen" for, idet den ønskede bil så stæles i Vesten.
    Jeg har set en dokumentarudsendelse fra tysk TV, hvor man ved bl.a. GPS har sporet en del af de stålne biler til Kaliningrad (Köningsberg), hvor den tyske TV station fandt rigtig mange stålne tyske biler stående på kajen, hvor de afventede på at blive gjort “klar" til Rusland med nye stelnumre osv. Fra russisk side bliver der åbenbart ikke gjort noget.

    Et kørekort kan man – hvis man vil – give lidt ekstra bestikkelsespenge – for at få ordnet. Når man studerer, er det normalt, at man inden eksamen, spørger læreren om, hvad hun eller han kunne tænke sig. Hun har selv haft en lærer, som ønskede sig nye dæk til sin bil, hvilket han fik, da de ville sikre sig, at de fik gode karakterer ved eksamen!!

    #172886
    AnonymForfatter

    Lad mig fortælle endnu en lille histore fra det virkelige liv. Jeg har boet privat i Rusland, inden jeg lærte min kone at kende, da det er den bedste måde at lære et land at kende på. Ved et senere besøg havde jeg inviteret min kone ud på en dejlig fin restaurant. Dejlig mad osv., og jeg betalte til en fin, venlig tjener med kontanter. Han havde åbenbart set, at jeg havde flere sedler i min pung og ringet eller sendt SMS til såkaldte “venner", og da vi gik på gaden bliver vi blandt rigtig mange mennesker “udvalgt" som offer for et røveri (meget avanceret, idet en meget høj mand fingerede blind og løb lige tilfældigvis ind i mig og greb ned i min lomme). Jeg fik ham rystet af mig, og ca. et kvarter efter kom der nye listende bagfra, og disse var lige ved at liste min pung ud af lommen på mig, men med et håndkastslag fik jeg ham forhindret i det, og vi løb væk fra dem.
    Min kone var meget rystet over episoden, da hun ikke var klar over, at det over for turister blev anvendt sådanne metoder.

    #172890
    testForfatter

    herning har du set tjeneren sende den sms ? sikkert ikke. du kan sku også blive rullet alle steder. men forklar mig lige hvad det er det har sagen at gøre?

    #172900
    AnonymForfatter

    Det var et svar til Aalborg, test!!! Aalborg troede, at det var mig alene, der beskrev den sociale situation.

    #172902
    testForfatter

    Hej Herning når man skriver i et offentligt forum må man jo lide den tordt at andre kommentere på det.
    Der er slet ikke nogen tvivl om at korruption og kriminalitet er udbredt i Rusland, men nu lever din kone du og dit barn jo i Danmark.

    Men du beskylder højest sandsynligvis den tjener med urette. Jeg har meget sympati for dine problemer men synes der en meget negative tone i din tilgang til Rusland. Jeg har rejst der en del i mit job som sælger og kan ikke genkende din beskrivelser

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 51 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.