Fordeling af udgifter i hjemmet

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 51 i alt)
  • Indlæg
  • #172488
    AnonymForfatter

    Og på hvilken måde hjælper du manden med dette indlæg? Det virker meget negativt på mig!

    #172490
    AnonymForfatter

    Overstående indlæg er henvendt til HalliHallo

    #172492
    AnonymForfatter

    Jeg er fuldstændig enig i ovenstående indlæg rettet mod HalliHallo!! Jeg forstår godt Vendelboens indlæg på forsiden, hvis det er disse indlæg, der kommer. HalliHallo forsøger at spille lidt LOMMEpsykolog og forsøger at fortolke forskellige menneskers bevæggrunde eller skjulte motiver!! Det er lige til at …. sig over!!
    De andre indlæg synes jeg er ganske udmærkede. De holder sig til sagen!! Mange tak for det!

    #172498
    AnonymForfatter

    Mit forslag der nu er forsent, vil være for 2-personer der ønsker at danne familie sammen, blive gift og få børn.
    At man forinden ægteskabet drøfter alle økonomiske spørgsmål, særeje, fælleseje og fordeling af dagligdagens økonomi, hvem der bidrager osv. og få det skrevet ned, ligesom Kronprins Frederik har fået det gjort inden ægteskabet med Mary, således at hvis man siden hen går fra hinanden, så har man alle økonomiske ting på plads. Det glemmer mange personer, derfor den høje skilsmisseprocent, svjh 44%.

    #172506
    AnonymForfatter

    Hvis du rimelig tydeligt har forsøgt at åbne for en snak om at dele udgifterne, og hun ikke direkt eeller indirekte afviste det, er næste skridt at “lukke for vandet". Det er jo ikke at være ond, men naturligvis skal hun ikke have gavn af det, hun ikke vil betale til.

    Ulykkesforsikring: kr. 3.020
    Det er vel kun for dig, og det er klart hvis du “går til" får hun måske en sum penge, men så længe du “bare" bliver skadet er dette jo en forsikring til dig og bør hun ikke betale til.
    Er der forsikring for hende med heri, skal den opsiges efter du har tilbudt hende at beholde den ved selv at betale.

    Familieforsikring: kr. 2.336
    Det er indbo forsikring, ikke? Har hun nogle ting af værdi hun bruger, skal hun naturligvis også bidrage. Vil hun ikke det, er det svært at tvinge da man ikke kan “fjerne" fordelen ved denne fra hende.

    Husforsikring: kr. 5.124
    Bor hun hos dig, betaler hun. Sådan er det bare. Konsekvensen svigt af dette er vel, da man ikke kan smide hende ud fordi du ikke vil være så hård, ligesom ovenfor, at der ikke er så meget direkte at gøre ved det.

    Livsforsikring: kr. 1.913 (min kones forsikring alene)
    Forstår ikke lige hvad du mener, er det hendes livsforsikring, så du får noget hvis hun dør? Virker underligt at du ikke har en på dig selv, så tror nærmere det er din. Hvis du vil være flink, kan du beholde den, men det gavner jo kun “dem". Det er nok sådan en jeg vil spare væk, indtil hun begynder at bidrage.

    Huslån: Det er jo reelt min husleje
    Skal hun bo der, skal hun betale. Ellers kan hun ikke få gavn af huset, det er kun fair. Så må du indsnævre hvilke rum hun kan sætte præg på eller noget.

    Ejendomsværdiskat: kr. 8.400
    Ejendomsskat: kr. 8.260

    Samme som ovenfor.

    Vand, lys og varme: kr. 18.944
    Hun kan vel ikke tage bad uden at betale vand. Går ud fra du med lys mener EL, og hun kan ikke have elapparater i brug, når hun ikke betaler for strøm. Det må være simpelt, ellers kan du jo sige at regningen altså ikke bliver betalt. Men nok et tomt løfte, da du ikke har lyst til at stå uden strøm.

    Brændsel til brændeovn: kr. 2.250
    Hun skal i hvert fald ikke varme op, når hun ikke betaler.

    Licens: kr. 2.250
    Yousee kabel TV og internet: kr. 7.276
    Hun skal ikke se tv, uden at betale. Eller bruge net.

    Alle vedligeholdelses- og reparationsudgifter i huset: Står jeg for alle
    Skal hun naturligvis bidrage til.

    Nyanskaffelser til hus og have: Står jeg for alle
    Hvis det er for din skyld, det med haven og du nyder den, må du betale. Det er ikke sikkert hun får noget ud af den. Hvis hun bruger den meget og ønske at bruge penge på at købe nyt til huset og haven, må hun betale.

    Generelt handler det om en konsekvens, hun kan mærke. Lidt ligesom teenagere og unge hjemmeboende, der ikke vil hjælpe til eller betale fpr noget derhjemme. Så må de kunne føle konsekvensen.

    Det er naturligvis træls at være pædagogisk overfor din kone, men prøv at tænk over hvad du kan gøre for at hun kan mærke ulempen ved ikke at betale.
    Hun spiser forhåbentlig ikke kød, når nu hun ikke betaler, vel?

    Var jeg dig, ville jeg slå hendes el apparater fra EFTER at have taget en snak med hende, fortalt at hvis vi skal spise sammen må vi lave mad uden kød (hvis hun forventer hun ellers kan spise af det) og hun skal ikke se på dit tv. Så må hun leje film.

    Jeg synes det er en flabet holdnig hun har, hvis det er bevidst. Men sørg lige for at hun forstår det, fortæl hende det samme som du har gjort til os. Hvilke poster du mener, hun også har gavn af, og derfor også skal betale sin del af 🙂

    #172544
    thsvForfatter

    Din holdning vil ihvertfald føre til et dejligt iskoldt forhold i hjemmet.
    Og mon hun så ikke rejser hjem til sin lejlighed i Rusland med barnet, er det virkelig det du vil opnå?
    Drop millimeter-demokratiet, men del udgifterne i hjemmet, hvis I bor sammen.
    Er huset dit særeje, skal der betales husleje, når hun bor i det, hvis hun ikke vil bidrage til udgifterne til huset.
    Som sagt er jeg bekymret over, at hun beholder den lejlighed, tyder på, at hun vil flytte tilbage til Rusland på et tidspunkt senere i livet.

    #172554
    HalliHalloForfatter

    Kaj Hornshøj: Du skrev selv tidligere i en tråd således:

    “Der hvor jeg mener man går over grænsen er hvor man kalder folk løgnere eller sviner folks profession fordi de ikke tager sig tid til at stave/rette deres indlæg på et internetforum.
    Hvis folk sviner folk på denne måde mener jeg dog at de skal have af samme skuffe. Folk der kaster med lort fortjener lort."

    Det virker vel også lidt negativt, især sidste sætning.

    Det jeg mener er, at i visse kulturer er det skik og brug at manden ordner alt med penge, og hvis konen skulle tjene lidt håndører, så betragtes det som hendes lommepenge, som hun kan bruge på sig selv.

    I øvrigt kender jeg også et dansk ægtepar, hvor konen er pensionist (førtid) og det hun får udbetalt (knapt 10.000 kr.) bruger hun alene på sige selv og sin lille bil. Manden betaler pænt alle terminsudgifterne på huset og for levnedsmidler m.v.

    #172568
    AnonymForfatter

    Det kan godt være det er sådan i andre kulturer, og at du kender et par som det der, men jeg kan godt forstå trådstarter ikke ønsker sådanne tilstande derhjemme 🙂

    thsv, der er ingen der siger det skal ende ud med millimeterdemokrati, men når det pt er alle udgifter der er på manden, så er det (i mine øjne) med til at skabe kold luft og en dårlig stemning derhjemme.
    At ønske begge parter skal bidrage med sit, måske nogenlunde i forhold til indkomsten eller tid investeret i arbejde/uddannelse, synes jeg bestemt ikke er millimeterdemokrati!

    Var jeg trådstarter, havde jeg forladt denne kone, hvis hun virkede ikke ønskede at tage sin del af læsset. Og det er det, jeg forsøger at undgå.

    #172570
    MichaelForfatter

    Et ægteskab der kører som beskrevet af TS er dømt til at blive opløst på et eller andet tidspunkt. Beklager, men sådan ser jeg på det. Enten fortsætter du med at betale alt hvilket tydeligvis er helt uacceptabelt for dig eller så bidrager hun på lige fod hvilket åbenbart også er uacceptabelt for din kone. Uanset hvad vil én af parterne være stærkt utilfreds og det kan man bare ikke basere et liv på. Ophobede frustrationer, skænderier og i sidste ende manglende tillid til hinanden vil helt sikkert ødelægge forholdet.

    Trist at der er børn involveret for i såfald var mit råd klart: Fyr konen og send hende med næste fly til Vladivostok. Det er jo helt tydeligt, at din kone ikke vil det her forhold idét hun holder sin lejlighed i reserve. Var hun 100% indstillet på at bo sammen med dig resten af livet var der ingen grund til at beholde den.

    Det positive er dog, at du har særeje på din bolig. Det vil helt sikkert komme dig til gode på et tidspunkt.

    #172576
    AnonymForfatter

    Der er helt klart sket et skævvridning af jeres fordeling af udgifter og din kone bør betale mere. Jeg ville også klart foreslå en fællesøkonomi hvor I så hver især får et beløb udbetalt til egne lommepenge. Spørgsmålet er dog hvordan du får hende overbevist om det – og det kan ingen af os svare på da vi ikke kender hende.

    Hvis hun vil have flere penge end det så må hun jo sælge lejligheden i Rusland. Men så koster det jo vel også i hotelomkostninger hver gang i er derover og besøge hendes familie. Jeg går ud fra, at I da bor i hendes lejlighed som det er nu.

    Et interessant spørgsmål her for mig er dog hvad hun bruger de penge på som hun egentligt skulle have betalt til jeres fælles husholdning. Går de til tøj og fornøjelser til hende selv eller sparer hun op til ting i begge ønsker måske udbetaling på et større sted at bo? Hvis det er det første vil jeg sige: Skat, vi trænger snart til X, sørger du lige for at lægge penge til side til det. Og selvfølgelig sørg for at hun sparer op på en fælles konto. Hvis hun sparer op uden at det er meningen at det skal komme jer begge til gavn ja så er der jo desværre grund til at tvivle på hvor meget hun vil dette forhold da hun måske planlægger at flytte tilbage til Rusland med jeres barn.

    #172580
    AnonymForfatter

    Al den mandesnak løber da vist lidt af sporet:)
    Når der er to parter i en sag, skal begge parter helst høres. Men noget tyder på, at dette ægtepar har problemer med kommunikationen (det gælder sikkert for mange ægtepar), så første trin må være, at I lærer at tale sammen, evt. med professionel hjælp. Det behøver ikke at ende galt for jeres ægteskab, men når man kun har debatten på mybanker.dk at betro sig til, så er man godt på vej til en opløsning.
    Hvem var den drivende kraft til at oprette ægtepagt ved indgåelse af ægteskabet? Måske startede modviljen mod at bidrage til omkostningerne allerede her. Sæt jer nu ned og tal sammen, både om penge og om følelser. Ud over, at det i sig selv er svært, så kan der være kulturforskelle, der gør, at det bliver endnu sværere at forstå hinanden. Men gør i det mindste et helhjertet forsøg.
    I øvrigt er der pr. automatik fælles forældremyndighed over børn ved skilsmisse, og det betyder, at barnet kun med begge forældres accept kan forlade landet.
    Held og lykke med projektet.

    #172586
    NultopskatForfatter

    Hejsa Herning

    Jeg læste dit indlæg og da jeg på 10 år er gift med en russer, benyttede jeg lejligheden til at spørge hende. Hendes svar:
    Mht. lejligheden ville hun ikke leje den ud, Da det er besværligt hvis du ikke har en betroet person til at tage sig af udlejningen, da der er eksempler på at lejere, der raserer lejligheder eller endnu værre “stjæler" lejede lejligheder, låsen udskiftes og lejeren registrerer sig selv som ejer.

    Mht. Økonomien kender min kone mange eksempler fra hendes veninder på at de har en hemmelig opsparing, ikke nødvendigvis hemmelig for manden, men mere for det tilfælde at der skulle ske noget uventet.
    Hendes forslag er at du hjælper hende med at lave den opsparing, da hun jo sandsynligvis frygter at blive ladt alene i et fremmed land.
    Afhængig af Jeres gensidige tillid mener hun at I bør have fælles økonomi, hvor du inddrager hende i Jeres økonomiske dispositioner, og sørger for at der er den opsparing, der giver hende tryghed.

    Håber det hjalp dig lidt.

    #172588
    AnonymForfatter

    Trods dit navn 😉 må jeg da lige rose dig, for at godt svar, nultopskat.
    Og Tove, godt med en anden vinkel på det. Det var også en mulighed.

    #172592
    NultopskatForfatter

    Hejsa Exeel

    Tak for de pæne ord, jeg har haft nævnet længe, grunden var en topskatte diskution, da jeg oprettede mig og her i Rusland betaler vi “flat rate" skat. Så jeg er skam lovlydig skatteyder, bare ikke i Danmark..;o)

    #172596
    AnonymForfatter

    Hehe, tvivlede heller ikke på du betalte en eller anden form for skat, var mere fordi jeg er pro topskat ^^ Hav en god aften…

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 51 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.