Fordeling af udgifter i hjemmet

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #92187
    AnonymForfatter

    Kan man spørge om et råd angående dette emne?

    #172348
    KrisserForfatter

    Givetvis.

    #172354
    AnonymForfatter

    Ja da.

    #172456
    AnonymForfatter

    Jeg må hellere forklare lidt om baggrunden for dette emne om fordeling af udgifterne i hjemmet. Det kræver en lidt længere forklaring, for at man kan sætte sig ind i, hvad det drejer sig om. Jeg vil gerne have et bud på, hvordan man evt. kunne fordele udgifterne i hjemmet.
    Jeg mødte for godt 7 år siden min kone i Rusland, og efter flere besøg hos mig her i DK, flyttede hun til mig, og vi planlagde bryllup i DK, og forinden var vi enige om at lave særeje på min ejendom i DK og på hendes ejerlejlighed (er betalt) i Rusland. Denne lejlighed står tom, da hun ikke ønsker at udleje den, selv om der i Ruslands næststørste by er boligmangel. Samtidig skulle jeg oprette garantikapital til udlændingeservice, som der skal betales årlig provision af til banken.
    Min kone startede på VUC og fik SU, ca. kr. 5.500 om måneden. Hun tilbød mig, at hun ville give mig 2000 kr. om måneden, for så skulle jeg afholde alle øvrige udgifter til huset og maden. Jeg fik jo hendes ikke brugte fradrag fra skat overført til mig. Men jeg kan da forstå, at jeg ikke har været så hård ved hende økonomisk, da hun for et par år siden købte bil til ca. 40.000 kr. med kun lidt hjælp fra hendes mor i Rusland.
    Vi fik så en pige, som nu er 5 år, og da hun kom i dagpleje og senere børnehave. Min kone ville så afholde disse udgifter, da hun jo fik de statslige børnepenge, som næsten dække udgifterne til disse. Hun holdt op med at give mig de 2000 kr. om måneden, da der jo skulle betales bleer og lign.
    Min kone bliver færdig med VUC og læser videre til ergoterapeut, som hun afslutter ultimo januar 2011. Efter ca. en måneds tid får et flere måneders fultidsvikariat med særlige tillæg for aften- og weekendvagter. Min kone er forinden begyndt at betale for mad til sig selv og vores pige, dog minus kød, som jeg køber med passende mellemrum i en mængde af ca. 60 kg. til fryseren. Hun vil ikke med til at deles om madudgifterne generelt.
    Da hun som nævnt har haft fultidsarbejde i nogle måneder og er medlem a en a-kasse, spurgte jeg hende, om hun ikke havde lyst til at bidrage til de fælles udgifter, da hun jo også bruger dem, og nu da hendes uforbrugte fradrag fra skat er forsvundet hos mig (hun bruger jo dem selv), og nu da jeg ikke har mulighed for at få overarbejde, som jeg har haft rigtig meget af for at få økonomien til at hænge sammen.
    Her følger en liste over udgifter (min kone nyder også godt af mange af disse):
    Ulykkesforsikring: kr. 3.020
    Familieforsikring: kr. 2.336
    Husforsikring: kr. 5.124
    Livsforsikring: kr. 1.913 (min kones forsikring alene)
    Huslån: Det er jo reelt min husleje
    Ejendomsværdiskat: kr. 8.400
    Ejendomsskat: kr. 8.260
    Vand, lys og varme: kr. 18.944
    Brændsel til brændeovn: kr. 2.250
    Garantiprovision: Kan jeg ikke lige finde beløbet på
    Licens: kr. 2.250
    Yousee kabel TV og internet: kr. 7.276
    Alle vedligeholdelses- og reparationsudgifter i huset: Står jeg for alle
    Nyanskaffelser til hus og have: Står jeg for alle
    Jeg har ikke regnet bil, bilforsikring og grønne afgifter, benzinudgifter osv. med, da min kones jo også har disse udgifter selv.
    A-kasse og fagforening ej heller, da hun jo også har disse udgifter.
    Mit medlemskab af sygesikring DK og sundhedsforsikring ej heller, selv om vores pige er på begge disse forsikringer.
    Min kone har svaret blankt afvisende på mit lille ”pib” om ønsket om et lille bidrag til disse udgifter. Er det mig, der er helt galt på den?? Hvis nej, hvordan kunne man så foreslå en fordeling af det hele??

    #172458
    AnonymForfatter

    Jeg glemte for en god ordens skyld at tilføje, at vores pige er startet i friskole og SFO fra 1. maj 2011, og at udgifterne til begge institutioner dækkes af de statslige børnepenge på nær ca. 500 kr., som betales af min kone.

    #172460
    AnonymForfatter

    Hvis man bor samme, og lever sammen som i gør, hvorfor er det så lige, at man ikke er fælles om alt? Det giver i min lille verden slet ingen mening, at splitte økonomi sådan op. Har man valgt at få børn, og dele livet sammen, hvorfor så ikke også dele økonomien?

    Alt løn osv. går ind på budgetkonto. Derfra bliver alle faste udgifter trukket, der bliver overført penge til en madkonto med visa – der bliver overført penge til både mor og fars konto, med hver deres dankort. Derved har man sit eget “rådighedsbeløb" og man er fælles om alt andet.

    #172462
    AnonymForfatter

    Hej

    Få fælleseje af hus og lejlighed og få fælles økonomi. Det må være hårdt for jer begge at gå op i, hvor meget den anden nu får og ikke får. I har været gift længe og har en datter sammen, så få en økonomi sammen.

    #172464
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar. Det lyder ganske godt, men hvad gør man, hvis modparten ikke vil med til det? Har så en anden genial løsning?

    #172466
    AnonymForfatter

    Mit svar var til morra 19, og til sidste indlægsholder kan jeg sige helt klart, at det får jeg aldrig min kone med på.

    #172468
    thsvForfatter

    På tide, at din “kone" finder udaf om hun er gift med dig eller stadig vil flytte tilbage til Rusland!
    Fælles økonomi er eneste vej frem.

    #172470
    AnonymForfatter

    Til thsv: Ja, det kan man måske godt sige, men nu har vi jo et barn, som jeg elsker højt og man skipper så ikke helt så gerne.

    #172472
    AnonymForfatter

    Men jeg havde jo håbet på, at det kom som en naturlig del fra min kone, når hun nu havde fået et godt arbejde og er blevet behandlet godt lige fra starten af, hvor hendes mor kom på besøg her fra 1 til 4 måneder om året. Hvor alt naturligvis var all inclusive, også flybilletterne.

    #172476
    thsvForfatter

    Så må du simpelthen gøre op, hvad der er vigtigst for dig!
    Familien fra Rusland kan jo nemt komme på besøg, selvom I lever som en familie i Danmark, lejligheden hun beholder ser jeg som en trussel mod jeres parforhold, da din kone “altid" kan flygte til den, evt. med jeres barn.
    Kræver hun stadig separat økonomi, ville jeg kræve en husleje svarende til halvdelen af driftsudgifterne for huset, incl. en husleje, som huset kunne indbringe ved alm. udlejning (ikke dine låneomk.). Ligeledes en fælles konto til alt vedrørende husholdningen, men et sådant millimeterdemokrati vil være ødelæggende for jeres parforhold på langt sigt.

    Din kone må finde udaf, om hendes fremtid er med dig i Danmark, eller som single i Rusland!

    #172478
    HalliHalloForfatter

    Det er ikke så godt hun ikke vil være med til at betale for kødet, men bliv dog vegetar i stedet.

    Du virker til at være en fornuftig mand, der køber stort ind, hvilket sparer dig en hel del, og hun anser dig måske for at være noget af en gnier, hvorfor hun syntes at du skal betale broderparten af udgifterne, ligesom du sikkert også tjener mest.

    Undrer mig at du tør smide så mange oplysninger ud på nettet om dine personlige forhold, idet naboen sikkert også læser med og dermed danner sig et hurtigt indtryk af dig som menneske.

    #172486
    AnonymForfatter

    Nej, jeg tjener faktisk ikke ret meget mere end hun gør nu med aften- og weekendvagter, da jeg ikke har overarbejde mere!! Faktisk har jeg slet ikke dårlig samvittighed, hvis naboen skulle se det her!! Jeg har ikke dårlig samvittighed overhovedet!! Hvorfor skulle jeg have det??

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 51 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.