Lån i friværdi

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91771
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er blevet tilbudt af min bedstemor at købe hendes fritidshus, for et symbolsk beløb. Da hun købte huset gav hun 500.000 for det. Det er ca. 390000 værd idag. Mit spørgsmål er så hvor meget jeg kan låne i friværdien og hvor hurtigt jeg kan gøre det, hvis jeg køber det. Jeg har gæld for ca. 300.000 som jeg selvfølgelig hellere vil have samlet i et boliglån, da det er langt billigere.

    Kan det lade sig gøre?

    Lotte

    #166678
    MichaelForfatter

    Du kan ikke købe din bedstemors hus for et symbolsk beløb. Skat tillader at familiemedlemmer må sælge ejendomme til hinanden for den offentlige vurdering minus 15%.

    #166690
    thsvForfatter

    Få hellere den forbrugsgæld afviklet, fremfor at skabe yderligere gæld og udgifter.

    Derudover kan et fritidshus maksimalt belånes til 60% af handelsvurderingen, så et køb vil efterlade dig med yderligere gæld.
    Din bedstemor kan dog give dig årlige gaver på ca. 55.000 kr afgiftsfrit, men sommerhuset kan ikke handles billigere end den off. vurdering minus 15% uden der skal betales gaveafgift. Er den vurderede handelspris lavere end den off. vurdering kan denne dog nedsættes ved en ansøgning til kommunen.

    #166694
    AnonymForfatter

    er du sikker på hun ikke må sælge det for det hun vil når det er en fritidsbolig?
    hvis ikke er det så den offentligevurdering af grund eller ejendom?

    #166706
    MichaelForfatter

    Du har fået svar allerede 2 gange, men kan jo selv undersøge det hos Skat hvis du ikke tror os. Det er selvfølgelig (!) ejendomsvurderingen der tages udgangspunkt i og ikke grundværdien.

    Som thsv rigtigt skriver kan man ikke løse gældsproblemer ved at stifte yderligere gæld, så fokusér på den forbrugsgæld du har og få den betalt ned. Hvis du ikke har råd til det har du slet ikke råd til en bolig der introducerer nye udgifter som skatter, forsikringer, el, vand, vedligeholdelse og afdrag på den nye gæld.

    #166784
    AnonymForfatter

    Er det et fritidshus i en kolonihave ?? Så er der ikke off. vurderinger….

    #166786
    AnonymForfatter

    Ja det er det….

    Hvordan foregår det så?, beklager hvis jeg spørger lidt dumt her, men er ung og temmelig uerfaren med hensyn til boligkøb, så vil gerne vide alt hvad der er at vide.

    Tak for svarene

    #166794
    AnonymForfatter

    Haveforeningens bestyrelse vurderer huset – og udsteder en max. pris for videresalg.
    Det er kun huset og indbo du kan købe – idet grunden tilhører foreningen.
    Du må gerne købe huset til en lav pris – og hvis du skal have lån i banken, så kan banken kun opnå løsørepant i hus og indbo – så du må påregne en noget højere rente end den normale boligrente.

    #166796
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar.
    Er det så forstået rigtigt at jeg kan købe huset for omkring 40.000 og derefter låne et højere beløb?
    Hvem vurderer hvor meget jeg må låne i det?
    Er det 60% af den maksimale pris foreningen vurderer? og renten er højere end på et almindelig boliglån, har du en fornemmelse af hvor den ca. ligger?
    Tak fordi du gider bruge din tid på at hjælpe mig, det er en kæmpe hjælp!!!

    #166798
    AnonymForfatter

    Du skal tale med banken om lånet og købet, idet sikkerheden ikke er “normal" set med bankens øjne. Der er nærmest tale om et forbrugslån, men sikkert med en lavere rente. Der er ikke tale om lån i fast ejendom.

    Når havehuset er vurderet – vil du kunne vurdere “en billig pris" – og du må jo modtage ca. 58.000 kr. uden gaveafgift fra dine bedsteforældre – men hvis du er for grådig, så kommer skattefar.

    #166800
    testForfatter

    hvis i endelig ska noget larsen så sælg lortet og modtage de ca 50 kkr pr år som gave. det andet drukner i omkostninger. at låne penge gir bare mer gæld

    #166802
    AnonymForfatter

    Hvis huset sælges til Lotte – og der udstedes et gældsbrev på hele beløbet – rente og afdragsfrit – så koster det jo ikke meget for Lotte, at eje dette hus.
    Gældsbrevet nedskrives med de ca. 58.000 årligt – så det er hurtigt væk.
    Gældsbrevet skal ikke tinglyses på huset (løsøre)- så Lotte kan faktisk belåne huset.
    Denne tanke er kun gangbar – hvis bedstemor ønsker, at Lotte skal have huset gratis eller næsten gratis.
    En advokat tilrådes i denne sag – og banken skal kende sagen.
    Hvis salgsprisen på huset stiger – så er fremtiden lys for Lotte.

    #166804
    AnonymForfatter

    Gælsbrevet er et familielån.

    #166812
    AnonymForfatter

    Hej igen.
    Jeg vil selvfølgelig ikke sælge det eller have min bedstemor skulle gøre det, det ville være helt urimeligt, der er også affektionsværdi i det.
    Så det bedste ville være at gå ned til banken og snakke med min bankrådgiver? eller mener du at en advokat er mere gavnlig?
    Lotte

    #166814
    AnonymForfatter

    Jeg ville først gå i banken – for at fremlægge mine planer – og derefter skal en advokat se på sagen. Tingene skal jo laves korrekt – så I ikke får problemer senere.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.