Børneopsparing

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91510
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi står i en lidt usædvanlig, men særdeles irreterende situation:

    For 3 år siden vil vi oprette en børneopsparing til vores søn, August. Men “Mormor" er kommet os i forkøbet og har oprettet en børneopsparingskonto til August, i hendes egen bank – hun indsættet 1500,- i dåbsgave. Da vi dengang har samme bank som hende (Handelsbanken) har vi dog mulighed for at “SE" kontoen i netbank og vi tænker derfor ikke at det er noget problem, da det jo er AUGUST’s konto. Vi opretter en fast månedlig overførsel.

    Nu er der gået 3 år og vi besluttede os for ca. 3 mdr siden at skifte bank pga bedre rente i en anden bank. Vi beder dem om at flytte hele engagementet: (løn, boliglån, billån, børneopsparing)…

    …men så får vi et brev fra Handelsbanken at “Mormor" har afvist at børneopsparingen må flyttes. (Ja, I kan vel godt fornemme at forholdet til Mormor p.t ikke er det bedste, så der ligger en vidst magtdemonstration i hendes “afvisning").

    Vores spørgsmål er nu: KAN DET VIRKELIG VÆRE RIGTIGT?
    Har Handelsbanken ikke lavet et ulovlig fejl ved at lade mormor oprette kontoen i første omgang? Hun har ihvertfald hverken vist sygesikring/fødselsattest på August, eller fuldmagt fra os.

    Da der kun må oprettes ÉN børneopsparing pr barn har vi nu ikke mulighed for “bare" at lave en ny børneopsparing i vores nye bank. Vi føler os rent faktisk lidt stavnsbundet af at vi ikke kan bestemme hvor vores eget barn skal have en børneopsparing.

    Forholdet til Mormor er som nænvt anstrengt, og vi HAR prøvet at bede hende om at give accept til overflytning, men det vil hun ikke.

    Håber at nogle at et hjælpende svar

    mvh

    Jakob

    #161584
    testForfatter

    hej Jakob
    det er faktisk enu værre. Den der har oprettet kontoen kan faktisk hæve pengene hvis det sker mellem frigivelse tidspunktet og før det fylde 18 år. Jovist skal skal pengene administreres også videre, men det kan give masser af ballade.

    http://www.borneopsparing.dk/fonde/

    Så desvære er der er forholdt i familien nu kun blevet mere vanskeligt, men jeg må sige at på mig virker hedes opførsel uforskammet. Måske ku det hjælpe at i slet og ret beder om at hun skriftligt overdrager indskyder retten til jer.

    #161586
    BecoolForfatter

    Ja, desværre er der kun den mulighed at blive gode venner med “Mormor".

    Hun har fuld ret til, at oprette konto’en til sit barnebarn og I kan desværre ikke flytte hendes (mormors) konto:

    “Børneopsparingskontoen kan oprettes af forældre, bedste- og oldeforældre eller værge. Foruden den, der opretter kontoen, kan indskud foretages af barnet eller ovennævnte personkreds. Hvis børneopsparingen skal overtages fra et andet pengeinstitut, er det vigtigt, at opretter her hos os, er den samme som har oprettet kontoen i det pengeinstitut, som vi skal overtage kontoen fra."

    #161622
    AnonymForfatter

    Et barn kan kun have én børneopsparingskonto, og bedsteforældre kan ikke uden forældres skriftlige tilsagn oprette en børnsopsparingskonto i barnets navn. Hvis det alligevel er sket i jeres tilfælde, har banken lavet en klar fejl.
    Bedsteforældre kan uden forældrenes tilsagn oprette en “bedsteforældrekonto" og indbetale penge til barnet. En sådan konto kan forældrene ikke kræve flyttet.
    Så check lige med banken, hvilken type konto der er tale om.
    At en bedsteforælder skulle kunne hæve pengene på barnets konto er noget sludder – i den angivne reference står der præcis det modsatte.

    #161648
    testForfatter

    hej Tove
    det ville være naturligt at du har ret men jeg kan ingen steder finde noget der tyder på at man skal ha forældrenes tilladelse til at oprette en kun f.eks. dette:

    " Denne kan kun oprettes af en person, der er beslægtet med barnet i ret opstigende linie, dvs. forældre, bedsteforældre eller oldeforældre, herunder også adoptivforældre, sted- og plejeforældre. Den person, som opretter kontoen, kaldes indskyderen, og der er ikke noget til hinder for, at indskyderen er en anden end barnets værge."

    Så hvor har du set at det kræver forældrenes accept? Det ville jo da helt bestemt være et sted at starte i denne ubehagelige sag.

    #161656
    AnonymForfatter

    Oplysningerne er baseret på egne erfaringer. Ved nærmere eftertanke krævedes der muligvis ikke fuldmagt, men kontoen kunne hverken oprettes – eller efterfølgende flyttes – uden at vise barnet sygesikringskort og navneattest. Og for at få adgang til disse personlige dokumenter kræves der i min terminologi accept fra forældrene.
    Trådstarteren bør undersøge, om banken har kopi af den pågældende dokumentation og om der er tale om en “rigtig" børneopsparingskonto. Under alle omstændigheder er der vel ikke noget galt i at lade barnets konto blive stående, selv om forældrene flytter engagementet til en anden bank. Der er efter min mening ingen grund til at skabe konflikter i familien på grundlag af en så banal sag – det lyder som om der i forvejen er et halvdårligt forhold mellem svigermor og svigersøn.

    #161662
    testForfatter

    hey tove. jeg er nu ikke sikker på at det er en lille sag det her. Rigtigt at det sikkert ikke er den store betydning om kontoen er i den ene bank eller i den anden.

    Men hvis nogen af min svigerforældre havde oprettet børneopsparinger til min børn uden at spørg mig først ville jeg helt klart have betragtet det som værende langt over stregen og en indblanding i mine forhold som jeg ikke ville være i stand til at acceptere.Jeg ville så bare melde klart ud forlange kontoen lagt over til mig.

    Hvis det er et problem for mormoren at flytte kontoen over i forældrenes navn har nu jo også meldt klart ud om at hun ønsker at bevare kontrollen over pengen set både i forhold til barnet og forældrene. Mistillid og et ønske om kontrol er de eneste årsager jeg kan se til denne selvtægt fra bedste forældrenes side.

    #161710
    AnonymForfatter

    I går godt nok i små sko. Lad da bare mormoren beholde den konto og så kom videre. Det er noget værre klynkeri. Glæd jer da bare over at der kommer lidt penge til barnet senere.

    #161792
    testForfatter

    hvem går i små sko? Stoler mormoren ikke så meget på sin sviger søn så hun kan overdraget kontoen til dem? Er mormoren måske en kontrol freak der blander sig i noget hun sku blande sig uden om?

    #161992
    testForfatter

    så vidt jeg kan finde ud af er den såkaldte “BØRNEBØRNSOPSPARING" en helt almindelig konto hvor renterne er skattepligtig som på en almindelig konto. Det er en konto form som nogen banker tilbyder på linie med andre almindelig produkter:
    "
    Renterne på en børneopsparing er skattefrie for barnet, mens barnet er skattepligtig af renterne på en børnebørnsopsparing. I praksis dog kun, hvis barnets indtægter – herunder renter – overstiger frikortet."

    da en sådan almindelig konto fuldt tilhøre barnet kan jeg ikke forstille mig at den ikke kan flyttes uden problemer af værgen. Der må, tror jeg, her være tale om en rigtig børnopsparing the one and only.

    http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE466198/boerneboernene-bliver-forgyldt-/

    #163314
    AnonymForfatter

    Hej Jakob
    Ja det er en farlig redelighed mormor har bragt alle i. Jeg vil skynde mig at fortælle, at jeg har fingrene dybt begravet i Professionel Børneopsparing, så dette er ikke et uvildigt råd!
    Men en god løsning på Jeres problem, som samtidigt giver Jeres barn et endnu større afkast en mormors løsning, er at oprette en Børnefond. En fond der har til formål at give mellem 8 og 12 % i årligt afkast.
    I denne fond, lige som man kender fra USA, kan I som forældre og alle andre der har lyst til at indbetale, indbetale lige så meget som i har lyst til. Det betyder at I ikke er begrænset af bankernes grænser på 3.000,- kroner om året.
    Prøv at læse mere på http://www.borneopsparing.dk og giv evt. mig et ring direkte, så vil jeg gøre hvad jeg kan for at jeg hjælpe jer.
    Kenneth Lindskov
    70204400

    #163324
    KrisserForfatter

    Har et par spørgsmål til dit firma, som jeg håber du vil svare på:

    ‘Afkastet i en trust fond er skattefrit og man har ikke oplysningspligt.’

    Det er ikke skattepligtigt for den enkelte, hvis fonden ejer midlerne, nej. Medmindre du kan vise mig en specifik undtagelse i en af skattelovene som jeg har overset, vil efterfølgende udbetalinger fra fonden til gengæld være skattepligtige som B-indkomst for barnet.

    ’90 % af dit indskud i fonden placeres i statsobligationer, der har et årligt afkast på 5 %.’

    Hvilke lande giver en effektiv forrentning af pengene på fem procent? Vel at mærke lande hvor der ikke er risiko for at landet går konkurs, og hvor valutaen er stabil overfor den danske krone?

    ‘Et af vores investeringsprojekter i vores globale portefølje er investering i grøn energi. Her investeres aktivt i solenergianlæg i Spanien, hvor den spanske stat garanterer en fastsat afregning pr. kilowatt de næste 35 år. (…) Afkastet kan variere, men det er ikke muligt at miste mere end indskuddet. For at man kan miste sit indskud kræver det, at den fx spanske stat går konkurs og samtlige andre investeringsprodukter også skulle gå konkurs. Dette er ganske enkelt ikke muligt, da flere af produkterne er afhængige af den enkelte Stat eller er statsgaranteret afregning af f.eks. vindmølle- og solenergi.’

    Men hvis den spanske stat går konkurs, får den spanske stat vel også svært ved at opretholde sin statsgaranti. Det gør det vel endda overordentligt muligt? Spanske statsobligationer er jo ikke ligefrem i høj kurs for tiden. Det er CDS’er i den spanske stats konkurs til gengæld.

    ‘Hvis SKAT stiller spørgsmål ved jeres børneopsparingsfond, skal I blot henvise til EU-retten. SKAT kan derfor slet ikke underkende denne type fond.
    Skulle de få medhold i en underkendelse, ville det svare til, at Mærskfonden også blev underkendt – og det anser vi ganske enkelt ikke som realistisk.’

    Nu er der jo tale om to forskellige typer fonde, så sammenligningen holder ikke helt. Desuden er det vel ikke nødvendigt at komme med sammenligningen, hvis man reelt er sikker?

    ‘De sidste 10 % af indskuddet placeres i aktiv handel og handles af formueforvalteren med et væsentligt højere afkast som målsætning. (…) Så det er faktisk ret enkelt at lave over 10 % i afkast, så længe vi går direkte til investeringsprojektet og ikke går gennem flere fordyrende led (læs: bankernes investeringsafdelinger).’

    Og hvordan adskiller jeres metode sig sig helt præcist fra ‘bankernes intesteringsafdelinger’? De går jo også direkte til investeringsprojektet eller virksomheden, de skal også betale handelsomkostninger og de skal også aflønne deres formueforvalter. Jeg gætter på at ‘bankernes investeringsafdelinger’ desuden har en noget større volume end jeres, med en lavere ÅOP til følge.

    Til slut et par yderligere spørgsmål:
    * Hvorfor står jeres CVR-nummer ikke på jeres webside, sådan som loven kræver?
    * Hvorfor er det meget lidt information om jeres konkrete investeringer, herunder årlige omkostninger i procent?
    * Jeg kan ikke finde selskabet blandt de selskabet der er under tilsyn af Finanstilsynes, og derved er dækket af Indskydergarantifonden. Har I tilladelse fra Finanstilsynes til at tilbyde jeres produkt i Danmark, som det er krævet af loven? Hvilket tilsyn er I underlagt i udlandet?

    #163328
    AnonymForfatter

    Hej Krisser
    Tak for dit indlæg. Alle dine spørgsmål er relevante og saglige. Efter en gennemgang af Mybankes debat, kan jeg se at du har været særdeles aktiv med ikke mindre end 256 indlæg, imponerende.

    Et udklip herunder fra en debat jeg faldt over her på Mybanker:
    ”Krisser, har du ikke andet at lave end at sidde og kritisere andre og være negativ?”

    Så min holdning er, vil du have en Børneopsparing, er du velkommen til at komme ind og møde mig personligt, og jeg vil svare på alle dine spørgsmål og håndtere dine indvendinger så godt jeg kan.
    Bedste hilsner
    Kenneth Lindskov

    #163330
    testForfatter

    tja ja så har vi jo fat i enu et svindel firma der bruger mybanker til ulovlig markedsføring af deres produkter og kort sagt ikke hverken overholder dansk lov eller vil svare på spørgsmål

    det er kort sagt ikke bare godspørgsmål de viser også helt klart at den der rivruskende gal med virksomheden

    #163336
    ForbrugerenForfatter

    Tja jeg ved ikke om det er svindel, i hvert fald optræder de på denne liste http://www.taenk.dk/upl/cms/1/4871_Uvildige_raadgivere_web.xls.

    Men mener I at de driver ulovlig finansiel virksomhed, så meld dem til finanstilsynet. Er det ulovlig finansiel virksomhed, så vil Kenneth i hvert fald få en stor bøde og måske også en fængselsstraf.

    Men som sagt jeg ved ikke om, han er svindler eller ej.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.