Kaution gammel gæld

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #90158
    AnonymForfatter

    Min x-kone og jeg har hjulpet hendes bror med at kautionere for et lån i forbindelse med brorens opstart af herretøjsforretning her i byen, for at gøre en lang historie kort, så går butikken ikke mere og Sparekassen Østjylland, som er brorens bank, gør naturligvis krav gældende overfor x-konen og mig.
    I forbindelse med denne sag bliver jeg opmærksom på pengeinstitutternes etiske regle som bl.a. siger at gammel gæld ikke må gøres til genstand for kaution. Det fremgår helt tydeligt ud af lånedokumenterne at ud af ca. 300.000 er de 260.000 gammel gæld, hvilket vil sige at den del der med rette kan gøres til genstand for kaution er kr. 40.000. vores kaution lyder på 75.000 og er en selvskyldnerkaution.
    Jeg har klaget til Pengeinstitutankenævnet som har afvist sagen med stemmerne 3-2, argumentet fra de tre stemmer, som gik mig imod ,var at det fremgår tydeligt af lånedokumentet at der var tale om gammel gæld. Min påstand er at jeg som lægmand ikke ved noget om disse regler, og at Sparekassen Østjylland aldrig burde have anvendt kaution som en mulig løsning i den pågældende lånesag, fordi kaution er i strid med Pengeinstitutternes etiske regler og fordi det fremgår tydeligt af lånedokumentet, skulle de aldrig have præsenteret os for en kautionserklæring ud over de 40.000. Det er selvfølgelig rigtig at jeg først gør indsigelse nu hvor det bliver ubehageligt for mig, men omvendt hvis gælden var blevet tilbagebetalt som planlagt, så havde jeg jo aldrig opdaget det! Pengeinstitutankenævnet minder mig lidt om et broderskab, ligesom når politiet behandler klager over politiet, og i øvrigt var afgørelsen 3-2 altså ikke nogen klokkeklar afgørelse, men det tætteste man kan komme på uafgjort uden at være det.
    Afslutningsvis vil jeg sige til Sparekassen Østjylland hvis I ikke agter at overhold jeres egne regler, så lad dog være med at bruge energi og papir på at udarbejde dem.

    Som en lille krølle på historien kan jeg fortælle at banken beregner sig en rente på 11,4%, med et rente niveau som angives i dag, så er det da en god forretning.

    Med venlig hilsen

    Bauneborg

    #141622
    AnonymForfatter

    Man kan vist ikke fortryde med tilbagevirkende kraft.
    Du vidste jo – hvad du skrev under på – så hvad er din anke.
    Etiske regler er “bløde regler" – og ikke jurdiske regler.
    Tænk på – hvor mange kunder, der er kommet i vanskeligheder – fordi de troede, at banken var pæne mennesker.

    #141624
    AnonymForfatter

    Hej Svend tak for din kommentar, jeg vil gerne prøve at forklare. Jeg er ikke ude på at fortryde med tilbagevirkende kraft, jeg er lægmand og finder egentlig først ud af reglerne nu hvor jeg bliver mødt af et krav. Min anke er at Banken burde aldrig have fabrikeret en løsning med mig som kautionist fordi det er i åbenlys strid med gældende regler både når man taler om privat-privat kaution og kaution for gammel gæld, dog kan jeg også godt regne ud at der er 40.000 som er ny gæld som jeg så hæfter for.

    Med venlig hilsen

    Ole Sørensen

    #141626
    MichaelForfatter

    Som Svend rigtigt skriver er der forskel på etik og jura. At gammel gæld ikke bør bruges i kautioner er én ting. At du så med åbne øjne vælger at kautionere for en anden er en helt anden ting. Du kan ikke komme og påberåbe dig etik når du selv vælger at kautionere. Ingen tvinger dig til dette og at du mener du er “lægmand" er – undskyld mig – en elendig undskyldning. Ved kaution underskriver du et dokument og du er (regner jeg med) blevet oplyst om betingelserne skriftligt.

    I mine øjne er kaution ALTID en loose-loose situation: Hvis en person ikke kan få bevilget et lån uden kautionist skal man holde sig langt væk, da risikoen er for stor.

    #141630
    AnonymForfatter

    Du har påtaget dig en kautionsforpligtelse, som et hvert 10-årigt barn ved indebærer en risiko.

    Den risiko er nu blevet realiseret, og derfor skal du betale ved kasse 1.
    1. Det har pengeinstitutankenævnet fastlagt.
    2. Byretten vil når frem til samme konklusion.
    3. Landsretten vil stadfæste afgørelselsen.
    4. Du vil få afslag på tredjeinstansbehandling.

    Sagen er simpel og udfaldet af en eventuel retssag er forudsigelig.

    #141632
    AnonymForfatter

    Du virker som om du er inde i sagerne ? hvad jeg ikke er, derfor søger jeg hjælp og ikke hån. Selvom de etiske regler ikke er lovtekst så er der vel en forpligtelse til at overholde de regler man selv oplyser anvendt i sin markedsføring Pengeinstitutankenævnets afgørelse viste da også et medhold til mig fra 2 dommere. Jeg skal give dig svaret på byretttens afgørelse når jeg modtager det.

    Med venlig hilsen

    Ole Sørensen

    #141634
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Nej jeg har ikke skriftligt blevet oplyst om at jeg har underskrevet en kaution som strider imod de etiske regler på 2 afgørende punkter, nemlig at kaution ikke anvendes privat-privat undtaget imellem forældre børn og ved gammle gæld, det er måske logik for nogle mennesker ikke for mig, jeg mener at pengeinstitutet har anvendt en forkert løsning på deres problem kaution kan ikke anvendes i denne situation og de burde som professionelle have afstået fra denne fremgangsmåde.

    #141636
    AnonymForfatter

    De etiske regler er ikke vedtaget ved lov – og der står:
    4) der bør ikke kautioneres for gammel gæld.
    ============================================

    #141638
    MichaelForfatter

    Lad være med at fordreje mit indlæg bevidst. Du er uden tvivl blevet oplyst om konsekvenserne ved kautionen, nemlig at du bliver stillet til ansvar hvis låntager ikke længere opfylder sine forpligtelser. Iøvrigt er det ikke etiske REGLER, men etiske retningslinier. At man ikke bør stille gammel gæld til kaution er ikke det samme som at man ikke må. Du kan åbenbart ikke forstå forskellen her.

    Jeg forstår virkelig ikke dit problem. Du kautionerer for et lån for en anden og er nu utilfreds med at du mærker konsekvensen? For mig at se forsøger du at finde et smuthul ud af den suppedas du selv har bragt dig i.

    #141640
    MichaelForfatter

    Er 2 da større end 3?

    #141644
    testForfatter

    ja en meget kedelig sag.

    når du skriver gammel gæld så mener du altså et lån der tidligere er givet men som man bare pludselig vil ha mere sikkerhed for?

    etiske regler er ikke en pot pis værd eller det papir de er skrevet på. Det fandt jeg også ud af da jeg blev fyret 10 dage efter en større operation for nyligt. Virksomheden tager skam socialt ansvar.

    nej etiske regler er bare marketing.

    #141652
    AnonymForfatter

    Hej Michael Nej 2 er ikke større end 3 det er heller ikke hvad jeg skriver, hvis du læser rigtigt,sig er jeg at 2 ud af 5 havde samme mening. verden er heller ikke sort eller hvid, lad være med at være nedladende.

    med venlig hilsen

    Ole

    #141662
    AnonymForfatter

    Lad være med at tage dig af ham Michael ! Han er evig og altid herinde, har aldrig set et seriøst, venligt eller neutralt svar til nogen fra den mand !
    Tværtimod lader det til, at han kun svarer på debatindlæg fra folk i gæld, folk der er RKI eller andre, der er kommet vanskeligheder. Og altid med nedladende og meget usympatiske svar.

    Så mit gæt er, at manden enten har et meget lavt selvværd eller intet liv har – sikkert begge dele ;o)

    Fortsat god weekend til dig – håber du får løst dit problem !

    #141666
    AnonymForfatter

    Hej Dorte,
    Hvorfor tror du, at Michael har problemer ???
    Ole ægrer sig over, at skulle betale for x-svogerens gæld – og Ole vil bruge penge på byretten i denne håbløse sag.
    Michael siger sin mening – og det er den bedste hjælp for Ole.
    Iøvrigt fornemmer jeg, at Ole sagtens kan betale – det er bare surt.
    Vi føler alle for Ole i denne sag – men løbet er kørt.

    #141668
    AnonymForfatter

    Nej Svend din fornemmelse af mig er forkert, jeg har ikke pengene, i så fald havde jeg betalt og lukket sagen og kommet videre med livet. Jeg har fået fri proces og vil naturligvis køre sagen, men jeg vil hellere hvis jeg kunne komme videre uden en retsag, dog har jeg som sagt ikke pengene og kan ikke låne dem, et forlig kan jeg måske klare at låne til alt afhængig af størrelsen.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.