Stop for indløsning af garantikapital

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89108
    AnonymForfatter

    Adskillige Sparekasser (jeg ved ikke om det gælder alle) har valgt at spærre for indløsning af garantkapital.

    Nu har jeg selv 25.000 stående i garantkapital i en Sparekasse – og da jeg i sin tid satte dem ind, fik jeg at vide af banken, at jeg til enhver tid kunne indløse dem. (fra dag til dag)

    Har de lov til at spærre for en indløsning?

    Hele situationen gør mig lidt utryg – er det berettiget?

    #130310
    AnonymForfatter

    Er der ingen kloge hoveder, der ved noget om dette?

    Det gør mig ikke ligefrem mere tryg….!

    #130314
    AnonymForfatter

    Flere af sparekasserne er blevet enige om at støtte hinanden solidarisk så folk ikke uden videre “stikker af" med alt garant-kapitalen.

    I min sparekasse sker det i form af 1 måneds opsigelse på indskudt kapital – tror det er det samme de fleste andre steder.

    #130316
    JydenForfatter

    Efter min mening er det helt utilstedelig og beslaglægge kundernes garantikapital, efter den måde det er solgt på tilmange kunder.
    De kan muligvis gøre dette med henvisning til deres vedtægter, men så vidt jeg kan se er der nogen der i solidaritetens ånd overfortolker dette, og jeg har set eksempler på at man reklamerer med indløsning eller omsættelighed fra dag til dag, selv efter at man har indført stop for indløsning – det er den sædvanlige slendrian i pengeinstitutbrancen når det gælder om at gøre noget rosenrødt, som ikke er det. Jeg mener for nylig en bank i Århus har fået påtale for dette af Finanstilsynet.
    Problemet med garantbeviser er, at der jo ikke er en"børs" for omsætning af disse i denne situation.
    Jeg mener det var Finansrådet der med sædvanlig arrogance idag i Børsen -papirudgaven – (som jeg ikke lige har ved hånden) udtalte at man jo bare kunne gøre det gennem Den blå avis" – jeg har aldrig hørt noget lignende , og nedgøre kunder der har kapital de ønsker frigivet på den måde. Branchen må se og finde en løsning – de ligger som de selv har redt.
    Image er åbenbart noget man ser stort på.
    Jeg er bange for du må ned og studere din sparekasses vedtægter og se om der er noget du kan gøre.

    #130330
    AnonymForfatter

    Hej Jyden,

    Tak for svaret.

    Jeg er selv meget skuffet over det, som Sparekassen (i øvrigt Sparekassen Vendsyssel) har gjort. De har heller ikke valgt at belønne deres trofaste kunder med en højere rente for at kompensere for ulejligheden – pt. 5,5 % på garantbeviserne. (mon ikke den bliver sænket i morgen efter nationalbankens rentenedsættelse…)

    I morgen vil jeg tage kontakt til min bankrådgiver og give dem chance for at gøre skaden god igen, men jeg har bestemt mistet meget af min tillid til dem.

    #130332
    NultopskatForfatter

    He he..Mon ikke denne finanskrise vender nogle fordomme lidt om…De fleste af os føler jo at vi står med hatten i hånden når vi ansøger om et lån..Nu må det være bankerne der står med hatten når vi sætter lidt penge ind …. Først skal de kunne godtgøre at de kan betale tilbage, så skal de have et vist råddighedsbeløb lidt til julegratiale etc….

    Glæder mig til den næste snak med banken…Tror vi skal gennemgå lønningerne til sælgerne..;o)

    #130346
    JydenForfatter

    Jeg hører i radioen her til mogen at f.eks. Den Jyske Sparekasse har indført en opsigelsesperiode på garantkapitalen på 1 måned, men samtidig skal en udbetaling forlægges bestyrelsen inden der evt. kan finde udbetaling sted.
    Jeg troede det var store lån der blev forelagt bestyrelserne, og ikke at folk kan få deres egne skillinger.
    Der foreligger en stor kommunikationsopgave i denne sag fra sparekassernes side, og hvordan er den håndteret indtil nu ?
    Det eneste man stort set kan se, er at de på deres hjemmesider er ved at overgå hinanden i meddelelser om hvor sikre netop de er, og at det ikke lige er på grund af dem selv dette stop for udbetalinger er foretaget.
    Hvad har vi ikke set af meddelelser af denne slags i den sidste tid, også fra pengeinstitutter det er gået ilde.

    Hvor er Finansrådet henne i denne kommunikationsopgave ? Er det en branche vi skal til at sammenligne med flyselskabet Sterling ?

    #130348
    AnonymForfatter

    Er der et sted (hjemmeside) man kan se hvilke Sparekasser der indløser garantikapital, og
    hvilke der ikke gør?

    #130350
    JydenForfatter

    Jeg har heller ikke kunnet finde sådan en liste. Og har ikke kunnet finde noget som helst om dette på Lokale pengeinstitutters hjemmeside – den organisation man henviser til er kommet med henstillingen om at stoppe indløsningen af garantikapital, og ej heller på Finansrådets.

    Man vil nok ikke udstille at der ikke er enighed, og tor måske man kan holde det “hemmeligt".
    Relevant kunne være hvad er nødplanerne i sådan en situation, hvad er planerne, hvorlænge har man tænkt sig det skal vare osv. Hvad er det for en § i lovgivningen man henviser til når man siger man har loven bag sig.
    Det kan da ikke være meningen at hundredetusindvis ad kunder selv skal sidde og søge efter dette.
    Ingen oplysninger har jeg kunnet finde og vi er i 2008. Disse oplysninger kommer sikkert først når de bliver presset af en journalist fra et stort medie.

    #130382
    JydenForfatter

    Har netop fra en kollega hørt at Spar Sallling har lavet en venteliste, så der kan udbetales garantikapital i det omfang der kommer ny til.
    Åbenbart meget forskelligt hvordan man gør

    #130422
    JydenForfatter

    Til orientering er der idag lørdag i papirudgaven af Jyllands Posten en helside om denne garant- garantikapital problematik.

    #130436
    BenteJForfatter

    Problemet med Jyllands Postens artikel er, at de bruger ordet Garantkonti.
    For så vidt jeg kan forstå, drejer det sig om garantbeviserne.

    Vi har også garantbeviser i vores Sparekasse, som desværre har lidt problemer lige nu, men ud over det har vi også højrente garantkonti og garantanfordringskonto, som vi har lov til i kraft af at vi har købt garantbeviser. Og jeg mener ikke de skulle blive berørt af stoppet (håber jeg da ikke) og forhåbentlig heller ikke berørt af garantifondens dækning.

    /BenteJ

    #130442
    JydenForfatter

    Noget af det der var i Jyllands Posten er nu kommet på nettet. “Kunder i oprør mod sparekasser"http://epn.dk/finans/pengeinstitutter/article1507938.ece.

    Du har ret i at ordene bruges forskelligt og at det er det de flete kalder garantbeviser der er problemet. De konti med diverse fordele der knyttes op på garantbeviserne må være dækket på diverse vis – ellers skal det da være en helt speciel kontruktion.

    En del mannesker har købt større mængder garantbeviser tilæ indsætning på deres kapitalpension eller børneopsparing og der har også problemet i øjeblikket.

    #130466
    JydenForfatter

    Der er kommet yderligere et par aktikler på http://www.epn.dk om emnet, bl.a “Kunderne investerede i blinde"

    #130530
    AnonymForfatter

    Et garantbevis i en sparekasse er det samme som en aktie i en bank. Der er altid en risiko ved sådanne investeringer!

    At sparekasserne p.t. indefryser garantkapitalen er faktisk til gavn for garanterne. Det betyder nemlig at bankens kapitalgrundlag ikke kommer i fare – hvilket ellers kan ende med en konkurs.

    Så kære garanter – slå koldt vandt i blodet og støt op om sparekassen – alt andet vil være ris til egen …

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.