Boligkøb med lønindeholdelse?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88802
    AnonymForfatter

    Jeg har et spørgsmål vedr. køb af andels- eller ejerbolig.

    Jeg påtænker at købe bolig. Min økonomi er til det og mit månedlige rådighedsbeløb ser fornuftigt ud. Imidlertid har jeg et lille mellemværende med Skat, idet jeg tjente for meget i to år af min studietid, og da jeg efter jeg løb tør for SU havde problemer med at betale FM-gælden tilbage, røg beløbet til lønindeholdelse. Jeg har prøvet dialog med Skat et par gange, men de vil ikke indvilge i en afbetalingsordning, på trods af at jeg tilbyder at afdrage et større beløb end der indeholdes.

    Mit spørgsmål er: I hvor høj grad vil det få indflydelse på mine bestræbelser på at finansiere boligkøbet? Vil jeg stadig kunne låne den nødvendige sum i en bank eller et realkreditinstitut?

    #126334
    AnonymForfatter

    Hvorvidt din gæld til det offentlige kan få indflydelse på dit boligkøb afhænger af gældens størrelse. Hvis det er muligt bør du afvikle gælden først, da den “belaster" din betalingsevne.

    Men kontakt din bank/realkreditselskab og hør om dine muligheder.

    #126348
    AnonymForfatter

    Jeg vil umiddelbart mene det udelukker dig helt fra at købe bolig.

    #126350
    AnonymForfatter

    Gummisko: Det er nede på 37.000

    GP: Heller ikke hvis det inkluderer lån til at få forholdet ud af verden? Der er ikke tale om et RKI forhold. Lidt uddybning af svaret ville være fint. 😉

    #126354
    AnonymForfatter

    I disse tider kan man sikkert ikke låne penge til køb af fast ejendom uden først selv over en periode at have sparet ca.10% op af købesummen. Alt selvfølgelig afhængig af rådighedsbeløb m.v.

    Skattevæsenet er da altid indstillet på frivillige aftaler, så der kan kun være en eneste grund til at de ikke vil her, nemlig misligholdelse af tidligere indgået aftale.

    Skynd dig og få din restance med det offentlige ud af verden og begynd så at spare op til en ejerbolig, og i mellemtiden skal du se, så er priserne uden tvivl lavere end de er i dag.

    #126356
    AnonymForfatter

    Øh – ja, hvis du læste mit indlæg ordentligt, ville du også have læst at “jeg efter jeg løb tør for SU havde problemer med at betale FM-gælden tilbage, røg beløbet til lønindeholdelse." Så det er korrekt, men det undrer mig nu alligevel, at når jeg kommer og vil afdrage, så afviser de det…

    #126362
    AnonymForfatter

    Som sagt må de have haft dårlig erfaringer med dig, og det er måske værre end du fremstiller det.

    Du kan da bare selv indbetale det ekstra du kan afse hver måned, og når din arbejdsgiver allerede er indblandet, så betyder det vel til syvende og sidst ikke en sk…. Det vigtigste er vel at komme ud af det og starte på en frisk.

    #126366
    AnonymForfatter

    Nej, det vigtigste er, at jeg står og mangler en bolig pr. 1/11. Det er det vigtigste. Og jeg er da egentlig lidt overrasket over, at du kan konstatere at det er værre end jeg fremstiller det.

    Og iøvrigt er det ikke så relevant for mit oprindelige indlæg, der gik på hvordan bankerne ser på sådan noget. Jeg har s’gu ikke brug for gode råd om, hvordan jeg kommer ud af gæld eller den slags. Det skal jeg nok komme, men problemet er, at jeg har en boligsituation, der spidser til inden jeg kommer ud af det.

    #126368
    AnonymForfatter

    Du ved åbenbart det hele selv, så hvorfor spørger du herinde.

    Og det med banken ved jo så sikkert også, nemlig at der ikke er nogen som helst regler for det, men hvis ikke du skal fremvise dine lønsedler i din bank ved ansøgning om lån, så vil de selvsagt aldrig finde frem til at du skylder det offenlige penge. Men de undrer sig måske over at du får mindre udbetalt end andre, da du vel bliver trukket 20% af din nettoløn.

    Og det første jeg ville gøre i dit sted er da først at have spurgt i banken, men tør du måske ikke?

    #126370
    AnonymForfatter

    Sig mig engang, er du her for at give gode råd, eller er du her for at nedgøre folk? Hvis det er det sidste, så anbefaler jeg hadereklamer.dk – der er fyldt med folk som dig.

    Nej, der bliver ikke indeholdt 20% af min løn, Einstein – der bliver indeholdt 5%. Og det har ikke en skid med at turde at gøre – men hvis det på forhånd er dødfødt, er der jo ingen grund til at gå 2 timer fra mit job. Det har ikke noget med at “banken ikke må finde ud af det". Det vil jo selvfølgelig blive forelagt realiteterne. Og Allan, du behøver ikke svare – du har allerede brilleret rigeligt.

    #126372
    MichaelForfatter

    Der er vel ingen grund til at forlade dit job i 2 timer. Indscan al dokumentation og vedlæg det i mailen.

    #126374
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Tja, den mulighed er jeg klar over. Men som førstagangskøber er det lidt af en jungle, hvadenten vi taler ejer eller andel, og desuden er jeg lidt den gammeldags type, der foretrækker at sidde overfor den, jeg har dialog med. 😉

    Men nu gik mit spørgsmål jo heller ikke på, hvordan jeg slipper for at skulle forlade mit job i 2 timer. Til gengæld fornemmer jeg en lidt større seriøsitet hos dig, så måske du har en fornemmelse af, om det er dødfødt eller ej? 🙂

    #126376
    MichaelForfatter

    Jeg kan ikke sige entydigt om det er dødfødt eller ej, men jeg tror den største hindring er din manglende likviditet. Bankerne har strammet gevaldigt på kreditvurderingerne inden for det seneste år, så det er ikke ligefrem en fordel, at du starter med -37000 når du ansøger om et lån – specielt ikke i disse tider hvor boligerne falder i pris.

    Jeg ville nok starte med at indsamle al relevant dokumentation elektronisk (budget, årsopgørelser, seneste 4-5 lønsedler osv) og så sende det til banken for en forhåndsvurdering. Så kan du efterfølgende tage et personligt møde mhp. valg af lån osv.

    #126378
    MichaelForfatter

    PS: Hvis du bliver godkendt til et lån kan du jo bede om et køberbevis så du ved præcis hvor meget du kan “snolde" for.

    #126380
    AnonymForfatter

    Hej Michael – og tak

    Intentionen med mødet var bl.a. at få afklaret præcist hvad jeg kan gå ud og “snolde for", som du kalder det. 🙂

    Lige et par supplerende spørgsmål:
    Har du en fornemmelse af, om der er forskel på andelslån eller et realkreditlån med tanke på hvor meget man kan låne?
    Jeg får måske mulighed for at købe en andelslejlighed til 350 K, der er vurderet til 750 K (jeg kender nogen). Vil det have indflydelse, at man fra dag 1 vil have friværdi?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.