Indlån hos Sparekassen Østjylland

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88149
    AnonymForfatter

    Hejsa!

    Jeg har netop oprettet en opsparingskonto hos Sparekassen Østjylland, med en indlånsrente på 5,71%. En såkaldt Vejle-Konto uden nogen form for binding.
    Mit spørgsmål lyder. Skal jeg have nogen betænkeligheder ved at indsætte mere end 300.000kr. under den nuværende finans uro?
    Er der nogen der evt. har finansiel kendskab til denne bank?

    #118544
    AnonymForfatter

    Kender ikke banken og kan ikke finde ‘vejle-konto’ på http://www.sparostjyl.dk

    At dømme ud fra de priser jeg KAN finde, så ku man frygte at der var tale om et såkaldt ‘garant-indskud’. Sådanne er slet ikke dækkede af indskydergarantien, så også de første 300.000 kan mistes.

    Men derfor kan banken godt være solid nok.

    #118546
    AnonymForfatter

    Ja, jeg mener du skal være yderst forsigtig med denne bank. Hold dig på den gode side af 300.000!

    Sparekassen Østjylland, har relativt dårlige nøgletal hvad angår likviditet, solvels og udlånsbrøk. Hvis man skal tale om kandidater til at følge efter BankTrelleborg, så er banken her en oplagt kandidat.

    Alene det faktum at banken tilbyder en indlånsrente på, var det 5,75% du sagde?, indikerer at banken er presset til det yderste. I flere banker kan man faktisk låne pengene med sikkerhed i sin bolig billigere end 5,75%, så der kan ikke være nogen tvivl om at den høje indlånsrente presser deres margin voldsomt.

    #118644
    AnonymForfatter

    Ok, jeg holder mig indenfor de 300.000kr. som er sikret af garantifonden.
    Dette tilbud på 5,71% er så vidt jeg ved udelukkende et åbningstilbud for Vejle filialen, og ikke gældende andre steder i landet.
    Tak for hjælpen!

    #118660
    AnonymForfatter

    Til Hitman:

    Har du indskudt gaarant-kapital i sparekassen?

    Dette er normalt i forbindelse oprettelse af højrentekonto i en sparekasse?

    #118662
    AnonymForfatter

    Hej Gummisko.

    Nej, der er ikke tale om et garantindskud, men en almindelig indlånskonti hvor der kan indskydes mellem 25.000kr. – 10.000.000kr. til 5,71% i rente.
    Jeg kunne for øvrigt heller aldrig finde på at give garantindskud, i nogen som helst bank.

    Venlig hilsen.

    #118694
    AnonymForfatter

    Hvad baserer du den smædekampagne på for tal ?

    Den høje rente er ud fra hvad jeg kan finde et tidsbegrænset tilbud for at lokke kunderne til en ny afdeling og i deres hjemmeside ser deres nøgletal da ud til at være alt andet end det du giver udtryk for!

    https://www.sparostjyl.dk/Omsparekassen/Regnskab/#

    #118700
    AnonymForfatter

    Jeg vil selvfølgelig lade det være helt op til den enkelte at afgøre hvor meget man “tør" binde i dette pengeinstitut.

    Det jeg kan konstatere er, at på tre afgørende objektive nøgletal står Sparekassen Østjylland svagere end de fleste banker:

    1. Likviditet
    2. Solvens
    3. Udlånsbrøk

    Finanstilsynets tal er fra d. 30.6.2007, så det kan selvfølgelig ikke udelukkes der allerede er blevet tilført ansvarlig kapital, men er det ikke tankevækkende, at Sparekassen Østjylland har lige så dårlige nøgletal som BankTrelleborg havde på dette tidspunkt?

    #118704
    AnonymForfatter

    Det kan du da ikke direkte sammenligne..

    Trellsborg skiftede fra garant eje til aktieselskab, på det tidspunkt gik det åbenbart godt siden aktiekursen også var ret høj i følge hvad jeg lige kan læse. Sparekassen er ifølge hvad jeg kan læse på deres hjemmeside stadig i garanteje.

    Sparekassen har en solvens-% ifølge deres årsregnskab på 17% mod f.eks. Fionia bank på ca. 10%.. og har et udlån i forhold på indlån der ligger helt fint sådan som jeg vurderer det..

    Hvor kommer de tal du kigger på fra? jeg kiggede på hhv. sparekassens hjemmeside og fionia banks..

    #119062
    AnonymForfatter

    Jeg ville være forsigtig. Hvorfor give dig 5,71% i rente, når pengeinstitutter uden likviditetsproblemer kan låne til 4,25% i Nationalbanken?

    #119064
    AnonymForfatter

    Lige præcist. Der er en god grund til at give mere end at man kan låne til i nationalbanken – og tro mig det er ikke for at være flink!!!! Det er fordi der er indlånsunderskud i banken og der er blevet cuttet for yderligere i nationalbanken og hos andre banker…..

    #119066
    AnonymForfatter

    Hvorfor forsigtig? Hvad frygter du? Lidt bøvl ved at skulle via garantifonden (og rentetab i nogle få dage)? Sammenbrud af garantifonden? Svig der får det til at se ud som om du selv har hævet de penge som de i virkeligheden har nolet?

    Selv når du går på fortovet kan du risikere at der kommer en bil og kører dig ned. Hvis du er den forsigtige type, så springer du fra opgang til opgang.

    #119074
    JydenForfatter

    “Gode råd" og “mybanker1″(iøvrigt et mærkeligt navn og bruge – skal det lyde officielt) får det til at se ud som om et pengeinstitut der på et produkt giver over 4,25 % i rente er i vanskeligheder. Det bør I begrunde noget mere. Fordi en sparekasse åbner en filial og i en kort periode giver et godt rentetilbud, behøver der vel ikke være noget i vejen – det er vel blot en måde og skabe opmærksomhed på og få en god markedsføring på lokalt i Vejle.

    Jeg er af den opfattelse at disse dommedagsprofetier bør begrundes.

    Jeg synes jeg tidligere har set et indlæg med nogle tal om Sparekassen Østjylland, som er forsvundet her fra tåden igen ??

    #119076
    AnonymForfatter

    Hvilke betingelser er der knyttet til denne høje rente og kan man stadig indskyde penge i den nævnte sparekasse og få denne relativ høje rente? Det gælder bestemt også kun for personer bosiddende i deres lokalområde eller hvad?

    Er der nogen der ved det? Ikke fordi jeg har nogen penge i overskud til at sætte ind, men bare nysgerrig.

    #119122
    AnonymForfatter

    Jeg har talt med Sparekassen Østjyllands afdeling i Vejle i dag og fået oplyst, at der er tale om en konto i forbindelse med åbningen af Vejle-afdelingen. Kontoens rente gælder til 30.9.2008 med 5,71% p.a. og der skal indskydes mindst 25.000 kr. (op til max. på 10 mill). Kontoen kan kun oprettes i Vejle-afdelingen og derfor findes ikke oplysninger om kontoen på Sparekassens hjemmeside. Kontoens indskudsperiode er til den 19.3.2008. Kontoen er på anfordring og kan hæves når som helst. Bemærk dog lige i den forbindelse, at det er nødvendigt at sende mail eller ringe til sparekassen for at få hævede beløb overført til andet pengeinstitut. Det er ikke oplyst, om der kræves gebyr for denne overførsel, men det skulle ikke undre mig.
    Jeg er nu ret sikker på, at jeg vil oprette en sådan konto – pengene kan jo altid flyttes på ny, hvis bedre tilbud fremkommer…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.