må man bare lukke dankort

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 49 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86813
    AnonymForfatter

    hejsa
    Vi har rimelig ok øknomi, har hus og bil, og plus på vores buget,men havde fået banket et lille overtræk på vores lønkonto på 5000 kr, nordea ringede til min samlever fredag at hun gerne ville have at vi sendte en mail i løbet af weekenden men hvornår der kom penge mm, det gjorde jeg og skrev at imorgen tirsdag da kommer der 30000 kr , en gave..

    Da jeg så stod ved kassen og skulle betale så var dankortet spærret, det havde hun bare gjort uden at give besked om det, det var yderst pinligt.. kan man bare det, nu vil hun ikke åbne dem før vi har aftalt et møde… det er sku da vores penge…
    Det skal lige siges at hun er ny i banken og kender os ikke, hun er finial chef, men derofr kan man vel ikke te sig sådan

    #103730
    AnonymForfatter

    Jeg må indrømme jeg syntes det lyder højst uprofessionelt. Jeg har da til tider haft overtræk på ca. 5.000, men min bankmand kender mig og min økonomi, og kunne højst finde på at minde mig om det, og ville på ingen måde lukke mit kort.

    #103736
    MichaelForfatter

    Ja, det må banken faktisk godt. At det måske er uprofessionelt I denne situation, er en anden sag, men da I har overtrådt Dankort-aftalen, må de gerne lukke kortet. Her et lille udpluk fra http://www.lsb.dk vedr. forretningsbetingelserne:

    Pengeinstituttet er berettiget til at spærre for brug af kortet:
    hvis den konto, dit kort er knyttet til, er ophævet, og Pengeinstituttet forgæves har forsøgt at inddrage dit kort, eller
    hvis du overtræder reglerne, herunder hvis du overtrækker den konto, som kortet er knyttet til.

    I tilfælde af overtræk vil du blive rykket skriftligt, før kortet bliver spærret. Øjeblikkelig spærring kan dog komme på tale, hvis der er tale om et særlig groft og/eller gentagne overtræk.
    Pengeinstituttet kan desuden forlange alle kort, der er udleveret til kontoen, leveret tilbage. Du vil få besked herom. Når Pengeinstituttet har spærret kortet, vil du modtage en skriftlig meddelelse med angivelse af årsag til og tidspunkt for spærringen.

    #104202
    AnonymForfatter

    Skift bank. Nordea ved ikke hvad kundeservice betyder.

    #104204
    AnonymForfatter

    Enig med forrige indlæg – Har også kun haft dårlige oplevelser med Nordea. De har ihvertfald nogle personer ansatte som ikke yder ordentlig kundeservice og kundepleje. Uanset om din økonomi er i orden eller ej.

    #104210
    AnonymForfatter

    Muligvis er det at overreagere fra Nordea’s side da du havde lovet det blev dækket dagen efter – MEN du har jo reelt bevilget dig selv et lån uden aftale med banken – og banker er ikke et tag-selv-bord. Og så skriver du “det er da vores penge". Beklager, men det er IKKE dine penge du trækker på et overtræk – det er andre kunders eller bankens.

    #107592
    AnonymForfatter

    Ja, jeg synes det i den grad er at overreagere… kan godt være at det i sidste ende er bankens penge… men hvordan tjener banken sine penge ????????

    #107888
    AnonymForfatter

    Banken tjener blandt andet sine penge ved at styre risiko ved diverse engagementer og selvom jeg er helt enig i at det er uprofessionelt ikke at give kunden besked om at dankortet er spærret (jeg ville blive megasur hvis det var mig der stod der ved kassen) – så har rådgiveren måske vurderet at kundens historik gjorde det nødvendigt at spærre kortet..

    #108190
    AnonymForfatter

    Jeg forstår godt din harme, men som jeg forstod teksten, var der altså et plus på budgetkontoen. Familien havde altså et plus i forhold til banken, penge er vel penge, uanset hvilken konto de befinder sig på.

    #108908
    NIELS (26)Forfatter

    Hej. Jeg har lige oplevet næsten det samme med SparbankVest. Jeg havde telefonisk lavet en aftale om oprettelse af en kredit, men havde endnu ikke fået fremsendt de underskrevne dokumenter i forbindelse med aftalen. Fredag aften blev jeg så afvist i kassen på en tankstation og desuden så jeg så lørdag morgen at der var trukket et gebyr på 200kr for lukningen af kortet. Derudover kræver banken rente på 16% af det overtrukne beløb. Jeg synes det virker som spekulation i at lænse småsparere for deres usle mamon. Hvor svært kan det være lige at ‘slå på tråden’ eller sende en mail om at man skylder dem et stykke papir med en krussedulle på. Jeg kontaktede straks en anden bank, med henblik på skifte.

    #109028
    AnonymForfatter

    Mine erfaringer med Nordea var heller ikke for gode – min personlige rådgiver var i sig selv glimrende – men som helhed var banken både dyr og med et bekymrende lavt serviceniveau.

    Der er ingen tvivl om, at der ikke er overtrådt nogen regler i forbindelse med spærringen af kortene – overtrækket gav dem den ret. At det så i en bank med deres prisniveau kunne forventes, at de i stedet fandt en fleksibel og mindelig løsning er en anden snak.

    Noget helt andet er så, at det selvfølgelig er et udtryk for ekstremt dårlig service, hvis I faktisk har lavet en mundtlig aftale om sagen – som de løber fra uden at give besked på forhånd.

    #109120
    AnonymForfatter

    “det er sku da vores penge…"

    øhhh, hvis I har overtræk på kontoen da du forsøgte at bruge kontoen var det vist ikke Jeres penge du var ved at købe for. Vel?

    #109122
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig var det ikke deres penge – men indlæggets pointe var, at der var lavet aftale om et midlertidigt overtræk, som så ikke blev overholdt fra bankens side.

    #109132
    AnonymForfatter

    Morten,

    Der står ingen steder at overtrækket var bevilliget. Men sagen er fra 2004 så mon ikke vi skal stoppe her 🙂

    #109136
    AnonymForfatter

    Sagen er da ikke fra 2004, der er faktisk et indlæg fra 2006. Så jeg tror ikke problemet er løst med hensyn til hvilke penge bankerne betragter som deres egne.
    Hvis man har budget og lønkonto i samme bank, bruger man vel ikke bankens penge, hvis budgetkontoens saldo er+ 5000 og lønkontoens saldo er – 2000. Det er bare den opfattelse de fleste banker har og det er her fokus bør være.
    Har banken virkelig ret til at inddrage dankort, trække gebyrer samt tilskrive høj strafrente, hvis ens samlede engagement i banken er på plus siden ?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 49 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.