Firmabil kontra privatbil: Hvad kan bedst betale sig?

udgivet: 09. august 2016
, sidst redigeret: 27. august 2018
Firmabil kontra privatbil: Hvad kan bedst betale sig?
Hvad kan bedst betale sig for dig som arbejdstager? Firmabil eller privatbil? Få svaret her.

 

Går du som ansat og overvejer en firmabil, er der nogle forhold, du skal være opmærksom på. Afhængig af, hvordan du bruger din bil, kan det nemlig blive en for dyr løsning for dig at have en firmabil.

 

Skal du ud og købe bil selv, kan du finde den billigste rente her. 

 

Hvor meget privatkørsel?

Som udgangspunkt gælder, at kører du de fleste kilometer privat, kan det bedst svare sig at have en firmabil. Firmaet betaler jo bilen – herunder også forsikring, reparation og typisk også benzin.

 

”For at modtage en firmabil, skal man typisk være indstillet på at gå ned i løn svarende til det, virksomheden har betalt, for at du har den her bil. Det kan være en måde at undgå at komme op og betale topskat på,” fortæller Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom i FDM.

 

Derudover taler det for firmabil, jo dyrere bilen er, og jo lavere beskatningsgrundlag, du kan opnå i forhold til bilens pris.

 

Reglerne er nemlig således, at du skal betale skat af 25 procent af bilens værdi op til 300.000 kroner og 20 procent skat af bilens resterende værdi. Derudover skal du betale et miljøtillæg på 150 procent af den årlige ejerafgift (denne fastsættes alt efter hvor brændstoføkonomisk den pågældende bil er). 

 

Kører du derimod de fleste kilometer i arbejdsøjemed, taler det for at du har privatbil. Du er nemlig ikke berettiget til kørselsgodtgørelse og befordringsfradrag, hvis du kører i firmabil (se vores regneeksempel nedenfor).

 

Det er også værd at tage med i betragtning, hvor meget leasingselskaberne skal betale for firmabilerne, og hvor meget forbrugerne skal betale.

 

”Hvis der er stor forskel på listeprisen og beskatningsprisen, kan det tale for en firmabil på grund af den rabat, leasingselskaberne får,” fortæller Allan Skytte Christensen.

 

Kig på bilens årlige driftsomkostninger

Jo billigere – eller mindre omkostningstung bilen er, jo bedre kan det betale sig at have den som privatbil. Er de samlede årlige driftsomkostninger mindre end værdien af den fri bil, som du skal beskattes af, taler det altså for, at du har bilen som privatbil. Er der omvendt tale om en dyr bil med store driftsomkostninger og et lavt beskatningsgrundlag, taler dette for, at du har den som firmabil.

 

Vi har opstillet et eksempel, som illustrerer de forhold, du skal være opmærksom på, når du skal beslutte dig for, om du skal have firmabil eller ej. Beregningen er lavet på en Volkswagen Passat -  en af de mest populære firmabiler – over tre år, som er den typiske leasingperiode. Bilisten i vores regnestykke kører årligt 10.000 kilometer privat og 20.000 kilometer i forbindelse med erhverv.

 

Firmabil kontra privatbil

 

Har du et konkret eksempel du gerne vil regne på? Prøv FDM's beregner her.

 

Faktaboks: Styr på skatten

Hvis du kører privat i en bil, som din arbejdsgiver stiller til rådighed for dig, har du "fri bil til rådighed" (firmabil). Det skal du betale skat af.

Reglerne er:

  • Hvis du har fri bil til rådighed, skal du betale skat af en procentdel af bilens værdi plus et miljøtillæg.
  • Det har ingen betydning for skatten, hvor meget du kører i bilen.
  • Din arbejdsgiver sørger for, at det kommer med på din årsopgørelse, og du dermed får betalt din skat.
  • Du kan selv skrive det på din forskudsopgørelse (hvis det ikke allerede står der), så du betaler skatten løbende gennem året.

Kilde: Skat.dk 

 

Hold dig opdateret med nyheder, gode råd og perspektiver på privatøkonomi. Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev her.

sidst redigeret: 27. august 2018