Etik og værdier fylder mere når der skal vælges ny bank

Etik og værdier fylder mere når der skal vælges ny bank

Hver anden bankkunde forholder sig til bankens omdømme inden de vælger bank. Det viser ny undersøgelse blandt 5600 bankkunder fra Mybanker.

Skrevet af Ulrik Marschall

Det er blevet mere almindeligt at skifte bank, og ifølge Mybankers årlige bankundersøgelse har omkring hver tredje bankkunde skiftet bank inden for de seneste fem år. I forhold til tidligere år fylder bankens omdømme og værdisæt mere i kundens bevidsthed end tidligere.

 

Bankens omdømme er vigtigere end nogensinde

”Pris, netbank og gennemskuelige produkter vægter altid højt når kunderne skal beskrive, hvilke kriterier de kigger efter i en ny bank. Men i år har vi set, at bankens image og omdømme er blevet meget vigtigere for kunden end tidligere år. Det er en markant udvikling, som bankerne skal være opmærksomme på i deres dialog med kunderne,” siger Marlene Nørgaard, der er administrerende direktør for Mybanker.

Marlene Nørgaard mener, at etik fylder mere i bevidstheden hos bankkunder i år på grund af den turbulens, som ramte hele banksektoren sidste år.

”De fleste bankkunder tager det for givet at deres bank opfører sig ordenligt og følger reglerne. Når der opstår sager, hvor det viser sig, at det ikke har været tilfældet, smitter det af på hele branchen, selvom langt de fleste banker ikke er involveret i de negative sager,” siger Marlene Nørgaard.

 

Vigtigste kriterier for valg af bank

1.    Konkurrencedygtige produkter 66%
2.     God og overskuelig netbank 62%
3.     Produkter, der er gennemskuelige 53%
4.     Bankens image/omdømme 51%
5.     Kemi med rådgiver 44%

 

Kvinder ønsker overskuelighed og mænd ønsker konkurrencedygtige produkter

Marlene Nørgaard forklarer, at svarene i undersøgelsen varierer lidt i forhold til kvinder og mænd. Den største forskel mellem kønnenes svar fremkommer i ’god netbank’, som er vigtigere for kvinder end for mænd og ’konkurrencedygtige produkter’, som er vigtigere for mænd end kvinder.

”Analysen viser, at kvinder generelt lægger lidt mere vægt på de personlige relationer med banken end mænd, hvor mændene virker til at have mere fokus på prisen på produkter og ydelser,” siger Marlene Nørgaard.

 

Om undersøgelsen:

Hvert år tager Mybanker temperaturen på forholdet mellem bankkunder og deres bank. Omkring 5.600 personer har deltaget i undersøgelsen, der har fundet sted i første kvartal 2019. Du kan læse, hvilken bank der har de mest tilfredse kunder ifølge bankundersøgelsen her.

 

Overvejer du et bankskifte?

Der kan være store besparelser samt bedre vilkår at opnå ved at skifte bank.

Få op til 3 tilbud på bankskifte

Om forfatteren Ulrik Marschall

Ulrik er kommunikationschef i Mybanker. Forsøger dagligt at gøre komplicerede emner indenfor privatøkonomi lettere at forstå.

Hver tredje har skiftet bank på fem år

Læs artiklen
Bankskifte gennem Mybanker
Boligøkonomi – det handler om at træffe nogle valg 1. april 2019 Boligøkonomi – det handler om at træffe nogle valg Julen 2019 kan blive gratis 28. januar 2019 Julen 2019 kan blive gratis Årets nytårsforsæt: 4 tips til at få styr på økonomien 20. december 2018 Årets nytårsforsæt: 4 tips til at få styr på økonomien