Etik og værdier fylder mere når der skal vælges ny bank

Etik og værdier fylder mere når der skal vælges ny bank

Hver anden bankkunde forholder sig til bankens omdømme inden de vælger bank. Det viser ny undersøgelse blandt 5600 bankkunder fra Mybanker.

Skrevet af Redaktionen

Det er blevet mere almindeligt at skifte bank, og ifølge Mybankers årlige bankundersøgelse har omkring hver tredje bankkunde skiftet bank inden for de seneste fem år. I forhold til tidligere år fylder bankens omdømme og værdisæt mere i kundens bevidsthed end tidligere.

 

Bankens omdømme er vigtigere end nogensinde

”Pris, netbank og gennemskuelige produkter vægter altid højt når kunderne skal beskrive, hvilke kriterier de kigger efter i en ny bank. Men i år har vi set, at bankens image og omdømme er blevet meget vigtigere for kunden end tidligere år. Det er en markant udvikling, som bankerne skal være opmærksomme på i deres dialog med kunderne,” siger Marlene Nørgaard, der er administrerende direktør for Mybanker.

Marlene Nørgaard mener, at etik fylder mere i bevidstheden hos bankkunder i år på grund af den turbulens, som ramte hele banksektoren sidste år.

”De fleste bankkunder tager det for givet at deres bank opfører sig ordenligt og følger reglerne. Når der opstår sager, hvor det viser sig, at det ikke har været tilfældet, smitter det af på hele branchen, selvom langt de fleste banker ikke er involveret i de negative sager,” siger Marlene Nørgaard.

 

Vigtigste kriterier for valg af bank

Det betaler du for 200 EuroFra3
1.Konkurrencedygtige produkter66%
2.God og overskuelig netbank62%
3.Produkter, der er gennemskuelige53%
4.Bankens image/omdømme51%
5.Kemi med rådgiver44%

Kvinder ønsker overskuelighed og mænd ønsker konkurrencedygtige produkter

Marlene Nørgaard forklarer, at svarene i undersøgelsen varierer lidt i forhold til kvinder og mænd. Den største forskel mellem kønnenes svar fremkommer i ’god netbank’, som er vigtigere for kvinder end for mænd og ’konkurrencedygtige produkter’, som er vigtigere for mænd end kvinder.

”Analysen viser, at kvinder generelt lægger lidt mere vægt på de personlige relationer med banken end mænd, hvor mændene virker til at have mere fokus på prisen på produkter og ydelser,” siger Marlene Nørgaard.

 

Om undersøgelsen:

Hvert år tager Mybanker temperaturen på forholdet mellem bankkunder og deres bank. Omkring 5.600 personer har deltaget i undersøgelsen, der har fundet sted i første kvartal 2019. Du kan læse, hvilken bank der har de mest tilfredse kunder ifølge bankundersøgelsen her.

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og hold dig opdateret på alt inden for privatøkonomi.

Ved at trykke tilmeld, giver du samtykke til at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid trække dit samtykke (læs samtykkeerklæring) tilbage. Læs mere om vores forretningsbetingelser, privatlivspolitik og cookiepolitik.

 

 

Overvejer du et bankskifte?

Der kan være store besparelser samt bedre vilkår at opnå ved at skifte bank.

Få tilbud på bankskifte her

Om forfatteren Redaktionen

Brugerne af Skift bank servicen sparer stadig penge

Læs artiklen
Brugerne af Skift bank servicen sparer stadig penge
Realkreditlån eller prioritetslån: Hvad skal du vælge? 20. august 2019 Realkreditlån eller prioritetslån: Hvad skal du vælge? Bankskifte gennem Mybanker 23. april 2019 Hver tredje har skiftet bank på fem år Boligøkonomi – det handler om at træffe nogle valg 1. april 2019 Boligøkonomi – det handler om at træffe nogle valg