Er det billigere at privatlease end at købe en bil?

Ny bil? - Sådan finder du det bedste billån

Er det billigere at privatlease end at købe en bil?

Traditionelt har anskaffelse af ny bil betydet køb af bil hos en forhandler og finansiering af samme via banken eller hos et finansieringsselskab via bilforhandleren, men gennem de seneste år er privates leasing af biler steget kraftigt. Således er cirka 22 procent af nye private biler leaset. Umiddelbart tænker man, at det må gøre bilejerskab dyrere, når man ”skyder” et led mere ind mellem bilfabrikken og dig, men kan privatleasing være en god idé ud fra et økonomisk synspunkt, også selvom man selv har pengene eller billigt kan låne dem?

Naturligvis regner leasingselskaber med at tjene penge, men de har også nogle fordele, der gør, at fortjenesten til leasingselskabet ikke nødvendigvis gør en privatleaset bil dyrere end hvis man køber bilen selv:

 

Indkøbspris

Leasingselskaber køber mange biler på en gang, og som med så meget andet udløser det en rabat. Hvor meget mere de får i rabat end private svinger, men prøv næste gang du ser på bil at spørge efter bilens beskatningsværdi og sammenlign den med, hvad du selv skal betale for samme bil. Beskatningsværdien er en god indikation af, hvad leasingselskabet betaler for bilen.

 

Registreringsafgift

Hvis du køber en bil, der før afgift koster 130.000 kroner, skal du i afgift betale 105 procent af de første 106.600 kroner og 150 procent af resten – i alt 111.930 + 35.100 = 147.030 kroner.
Denne afgift kan leasingselskabet betale løbende i stedet for ved indregistrering af bilen, og dermed behøver de ikke finansiere bilens fulde pris på samme måde som privatpersoner, der køber biler. Det betyder samtidig, at den dag leasingselskabet sælger bilen, er den ”uden afgift” og kan derfor uden omkostninger sælges i hele EU og ikke kun i Danmark.

 

Andre stordriftsfordele

Når leasingselskabet finansierer biler, sker det ikke en af gangen i banken eller hos forhandleren. Igen betyder det lavere omkostninger pr. bil til finansiering.
Afskrivningen på nye biler er ganske voldsom, og hvis man har bilen, mens den er ”ung”, vil afskrivningen/værditabet på bilen oftest være en af de største udgifter ved at have bil. FDM regner med en afskrivning på 168.000 kroner over tre år på en bil til 275.000 kroner, der efter tre år har kørt 90.000 kilometer. Det svarer til 61 procent af bilens nypris. Du kan se FDMs beregninger her.

 

Lad os kigge på et eksempel: En VW Golf 1,4 TSI BMT 125 hk. Comfortline med seks gear, metallak og DK-pakke til en listepris på 281.000 kroner.

 

Privatleasing prisen for denne er 15.000 kroner i udbetaling og 3.567 kroner pr. måned i 36 måneder med 90.000 kilometer i alt. Det giver en samlet pris på 143.412 kroner, svarende til 1,59 kr. pr. kilometer, og det er inklusiv service og lånebil ved service. FDM opgør i ovenstående link udgiften til værditab og vedligehold ved privat eje til 201.285 kroner, hvilket er 57.873 kroner mere end ved privatleasing. Hertil skal lægges udgiften til finansiering, hvis man ikke lige har pengene i banken. Her kan du se, hvad det koster at finansiere en bil til 275.000 kroner. Det kan nemt koste 20.000 kroner over tre år i kreditomkostninger, der kommer i tillæg til afskrivninger og vedligehold. I dette eksempel skal man få en meget stor rabat ved køb af bilen, før det bedre kan betale sig at købe end at privatlease.

Nu kunne det måske komme til at lyde som om privatleasing er en dans på roser, men der kan også være ulemper du skal være opmærksom på:

 

1. Begrænset udvalg

For at få stordriftsfordele og effektivitet omfatter de gode privatleasingtilbud oftest et begrænset udvalg af modeller, og hvis det ikke passer med dit behov, fungerer privatleasing måske ikke for dig.

 

2. Udstyr er dyrt

Hvis du ønsker specielt udstyr som for eksempel anhængertræk, sportssæder eller lignende, vil udgiften hertil oftest blive tillagt den månedlige ydelse og fordelt over leasingperioden. Du kan derfor komme til at betale den fulde pris for udstyret, selvom du kun har bilen i tre år.

 

3. Kortere perioder

Hvis du er typen, der gerne vil købe en bil og have den i ti år, passer privatleasing ikke til dig. Ved at have bilen i ti år, får du en lavere årlig afskrivning, men du får ikke en ny bil hvert tredje eller femte år.

 

Generelt er privatleasing perfekt for dig, der jævnligt ønsker dig en ny bil, som vil kende den månedlige pris, og som ikke ønsker selv at tage risikoen på, hvor stort værditabet er. Hvis det ikke er dig, kan du altid finde det billigste billån her.

 

Lån til bilen?

Sammenlign bankernes renter før du låner og undgå at betale for meget

Sammenlign billån