Ældre ønsker langt oftere en bankfilial i nærområdet end yngre
Men der er alligevel markante forskelle, når vi dykker mere ned i tallene. Særligt springer det i øjnene, at en bankfilial i nærområdet er meget vigtigere for ældre generationer end yngre. 17 pct. af de 70-79-årige og 20 pct. af dem over 80 synes, at en filial i nærområdet er en af de tre vigtigste ting i valget af bank. I de yngre generationer ligger denne andel mellem 5 og 10 pct., jf. figur 1
Efterhånden som bankerne er blevet mere digitale, og antallet af banker er faldet, er antallet af filialer i Danmark også faldet. Fra 2013 til 2023 er antallet af filialer faldet fra 1.155 til 684.[1] Det gør det alt andet lige mere vanskeligt for de relativt mange ældre at få opfyldt ønsket om at have en bankfilial i nærområdet.
[1] https://finansdanmark.dk/tal-og-data/institutter-filialer-ansatte/
Det er dog ikke fordi, de ældre bankkunder ikke har taget den teknologiske udvikling til sig. Faktisk er en god netbank lidt mere vigtig for de ældre aldersgrupper end de yngre, jf. figur 2.
Priserne er vigtigst for de “boligkøbende generationer”
Alle aldersgrupper svarer, at priserne er det vigtigste for dem i valget af banken. Alligevel er der forskel mellem generationerne på, hvor vigtigt det er. For respondenterne i aldersgruppen 30-39 år svarer hele 77 pct., at priserne er en af de tre vigtigste forhold i valget af bank, jf. figur 3. Derefter falder andelen med alderen, med 58 pct. af respondenterne over 80 der synes, priserne er et af de tre vigtigste parametre ved valg af bank. Det kan hænge sammen med, at det oftest er i de lidt yngre aldersgrupper, man køber ejerbolig, og samtidig har man sandsynligvis en mere kompleks økonomi med mange bankprodukter end de helt unge eller de helt gamle. Det er altså her, man bruger banken mest, og dermed går mest op i, at man har en prismæssigt konkurrencedygtig bank.
Et tilsvarende mønster ser vi i betydningen af rådgiverens kompetenceniveau. Her er det også de 30-39-årige, der oftest angiver dette som vigtigt ved bankvalget, hvorefter andelen falder hen over aldersgrupperne, jf. figur 4. Det hænger sandsynligvis også sammen med, at det er i den aldersgruppe, mange for første gang køber en ejerbolig, der for de flestes vedkommende er den største investering, de gør i løbet af livet. Det kræver naturligvis kompetent rådgivning – særligt første gang man køber bolig – hvor mange ukendte og komplekse koncepter og forhold skal forklares.
Endelig ser vi, at produktudvalget er vigtigst for de 50-59-årige, mens især de ældste ikke anser det for særligt vigtigt, jf. figur 5. Vigtigheden af produktudvalget hænger sandsynligvis sammen med, hvor kompleks en privatøkonomi man har. Har man bolig- og billån, børneopsparinger, investeringskonti mv., ønsker man nok et bredere produktudvalg, end hvis man udelukkende har nogle få konti og ingen lån. Derfor er det nok heller ikke så underligt, at aldersprofilen på dette parameter ser ud, som det gør.
Om Mybankers’ Bedste Bank 2025-undersøgelse
Undersøgelsen er baseret på et spørgeskema, der er udsendt til Mybankers brugerdatabase, samt via andre medier som f.eks. sociale medier. Den er besvaret af 3.268 personer. Besvarelserne er indsamlet mellem 4. marts og 8. maj 2025.