Bankers overvågning af private transaktioner

Svar
  • This topic has 1 svar, 2 stemmer, and was last updated by morsdreng.
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • CJ1409
    Forfatter
    Indlæg
  • #381201
    CJ1409

    Hej,

    Havde en “sjov” oplevelse i går. Blev ringet op af min privat bankrådgiver som havde fået at vide at hun skulle undersøge “mistænkelig ændret adfærd”, det drejers sig om at jeg har modtaget flere større mobilepay indbetalinger de sidste 14 dage. Jeg blev lidt rundt på gulvet og skyndte mig at svare på hvad det var. Der er vel for ca. 20.000 kr. og den største transaktion er 4.000 kr. Jeg har solgt lidt ud af diverse ting som jeg ikke bruger (computer, børnecykel, tøj) og har endelig haft tid til at få solgt godt ud af sager…. Corona tid…
    Nå, men jeg vil faktisk ønske at jeg havde sagt “hvad fanden rager det jer hvad jeg får af betalinger ind privat. Hvis nogen mistænker noget må I kontakte politiet eller relevante myndigheder, for jeg står fandme ikke til regnskab overfor banken for hvad jeg går og laver i min fritid”… Men det var ikke det jeg fik sagt 🙂

    Nå, men det fik mig til at tænke over hvor overvåget man egenlig bliver. Er der nogen der ved hvordan det foregår i banken? For jeg synes da 20.000 kr. ind på kontoen er relativt lidt.

    Hvad SKAL banken overvåge?
    Hvad SKAL banken videregive af oplysninger til myndigheder?
    Hvilke myndigheder videregiver banken oplysninger til?

    Jeg er meget liberal og ønsker mest et samfund med begrænset “big brother” overvågning, og blev da meget overrasket over det jeg opfatter som begrænset “afvigelse” pludselig afstedkommer en afkrævelse af afrapportering til banken…..

    #381267
    morsdreng

    De fremgår af reglerne om hvidvask og finansiering at terrorisme. Her følger et uddrag fra Finanstilsynets quick.-guide:

    Overvågning af kundeforholdene
    Jeres virksomhed skal løbende overvåge jeres kunders transaktioner og aktiviteter, og om der sker ændringer i jeres kunders rutiner og adfærd.
    For at I kan kende jeres kunders rutiner og aktiviteter, kan det være relevant at vurdere den enkelte kundes formål med at være kunde hos jer og omfanget af kundeforholdet. Det er det, som i hvidvaskloven hedder ”forretningsforbindelsens omfang og tilsigtede beskaffenhed”. Dette vil hjælpe jer til at vurdere, om kunden har en legitim hensigt. I skal derfor spørge jeres kunde, hvad kundens formål er med at være kunde hos jer, og i hvilket omfang kunden agter at benytte sig af jeres produkter og tjenester.
    Dermed kan I også senere lettere vurdere, om en specifik transaktion eller lignende er usædvanlig for kunden eller kundens formål med og omfang af forretningsforbindelsen.
    Overvågningen af jeres kunder bør tilrettelægges efter den enkelte kundes forhold og bør løbende justeres på baggrund af jeres viden om kunden. I bør desuden risikovurdere kunden på ny, når der sker ændringer i kundeforholdet, kundens transaktioner eller adfærd.
    Det er vigtigt, at I sikrer jer, at de transaktioner og aktiviteter, som jeres kunde foretager, er i overensstemmelse med jeres viden om kunden og kundens forretnings- og risikoprofil.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.