Rente indlån.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Bamseline (2)Forfatter
    Indlæg
  • #96242
    Bamseline (2)Forfatter

    Hej

    Jeg har arvet 600.000,- kroner, som gerne må bindes i flere år. Kan det virkelig passe, at Basisbank med sølle 1% er bedste tilbud pt. ????

    #230868
    KrisserForfatter

    Det lyder rigtigt nok.

    Inflationen er omkring 0,5 procent, og skatten på renter er omkring 35 procent. En rente på 1,0 procent giver derfor en effektiv nettorente på omkring nul. Enkelte perioder undtaget er det historisk set ikke en dårlig forrentning på kontant indestående.

    #230870
    Bamseline (2)Forfatter

    Tak for svar. Hvad ville du gøre med pengene, hvis det var dine? Skal første bruges om 10 – 15 år.

    Jeg har overvejet at købe et sommerhus men frygter alt bøvlet med vedligeholdelse og faste udgifter med mere.

    #230872
    testForfatter

    Så set dem i en af bankerne investerings forening. Hvis ikke du kan lave noget af vedligholdelsen eller har brug for et sommerhus er det en dårlig ide.

    #230874
    KrisserForfatter

    Hvad du skal gøre med pengene afhænger af dine planer, ønsker og risikovillighed. Enhver rådgiver der giver dig forslag ud fra sine personline holdninger er en dårlig rådgiver.

    Hvis du køber et sommerhus, skal det være fordi du gerne vil eje et sommerhus. Sommerhuse er sjældent gode investeringer, da de er meget svært omsættelige (bortset fra de relativt få der har meget gode beliggenheder, tager det typisk flere år at sælge et sommerhus, og der er ingen garanti for gevinst). Medmindre du udlejer sommerhuset en del af året (hvilket medfører skatteindberetning, administration og risiko for skader), eller bruger sommerhuset rigtig meget, er det som regel billigere at leje et sommerhus. At eje et sommerhus er for dem der gerne vil have deres eget, som de kan tage til når de har lyst, og som har en glæde ved de opgaver der ligger i at eje et hus.

    Alternativerne afhænger så af om du foretrækker at tage en risiko for at få et afkast, eller om du vil have sikkerhed for din formue mod at den ikke vokser.

    #230886
    Bamseline (2)Forfatter

    @ test
    Pengene har stået i Spar Nord Bank´s puljeinvest i flere år men ikke givet afkast til mig efter tårnhøje omkostninger på over 2%.


    @Krisser

    Takker mange gange for et fremragende svar. Jeg tænker mest på udlejning ved køb af sommerhus, da det nu er muligt at få et større beløb herfra skattefrit. Men der er jo alle hvis og hvis og hvis. Som du påpeger er det ikke sikkert huset er let at komme af med igen, såfremt det skulle blive nødvendigt, hvorfor det nok bliver ved drømmen.

    Tilbage bliver at lade pengene stå risikofrit på en indlåndskonto, men her taber de jo i værdi, som årene går.

    #230888
    testForfatter

    Jep

    #230890
    Bamseline (2)Forfatter

    Det er denne fejl, jeg ikke ønsker at begå en gang til:

    https://www.mybanker.dk/debat/privatoekonomi/9815-spar-nord-stjerneinvest

    #230892
    thsvForfatter

    Bamseline, må jeg anbefale Louis Nielsen til dig! 🙂

    Basisbank giver faktisk 1,1% ved binding i et år eller 360 dages binding som der reelt er tale om.
    Den ene % får du ved 180 dages binding.

    De nærmere vilkår ser du her:
    https://www.basisbank.dk/docs/VilkaarHoejrente180-360.pdf

    #230894
    Bamseline (2)Forfatter

    Ok javel 0,1% er virkelig en forskel, der batter. Jeg vil ikke være kunde i Basisbank og gider ikke flytte penge frem og tilbage for sølle 1,1%.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.