Hvad kan jeg udleje ejerlejlighed for

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Indlæg
  • #227916
    KrisserForfatter

    Og husk, dette er generelle betragtninger. Tal med huslejenævnet, advokat, bank, revisor og evt. ejendomsadministrator. De kan svare mere konkret på dine spørgsmål, baseret på et komplet billede af din situation.

    #227918
    JonasInvestForfatter

    Det undrer mig bare at der er så langt mange flere udgifter her i DK end i England – hvor jeg fået en boliginvesteringsstrategi fra, forstår ikke lige helt hvorfor de er så voldsomme i forhold til det engelske marked.

    Jeg tror jeg sætter mig ned i weekenden og sammenligner med mine forældres lejlighed.

    Men mange tak for hjælpen 🙂

    Vh

    #227920
    KrisserForfatter

    Så lidt 🙂

    Der er slet ikke samme vilkår som i England. Lejeloven beskytter i langt højere grad lejer, og så vidt jeg kan gennemskue, er finansieringsmulighederne også væsentligt anderledes for udlejningsejendomme.

    #227922
    JonasInvestForfatter

    Ja, typisk dansk 🙂 man må bare ikke lave penge herhjemme..

    #227924
    morsdrengForfatter

    Hvad der i starten så ud til alene at dreje sig om dit ukendskab til fastsættelse af størrelsen på huslejen for en udlejet lejlighed, har nu vist sig at være en investering på baggrund af en strategi fra England, med en finansiering som forudsætter dine forældres kaution og på grundlag af en viden om reglerne for udlejning og skat som er stort set ikke eksisterende.

    Hvis man er UDEN erfaring på et område, bør man ikke kaste sig ud i en investering uden forudgående professionel rådgivning – alt andet vil være dumt. Så er det sagt.

    #227928
    MichaelForfatter

    6500 kr/md betyder at man i stedet som lejer ville kunne købe lejligheden selv og betale den helt ud på noget der ligner 10 år. Så hvorfor skulle man dog som lejer vælge at forære trådstarter lejligheden når man selv kan eje den?

    #227952
    Sus1975Forfatter

    Jeg har tidligere selv haft købt og udlejet en ejendom, men alene fordi jeg havde lidt penge, og det var et ”omvendt” forældrekøb, hvor jeg havde en meget lav (ingen) risiko for, at der ikke opstod problemer omkring lejens størrelse, betalingen, hvordan det udlejede blev behandlet osv.

    Desværre måtte lejer (mine forældre) fraflytte pga. at de gik på pension, og derfor ikke længere havde råd til at bo der. Det var ikke umiddelbart muligt at sælge ejendommen på det tidspunkt, så jeg valgte at udleje til en ny lejer på en tidsbegrænset lejekontrakt, hvori vi havde lavet vores egne aftaler. Jeg var klar over at lejeloven overtrumfer alle aftaler mellem udlejer og lejer, der forringer lejers vilkår. Men jeg havde ikke så mange andre muligheder end at tro på det bedste. Alt gik da også fint. Lige indtil jeg endelig fik ejendommen solgt. Så nægtede lejeren at flytte, og lejeren havde retten på sin side. Jeg havde derfor udsigt til et erstatningskrav fra køberen, da denne jo overtog en ejendom, der var optaget af en lejer – hvilket ikke var en del af købsaftalen. Jeg oplyste så lejeren at den nye køber blot ville opsige denne med et års varsel, og undlod heller ikke at fortælle at jeg følte mig r*vrendt, da jeg syntes vi havde haft en god aftale, der tog hensyn til begge parter. Lejer endte med at meddele sin flytning ifm. købers overtagelse – men et sådant løfte var jo intet værd. Så jeg havde 2½ måneds søvnløse nætter, da jeg ikke vidste om lejeren skred eller ej.

    Heldigvis flyttede lejeren som aftalt, og jeg blev en hel del erfaringer rigere. Blandt andet lærte jeg at det er bedre at have pengene stående på en konto til 0% end at blive udlejer igen. I øvrigt mistede jeg hele opsparingen og lidt til, da ejendomsmarkedet i det pgl. område var faldet 20% pga. finanskrisen.

    @JonasInvest:

    Det kan godt være at du løbende kan tjene lidt penge på at købe og udleje lejligheden. Men en lejer er i mange tilfælde næsten umulig at slippe af med, og du skal ikke forvente nogen hjælp nogen steder fra; alle instanser (lovgivning, nævn osv.) er alene til for lejernes skyld, så du kommer til at kæmpe alene. Og medmindre du har tænkt dig at beholde lejligheden i rigtig mange år (som investering), så risikerer du nemt at en evt. værdistigning bliver ædt op af salgsomkostninger mv. Udgiften til mægler mv. løber nemt op i 70-80.000 kr. for en lejlighed i den størrelse.

    Jeg skal ikke tage modet fra dig, men jeg tænker at du med den sum penge, du har til rådighed, nok vil være bedre tjent med en langsigtet investering i værdipapirer (aktier, obligationer, investeringsforeninger mv.). Der er (heller ikke) nogen garanti for at score kassen, men med en god spredning af risikoen (mht. geografi, brancher, investeringstype), så er man over tid relativt sikret, selv hvis f.eks. et af de firmaer, man har investeret i, går rabundus. Er du mere til en ”hurtig” gevinst, så prøv at undersøge markedet for bundne konti, dvs. hvor pengene er bundet i 1-3 år mod en rimelig rente.

    #227954
    JonasInvestForfatter

    Nu er det ikke alle som vælger at købe med det samme, og derved binder sig. Ikke alle er 40, og har valgt et sted at tilbringe sine dage..
    Men bare hold jer til problemer, for jeg har fundet en løsning.

    Har fundet en partner i England til at investere side om side med mig.
    Flybilletten er bestilt, og han har fået outsourced 3 HMO’s.

    Så fuck jer og alle jeres forhindringer 🙂 tydeligt at se at i ikke vil beføje andre succes – den eneste konstruktive var Krisser.

    Ses gutter

    #227956
    JonasInvestForfatter

    Hvor mange unge vælger at købe hus? Lever du under en sten, eller har du ikke set lejepriserne rundt omkring?

    Det utroligt – i er så pisse negative og kan bare ikke give noget konstruktivt (undtagen Krisser, du sgu god).

    Jeg har fundet en partner i England som skal investere HMO’s side om side med mig.

    Så fuck jer rent ud sagt, skide pessimister.

    #227958
    JonasInvestForfatter

    Sus1975, de der var IKKE rettet mod dig.
    Tak fordi du er kommet med alternativer/substituerende investeringer.

    Jeg bliver bare pissesur over folk herinde kun ser problemer.. (morsdreng).
    Jeg synes det er latterligt, at i kun har krakiler brillerne på, og at en motiveret 18-årigs planer/ambitioner bare skal skydes ned.

    Men nu har jeg selv løst problemet, og fundet mig en partner i England – det er jeg faktisk stolt over. Tror ikke de fleste 18-årige som har skole ved siden af, bare lige sådan tager en tur til England og skal kigge på 3-4 boliger. Der skal lidt mere til at få mig af sporet, end et par krakilere.

    Vh

    #227960
    Sus1975Forfatter

    Helt ok, Jonas 🙂

    I alle fora, uanset om de handler om økonomi, biler, heste eller strikketøj, så vil der altid være nogen, der er krakilske, negative og kun fokuserer på problemerne, og forsøger at tale én fra sit forehavende. Man har lov til at gøre spørger opmærksom på faldgruber, begynderfejl, striks lovgivning, økonomi etc., som man måske ikke lige selv var opmærksom på. Altså nogle rent objektive faktorer. Man skal være påpasselig med at konkludere noget for spørger eller komme med udsagn, der er udslag af følelser frem for fakta.

    Godt at høre at du har ambitionerne med dig og tør løbe en risiko! Det er især når man er ung at man kan tillade sig at tage chancen. Går det godt, så valgte man rigtigt. Går det skidt, så er det ikke verdens undergang. Så har man lært noget af det, og har masser af år foran sig til at prøve igen.

    #227968
    testForfatter

    Ja men dag god tur til England.

    Har nu også læst mere ind en historie på diverse fora der ender med at man er blevet svindlet. Hvad skulle være motivet for at en i England nu pludselig vil investere sammen med dig? Din store erfaring? Din store kapital ? Eller at du har fået en unik ide?

    Hvis noget lyder til at være for godt til at være sandt er det ret ofte fordi det er det.

    Lovgivning i England er nu iøvrigt på en lang række områder anderledes ind i Danmark. Held og lykke

    #227992
    thsvForfatter

    Typisk en trådstarter, der bliver pigesur, når hen får forklaret reglerne i Danmark!

    Hvis driftsudgifter til fællesudgifter, ejd.skat, administration og vedligeholdelse er 24.000 kr om året ville jeg syntes at ca. 51.000 kr i årlig leje + forbrug ville være rimeligt, svarende til 1.000 kr pr. kvm.
    6.500 kr/md eller 78.000 kr ville uden tvivl medføre en nedsættelse i huslejenævnet, hvis lejligheden er i ældre byggeri omfattet af dette.

Viser 13 indlæg - 16 til 28 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.