Sikring af indestående i udenlandske banker

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • John N. (13)Forfatter
    Indlæg
  • #95724
    John N. (13)Forfatter

    Hvordan er kunderne stillet i f.eks. Bank Nowegian, Santender eller Ikano Bank, hvis en af disse udenlandske banker går i betalingsstandsning/konkurs?

    De reklamere alle med, at de er med i ordninger som skulle sikre indskydernes penge, men her er det reglerne i bankens hjemland som er gældende.
    I Danmark skal Finanstilsynet (Finansiel Stabilitet) ”tage over” og indskyderne får besked om deres indestående i løbet af 5-6 dage og pengene vil blive overført til pågældendes nemkonto når kontoen er opgjort.

    Men hvordan vil processen forløbe hos en af de udenlandske banker?

    Mvh.
    John

    #226088
    Sebastian KrausingForfatter

    Hej John

    Jeg har kort tjekket både Ikano Bank og Santander, hvor de omtaler dette på deres opsparingssider 🙂
    https://ikanobank.dk/opsparing (mere i dybden: https://ikanobank.dk/~/media/Denmark/PublicWeb/Documents/Grundlgge-de-oplysninger-om-beskyttelse-af-indskud-090915.pdf – det tager 7 arbejdsdage, hvis kreditinstituttet ikke kan indfri sine forpligtelser).

    #226136
    John N. (13)Forfatter

    Hej Sebastian
    Jeg har godt læst Ikano Banks oplysninger angående deres garanti for indestående, og selvom de så flot skriver de er tilmeldt den danske
    garantiordning, er det stadig den svenske ordning som gælder for almindelige indestående på en konto.
    Det kan undre mig lidt, at så mange danskere i fuld tillid til div. udenlandske bankers “garantier", ukritisk overføre store beløb, uden at sikre
    sig, at pengene også kommer retur i tilfælde af en bankkonkurs og ikke mindst hvordan og hvornår.

    Mvh.
    John

    #226142
    JydenForfatter

    Hej John,
    Dette er jo lidt af en fortsættelse af dit indlæg den 19.juni 2016 om Bank Norwegian.

    Ikano Bank (som jeg ikke er kunde i og derfor ikke har studeret nærmere) er efter hvad der står på den danske hjemmeside for Garantiformuen under Dækkede institutter sidste afsnit tilmeldt den danske ordning som supplement til den svenske.

    Omkring Bank Norwegian og Santander er de direkte omtalt under spørgsmål og svar på Bankernes Sikringsfonds hjemmeside og med forklaring på forskellen i dækningen for den ene og den anden. Der er også omtale af proceduren hvis det uheldige skulle ske.

    Jeg ved ikke om ukritisk overfører store beløb, man kan vel næsten ikke sikre sig bedre – vi tror vel også på den danske ordning med det der står på deres hjemmeside.

    mvh. Jyden

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.