Norweigen bank kory

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
  • Indlæg
  • #225062
    JesperAalborgForfatter

    Vi har haft kortet i omkring 4 mdr. og jeg har flyttet mest muligt af vores forbrug over på Norwegian kortet. Jeg holder mig under ‘grænsen’ på de 15.000 kr pr. måned og betaler kreditten ud hver måned. Jeg læser det som om, der oprettes et lån hos Norwegian, hvis denne grænse passeres.

    Det er forholdsvist nemt at følge med i forbrug mm. via deres hjemmeside og modtage de fremsendte fakturaer pr. e-mail.

    Min erfaring er, at det ikke er alle steder (butikker/web), som vil tage i mod kortet, men det er et fåtal samlet set. Det skyldes, det registreres som et udenlandsk/kredit kort, og ofte spørger butikkerne derefter om, det er et Master Card, som de ikke tager imod. Norwegian kortet er et Visa ‘Kredit’ kort, altså ikke et alm. Visa kort.

    INGO pålægger et % gebyr på kortet, så jeg overvejer om, det kan svare sig at tanke andre steder med samme pris, da jeg høvler diesel for 12K min. om året.

    Bilka pålægger ikke gebyr, som beskrevet tidligere i tråden.

    Derudover fremsender Norwegian løbende nogle tilbud, der kan give yderligere bonus point, fx. montering af G4S alarm

    Der gives adgang til de billigere billetter en dag før andre tilbydes dem (jvf. Norwegian)

    Jeg har lejet bil i udlandet på kortet, det gik fint uden gebyr. Jeg har bestilt ferie med kortet også uden gebyr.

    Såfremt kortet bruges op til under lånegrænsen hver måned, 15000 x 12 x 1% kan der altså max. optjenes op til 1800 bonus point på et år.

    Norwegians bonus points svarer til 1 kr. Pointene gemmes i 2 år, som jeg læser det. Så der kan altså spares op i 2 år, inden de skal fyres af.

    Det er klart, at når point optjeningen er så lille 1%, så kan det oftest bedre svare sig, at bruge andre rabatkort FDM, Forbrugforeningen, LogBuy osv. hvis man er tilknyttet nogle af de ordninger og butikken der handles med er med i deres aftaler.

    Gratis hævninger i udlandet er heller ikke at fornægte, hvis man rejser en del og vil undgå en masse kontanter, men jeg er ret sikker på, de ikke tæller med som bonus point. Mit kort er registreret som Norsk og dvs. det bør i princippet være muligt at hæve gebyr frit på det i de danske bankautomater. Jeg har brugt det et par gange i danske automater, og jeg har ikke bemærket et gebyr efterfølgende.

    #225064
    JesperAalborgForfatter

    I farten glemte jeg lige, at der følger en gratis rejse- og afbestillingsforsikring med kortet, dvs. er 50% af rejsen/opholdet betalt med kortet, så er der også en gratis forsikring på det.

    #225066
    testForfatter

    bare en note om rejse forsikring på kort. ved master gælder forskringen kun hvis kort holderen selv er med på tur. Derfor har jeg en via vores familie forsikring. Så er alle dækket også på skiferie med ungdomskolen eller gymnasietiden. Husk det nye regler om hjemtransport.

    jesper rigtigt fint at du er glad for koret med et det ikke relativt meget tid du bruger på den måneds kredit eller er der fordele jeg overser?

    har jo sammen kredit på mit master card men bruger det faktisk ikke i dk da jeg ikke gider at holde øje med hvem og hvem der ikke tager gebyr.

    #225072
    JydenForfatter

    Hej JesperÅlborg,
    Jeg er også meget glad for mit Norwegian mastercard, og regner med at have en “fortjeneste på ca. 4000 kr. om året ved at bruge det istedet for mit MasterCard fra Danske Bank.
    Hvis din kredit grænse er 15.000 kr. så kan du evt. indbetale i løbet af måneden så du har kan få flere point.
    Jeg har en grænse på 30.000 kr, og den er jeg stødt ind i et par gange .f.eks. her i december hvor jeg betalte ejendomsskat og Yousee telefon og tv. med det – og så julegaverne, og da indbetalte jeg jo så bare noget på kontoen i løbet af måneden.
    Så om test synes det er værd eller ej er jo en individuel vurdering og hvad man synes, men jeg tager gerne 4000 kr. om året med som besparelse på noget der ikke koster noget.
    PS Uno-x og OK tankene tager ikke gebyr på kortet.

    #225074
    etv1Forfatter

    Hej Jyden,

    Du skriver, at du også betaler din ejendomsskat med Bank Norwegian. Ifølge det, som jeg kan læse på min kommunes hjemmeside, kan indbetalingen ske via Betalingsservice eller med (giro) indbetalingskort. Men jeg kan ikke se, at der er nogen muligheder for at betale indbetalingskort på Bank Norwegians netbank. Det ville ellers være rart, for vi betaler næsten 2 x 20.000 kr. om året for denne skat.

    #225078
    JydenForfatter

    Hej etv1
    Jeg får tilsendt indbetalingskort fra kommunen for min ejendomsskat mv. Når jeg så en dag er i nærheden af kommunens borgerservice går jeg ind og indbetaler indbetalingskortet i kassen ved borgerservice og kører kortet igennem deres betalingsterminal – og det fungerer perfekt i min kommune hvor de både tager dankort, Master card og VISA. Jeg tager ikke afsted ekstra, for med en kredittid på ca. 45 dage på kortet er jeg gerne i nærheden på et eller andet tidspunkt, så selvom der var betalingsfrist her til 2. januar betalte jeg allerede midt i december da jeg var i nærheden, og de bliver jo faktisk først trukket på kortet her til februar.

    #225088
    testForfatter

    Ja det kan da være noget jeg overser. Hvordan kommer du frem den beregnede besparelse?

    #225100
    SmartdriverForfatter

    Til info:

    Jeg har nu været igang med mit Norwegian kort i december og til dato og incl. de 250 CashPoints jeg fik i starttilskud så har jeg nu sparet over 500 CashPoints sammen og de er allerede brugt i forbindelse med bestilling af vores sommerferie. Jeg oplever ikke ordningen besværlig overhovedet. Mit i hver måned får man en faktura og det er jo lynhurtigt at lave en overførsel til Norwegian Bank på det skyldige beløb så man ikke risikerer at ende i deres høje rentecirkus. Jeg må dog indrømme at det for mit vedkommende er småpenge jeg kan tjene på et år, men så har jeg mig en lille hobby med det. Jeg har lige spurgt Norwegian om jeg kan få endnu et kreditkort til den samme konto så jeg kan få fruen med i legen. Hun bliver jo klippet for en tudse med jævne mellemrum og så kunne vi jo lige så godt få en tier retur til rejsene 😉 Jeg har endnu ikke oplevet et gebyr for at bruge kortet, men d.d. købte jeg for kr. 500 ved Thormann i Tyskland og først efter bestillingen blev beløbet ændret til euro så jeg vil lige tjekke vekselkursen, men så kostede det lidt lærepenge……

    #225116
    testForfatter

    Jyden, jeg havde set frem til et overslag over hvordan du kommer frem til en besparelse på 4000kr. Det er mere ind jeg idag betaler i renter på en helt år men da bestemt ikke små penge.

    #225118
    JydenForfatter

    Hej test,

    Den korte beregning er
    Omsætning på kortet der giver point 1 % af 350.000 kr. 3500 kr
    Sparet hævegebyrer f.eks. 6 x 50 kr. 300 kr.
    Rente af 30.000 kr. ved brug af kreditkort istedet for dankort
    f.eks 0,85 % af 30.000 ved at have inståendet i Bank Norwegian 255 kr.

    altså lige over 4000 kr. – hvis man da kan benytte de point man får. Jeg har så ikke medregnet evt. gevinst ved rejseforsikrigen og evt. sparet årsgebyr på andet kreditkort. Hvis man bruger kortet meget i udenlandsk valuta skal man selvfølgelig sammenholde den kurs de forskellige kort anvender. For mig det bedste kort i øjeblikket, og min bedre halvdel har et tilsvarende så vi samlet har en limit på 60.000 kr. Hvis vi havde en kassekredit der skulle betales rente på ville det jo være endnu mere fordelagtigt med de muligheder der ville være for at nedbringe denne. Men der kan jo laves mange individuelle beregninger på hvad der er bedst for den enkelte, det er jo svært at generalisere.

    #225120
    JydenForfatter

    Hej igen test
    Nå vi har lige krydset hinanden, men jeg har været forhindret et par dage. så derfor først svar nu

    #225122
    thsvForfatter

    Jyden, det var så også et voldsomt forbrug via kort, der næppe er repræsentativt.

    Ligesom kaffekapslen, der mener at man spare et lignende beløb ved deres kaffekapsler på et år, men det kræver at man bruger 10 kaffekapsler hver eneste dag året rundt…

    #225126
    JydenForfatter

    Hej thsv
    Nu skrev jeg ikke forbrug, men omsætning.

    Men hvis man betaler alle daglige indkøb, tøj, benzin, værkstedsregninger, rejer, hotelophold, ejndomsskat, telefon og dataforbindelser, you see antennne, medlemsskaber og bidrag f.eks. Kræftens bekæmpelse , osv.så kan disse i dag betales via korttræk i stedet for betalingsservice, så det løber op og er individuelt for den enkelte. Der er selvfølgelig transaktioner der ikke er pointgivende, men måske i stedet kan give rentebesparelser for den enkelte hvis der er træk på en kassekredit pga. nutidens nye betalingsformer.

    #225128
    testForfatter

    okey tak beregning

    for mit vedkommende ser det ikke tilsvarende ud.

    hævegebyrer betaler jeg ikke
    .
    Mit forbrug på kort er meget langt fra 30.000 kr man kunne muligvis argumenter for at jeg kunne ha måske ca 10.000 kr mere stående i banken men det kunne jeg også opnå med Masterkort. Men pt. synes jeg ikke det står mål med besværet i forhold til at undgå gebyr når jeg handler på det eller med det.

    cashpoint nuvel . Tager jeg fejl hvis der er visse begrænsninger på anvendelsen af dem? Kan man bruge dem på andet ind at købe flybilletter? Har faktisk nogen af dem stående som det ikke var muligt at brug sidste jeg købte en billet ved norwiegen. Forskellige ugenemsigtige regler for hvilken billet typer man kan bruge dem på

    men ok hvis kortet er komplet gratis kunne man da overveje det, men har du tænkt og hvor meget du kunne spare hvis din arbejdsgiver betale din telefon og dataforbindelse? eller hvis du droppede TV pakke fra You see. Nu betalte jeg for den lokale svømmeklub den anden aften og der var det skam kun dankort der var gangebart. Tvivler også lidt på at mit lokal værested vil kendes ved sådan noget udenbys plastik kort. Til gengælde er de måske billigere ind dit værksted 🙂

    PS vedr gratis hævninger i udlandet. Mogens har vel en point, Valuta “gebyret" er højre og der kommer stadig “lokale" omkostninger på. Ved visa er det 30 kr så normalt er fint tjent hjem på bedre kurs.

    PPS jeg har en maskine der maler kaffebønner pr. kop. Det er klart det billigst.

    #225174
    testForfatter

    ps reel set kom vi vel ret hurtigt fra 30.000 kr til 225kr basseret på en meget højt forbrug på kortet. Og så vidt jeg kan se ikke nogen begrundelse for at den samme besparelse ikke kan opnås med et mastercard?

    muligvis mener jeg også at en besparelse på 18 til 9 kr pr måned ikke skal kost ret meget besvær eller at der måske var andre steder man kunne tjene mere på den tid.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.