Luksusproblem – 350.000 i overskud???

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • hundemandenForfatter
    Indlæg
  • #95400
    hundemandenForfatter

    Jeg oplever at tonen på mybanker.dk debatten er unødvendig hård, og med det for øje vover jeg pelsen og kaster vores luksus problematik ud i offentligheden.

    Min kone og jeg skylder 450.000 på vores hus vurderet til 1.500.000 + vi har et sommerhus der er betalt. Lånet er et 1% lån som udløber om 8,5 år. Vi står ikke overfor kommende store udgifter og har en buffer til dette hvis noget skulle ske.

    Vi har begge nyere biler som er betalt og jeg har en ekstra “for sjov" bil som ligeledes er betalt og som jeg forventer kan stige i værdi.

    Vores problem er egentlig at vi efterhånden har sparet 350.000 op og disse forrentes primært i Santander Bank med pt. 0,8% i rente hvilket jo knapt nok kan dække den generelle inflationsstigning. Jeg syntes ikke mine nerver og tid er til aktier, men skal vi blot lade pengene stå og afvente den generelle samfundsudvikling mens vores ophob af opsparing stiger og stiger? Vores hovedbank er Basisbanken, men de har vel ikke investeringsrådgivere lige som rigtige banker, så vi er jo sådan lidt på egen hånd med luksusproblemet. Vi har ikke børn og jeg håber at vi begge kan forlade arbejdsmarkedet lidt før tid grundet vores opsparing. Vi sparer heller ikke sideløbende op til pension og da vi er henholdsvis 40 og 50 år er det måske ikke optimalt. Jeg har dog altid tænkt at vi nok skal klare os når vi kan sælge sommerhuset og måske en dag arver vi vores forældre som stadig lever.

    Er Santanders 1% det vi kan gå efter eller har I et indput til pleje af formuen???

    #221924
    MichaelForfatter

    Der findes ingen risikofrie investeringer ud over “høj"rentekonti som I selv benytter jer af. Hvis I ikke er risikovillige er der ingen muligheder for at få et større afkast og så har I allerede det produkt der passer til jer.

    #221926
    OBSForfatter

    En tanke kunne være at skyde nogle af pengene ind på netop en pensionsopsparing og sætte dem i en forsigtig blanding af aktier og obligationer. Der findes blandede investeringsforeninger med forskellige risikoprofiler som kunne være en mulighed da I jo stadig har nogle år til pension. Ved at sætte dem ind på en pensionsordning mindsker man også skatten af afkastet til 15,3% (PAL-skat).
    Typen af pensionsordning (aldersopsparing, ratepension, livrente) afhænger dog blandt andet af jeres økonomi i øvrigt (størrelsen af indkomst m.m.) så der skal lidt rådgivning til.

    Men alternativt kunne I jo lave et ekstraordinært afdrag på huset, så får I da en lidt bedre forrentning end de 0,8%

    #221930
    thsvForfatter

    0,8% i rente uden længere binding er da et godt tilbud i forhold til den lave inflation vi oplever for tiden.

    Lyder bestemt som om en pensionsopsparing med investering den vej er vejen frem for jer.

    Har selv 3 forskellige pensionsopsparinger i gang.
    2 via firmaet, hhv. maksimal ratepension på gl. ordning, der endnu kan udbetales når jeg fylder 60 år og så livsrente på resten, der udbetales fra pensionsalder og resten af livet. Har derudover de 3 sidste år indbetalt på aldersopsparing, fordelen ved denne er at der ikke modregnes i evt. tillægsydelser til pensionen, når den tid kommer.

    #221932
    ABDForfatter

    Se at komme igang med en pensionsopsparing, det kan kun gå for langsomt. At i måske arver og boligmarkedet måske vender til jeres fordel den dag i skal bruge pengene er alt for usikkert.

    Hvis i ikke betaler topskat vil jeg anbefale en aldersopsparing f.eks. hos nordnet som en månedsopsparing, udvælg en række ETF’er og lad det så passe sig selv. Se i øvrigt flere udmærkede debattråde her på siden vedr. ETF’er.

    #221954
    Niels Andersen (8)Forfatter

    Hej hundemanden,

    på følgende webside kan du læse lidt mere omkring hvad man kunne gøre for at spare rigtigt op til pension:
    http://www.finanshus.dk/saadan-sparer-du-rigtigt-op-til-pension/

    Jeg har selv min opsparing hos Santander, fordi jeg ikke selv har haft nosser nok til at investere dem. Sandheden er, som mange siger: dine penge er dine medarbejdere, og de skal ikke bare sidde og glo men ud og arbejde for dig.

    Jeg vil selv begynde at investere så småt i investeringsbeviser (passive) og helst globale. Så får du ikke så mange voldsomme ture.

    #221996
    thsvForfatter

    Havde jeg en så stor opsparing og så god økonomi ville jeg købe en lækker bil den daglige transport, i mit tilfælde nok en Toyota Prius, da man så sparer brændstof ved bykørsel og jeg sætter miljøet højt.
    I kunne også overveje en verdensomrejsning eller en tur til Tibet eller hvad jeres drøm nu er.
    Mange muligheder for at få det præcist som man ønsker, når penge ikke er et problem, og der tilsyneladende er flere på vej.

    #222056
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor deltager du ikke selv i diskussionen, hundemand?

    Men du må endelig ikke begynde at spare op til pension nu, når du er blevet så gammel, da det ikke kan betale sig.

    Og med Santander Bank har du valgt det helt rigtige.

    #226166
    hundemandenForfatter

    Sådan gik det for os:

    I går ringede jeg til Real Kredit Danmark og bad dem sende de nødvendige papirer så vi kan få betalt vores huslån helt ud. Jeg var efterfølgende helt euforisk over endelig at være kommet til det punkt i livet hvor vi ikke skylder nogen en rød reje og det oplevede jeg som en rigtig fed fornemmelse.

    Damen fra real Kredit Danmark brugte en del tid og kræfter på at overbevise mig om at jeg kunne disponere anderledes og hun ville rigtig gerne inviterer os til Århus til et møde om formuepleje, hvilket jeg takkede nej til. Vi har Basisbank som daglig bank og de gør jo ikke meget i kundepleje, men de svarer når man spørger dem og jeg er meget begejstret for dem som internetbank.

    Dette indlæg er ikke ment som “pral", men jeg syntes det er lidt sejt at man som almindelig dansker med almindelige lønninger under 25.000 kan ende med at komme ud af gældsskruen hvis man arbejder rimelig målrettet på dette i 20 år. Jeg ved godt at vi måske er lidt specielle, ingen børn, ikke rygere, skifter selv olie/bremser på bilerne o.a. og begge meget økonomisk bevidste, men vi ender ihvertfald aldrig i luksusfælden ;-).

    Så hvad nu?

    Nu kan vi jo så gå igang med at spare op igen, men denne gang med ekstra fart på da vi jo i fremtiden ikke har en husleje at tænke på. Jeg har sagt til min kone at for hver 100.000 vi sparer sammen kan hun få lov at hoppe et år før ud af arbejdsmarkedet, men om dette beløb er realistisk ved jeg ikke, men det kan vel motivere hende og give os lidt at spare sammen til. Hvad får en pensionist årligt?

    Livet er skønt og tak fordi jeg kunne få luft her for min forårsglæde hvad angår økonomi. (Der er jo nok indlæg om folk der trækker i den modsatte retning).

    #226188
    peter holm larsenForfatter

    Hej Hundemanden,
    Ja, det er rigtigt flot i er kommet af med gælden – og flot I kan spare 100.000 kr. årligt.

    Med det forbrug i har skal det nok passe at konen kan stoppe med at arbejd et år tidligere hver gang i spare ca. 100.000 kr.op.

    Men spørgsmålet i også bør stille jer selv er om jeres største ønske er at stoppe med at arbejde så tidligt som muligt, Der kunne være I skulle overveje mulighederne for et job, der kunne give mere glæde og så bruge lidt flere penge i jeres unge år – mod at skulle arbejde måske 2-3 år længere.

    Det er ikke altid den optimale lykke i livet at spare mest muligt op til at holde op med at arbejd i en yngre alder. Og sjældent et job man kun har med det formål at tjene penge er at foretrække.

    #226192
    U9kumForfatter

    Jeg tror da også, at i som Peter skriver skulle overveje igen, om det er så attråværdigt at spare voldsomt op i en forholdsvis ung alder med henblik på at kunne pensionere sig selv tidligere. Der er jo et gammelt ord der sige, at den der spare op til natten, sparer op til katten. Ingen af os har vel nogen sikkerhed for, at vi bliver gamle og samtidig raske nok til at nyde det, der i en yngre alder virker så tiltrækkende (at tænke på)
    Når i nu har været så økonomiske, at i har gjort jer gældfri (tillykke med det) så skulle i måske unde jer selv, at bruge lidt mere på jer selv, måske en rejse i ny og næ, eller hvad i nu føler kunne gi’ jer lidt ekstra glæde. Og rent samfundsmæssigt, så vil i også bidrage positivt ved lidt mere forbrug. Det lader til at i kan finde plads til det, og alligevel lægge lidt til side “til tørre tider".

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.