Norwegian Bank

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • BertelsenForfatter
    Indlæg
  • #95391
    BertelsenForfatter

    Nogen der har erfaringer med Norwegian Bank og deres opsparingskonto med 0,85% i rente uden binding?

    De skriver at de er med i “Bankenes Sikringsfond" (den norske indskydergaranti) – men så vidt jeg kan se fremgår de ikke på fondens liste:

    http://www.bankenessikringsfond.no/medlemsliste/category885.html

    #221806
    BertelsenForfatter

    OBS: De er med på listen – men står som Bank Norwegian.

    Er der nogen der har erfaring med deres opsparingskonto?

    #221808
    Lars KrogForfatter

    Ingen erfaring.
    Men jeg har dog netop oprettet en opsparingskonto hos dem 🙂

    #221816
    BertelsenForfatter

    Var det nemt at oprette og har du kontoen til rådighed med det samme? Eller skal man først fremsende billed-id før der kan indsættes på kontoen?

    #221818
    JydenForfatter

    Den oprettes ved hjælp af Nem ID, og der kommer en mail efter ganske kort tid med oplysninger om den OCR indbetalingskode der kan benyttes ved indbetaling.

    #221820
    John N. (13)Forfatter

    Hej “JYDEN"
    Vi har vel alle en vis skepsis, når det er udenlandske banker som skal forvalte vores penge.
    Ved du – eller andre – hvordan vi er sikret, hvis banken går konkurs og vi – danske kunder – skal i kontakt med “Bankenes Sikringsfond" som jo ikke lige ligger i nærheden?
    Vil vores danske bank måske hjælpe eller….?

    Mvh.
    John N.

    #221822
    morsdrengForfatter

    Hvorfor skulle en dansk bank dog hjælpe en person, der har valgt at sætte sine penge i en udenlandsk bank, med at anmelde dennes krav i den udenlandske banks konkursbo eller den indskydergaranti der måtte findes i det pågældende land? En Ford-forhandler yder da heller ikke garanti på en fabriksny Toyota.

    I øvrigt bør man tænke på, at Nordea i Danmark fremover IKKE længere er en dansk bank, men en filial/filialer af en svenske bank,med alt hvad dette måtte indebære..

    #221824
    BertelsenForfatter

    Jyden: Hvor lang tid tager sådan en ocr overførsel? Får man netbank hos Norwegian hvor man kan se sin saldo?

    #221828
    JydenForfatter

    Bertelsen.
    Det tager 2 dage med en overførsel (bogføringsdato) men den registreres med rentedato den dag den pengene kontoen i mit danske pengeinstitut. Du får netbank hvor du kan følge saldo mv. , men udbetaling fra kontoen kan kun ske til din nemkonto.

    John N.
    Som “morsdreng" skriver tror jeg heller ikke du skal regne med hjælp fra din bank, hvis det ulykkelige skulle ske at den norske bank skulle gå nedenom og hjem. Der er ingen tvivl om at de danske pengeinstitutter hader Santander Bank, Banknorwegian, IKANObank m.fl. uanset at de måske siger at de synes konkurrence er godt. Det måtte jeg sande da Northern Rock i sin tid var i vanskeligheder. Da fik jeg meget mærkelige henvendelser fra Danske Bank – i øvrigt henvendelser/hentydninger osv. der ikke var i overensstemmelse med facts – om det var mod bedre vidende ved jeg ikke, men næppe, da jeg kender andre her i området der fik opringninger fra Danske Bank efter de havde flyttet indskud til Northern Rock, selvom Danske Bank udadtil ikke følte sig udsat for konkurrence. Det kan godt være man i øjeblikket ikke har samme interesse for indlån som dengang, men tiderne har det jo med at skifte interesse, så mon ikke der senere kommer interesse for indskud igen.

    #221868
    OBSForfatter

    En ting som man åbenbart skal være opmærksom på vedrørende konto i Bank Norwegian, er at man tilsyneladende selv skal indberette indestående og renter til Told & Skat. Jeg har i hvert fald lige modtaget en e-mail fra Bank Norwegian hvor der står at man skal printe og sende en erklæring til Told & Skat, og som jeg tolker denne erklæring, skal man også selv sørge for den årlige indberetning.

    Nogen der har en anden opfattelse?

    #221876
    BertelsenForfatter

    Tak for info. Skatteindberetning må gælde alle udenlandske banker, herunder også Santander og Ikano.

    #221878
    MichaelForfatter

    Santander indberetter renteindtægter til Skat kan jeg som kunde bekræfte

    #221894
    JydenForfatter

    Har lige fået tilsendt en “Erklæring K-Personer" fra Bank Norwegian der skal sendes til Skat. Af den fremgår det at jeg selv skal indsende de årlige oplysninger.

    #221896
    morsdrengForfatter

    Hvis du søger på “Erklæring K-Personer" vil du se, at den skal indgives af personer med indestående på en konto i udlandet.

    Heraf kan du udlede, at den konto du har fået IKKE føres i Norwegian Banks danske filial, men i den norske bank – så enkelt er det.

    Nordea er eller bliver også en filial af en svensk bank, men det betyder ikke, at du selv skal indberette din konto til det danske skattevæsen, ligesom jeg heller ikke skal gøre det samme med mine konti i Santander Bank. Har du konto hos en bank i udlandet, skal du naturligvis selv indberette, har du konto i den udenlandsk banks danske filial, er det dette der skal indberette til SKAT.

    #222260
    BjørnKForfatter

    Jeg har også fået K-erklæringen. Mail copy-pastet nedenfor. Kan kun sendes med post tilsyneladende. Lidt bøvlet 🙁

    Jeg ringede og spurgte om man selv skal indberette renterne til skat. Det sagde de at de gjorde, så det var ikke nødvendigt.

    ———-
    Hej,

    Ved indestående på en konto i pengeinstitut mv. i udlandet, skal der afgives en erklæring (Erklæring K) til SKAT.

    Da du har en opsparingskonto hos Bank Norwegian (som er et pengeinstitut i udlandet) skal du sende en Erklæring K til SKAT.

    Sådan gør du:

    Vi har allerede udfyldt erklæringen for dig på MinSide. Du finder den her :

    Print erklæringen
    Underskriv erklæringen (fysisk med kuglepen)
    Send det til SKAT på nedenstående adresse:

    SKAT

    Kompetent Myndighed

    Lyseng Allé 1

    8270 Højbjerg

    For mere information om Erklæring K se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?old=73344

    Med venlig hilsen

    Bank Norwegian

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.