Overtagelese af inkassovirksomhed

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95173
    AnonymForfatter

    Jeg sidder lige fortiden med et ret interessant emne som virkelig er svært at finde lov om. Lad os sige at inkassovirksomhed 1, overtager hele firmaet inkassovirksomhed 2, så skal alle dem fra inkassovirksomhed 2 vel have et brev om at inkassofirma 1 nu behandler deres personfølsomme sager hos dem? jeg har kigget i persondataloven på retsinformation, og der er ikke rigtigt noget der fortæller om handel med personfølsomme oplysninger, fordi at selvom en virksomhed køber en anden virksomhed hvor i oplysningerne findes så er det vel stadig overdragelse til tredjemand?

    Håber nogen vil tage del i den her 🙂

    #218896
    KrisserForfatter

    Det er helt normalt at kunder flyttes fra en virksomhed til en anden.

    #218928
    HalliHalloForfatter

    TurboMurmel:

    Hvad er grunden til din store interesse?

    Personlig ville jeg jo nok mere interesse mig for at få betalt gælden af, så man kunne blive slettet permanent.

    #219084
    peter holm larsenForfatter

    TurboMurmel,

    Inkassovirksomheden ligger formodentlig ikke inde med nogle personfølsomme oplysninger.

    Man kan altid overdrage en fordring med mindre der eksplicit er aftalt dette ikke kan ske. Den nye kreditor skal naturligvis give dig besked om fordringen er overdraget ellers kan du forsat med frigivelse virkning betale det det første.

    #219092
    morsdrengForfatter

    PHL – tag og læs persondataloven og dette link http://www.danskinkassoservice.com/privatlivspolitik, hvoraf det fremgår, at også inkassovirksomheder kan ligge inde med personfølsomme oplysninger. Det vil som minimum være tale om de såkaldte almindelige oplysninger som f.eks. identifikationsoplysninger, oplysninger om økonomiske forhold, kundeforhold eller andre lignende oplysnin ger samt cpr. nummer. For at kunne behandle oplysningerne kræves personens samtykke, mens der for at behandle de følsomme oplysninger nævnt i lovens §§ 7 og 8, udover personens samtykke også kræves forudgående anmeldelse til og tilladelse fra Datatilsynet.

    For en god ordens skyld følger et meget relevant citat fra et af dine tidligere indlæg: Jeg vil undlade at gentage, at personer der ingen viden har om det de skriver om – burde undlade at deltage i debatten og udgive sig som man ved noget

    #219096
    testForfatter

    Men jeg er stadig nysgerrige på hvad svaret på spørgemålet er? Jeg ville tro at den nye ejer overtager de forpligtigelser den gamle havde således at det ikke er en overdragelse af data

    #219098
    morsdrengForfatter

    Netop

    #219120
    BecoolForfatter

    TurboMurmel,

    Hvis inkassovirksomhed 1, overtager hele firmaet inkassovirksomhed 2, så sker der følgende;

    Alle inkassovirksomhedenskunder , altså dem der gerne vil have deres til godehavende, (og IKKE dem der skylder penge) – får mulighed for at skifte til en ny inkassovirksomhed eller, blive hos inkassovirksomhed 1. Dem der skylder penge, får et brev, at nu er det inkassovirksomhed 1, som skal inddrive deres gæld.

    Fordringen overgår med de oplysninger der nu engang er med i en Fordringen (se Lov om finansiel virksomhed § 4, stk. 1)
    “CPR-nr., navn, adresse, afskrevet, beløb samt aktuel restgæld ved overdragelsen."

    håber det besvare dit spørgsmål

    /becool

    #219206
    peter holm larsenForfatter

    Hej Becool,

    Det er langt fra givet det er som du skriver!

    Det kommer helt an på hvordan overtagelsen finder sted om det er overtagelse af aktiviteter eller aktier, hvor det sidste er det mest almindelige.

    Er det det sidste der er tilfældet SKAL ingen spørger!

    Der er endvidere en række øvrige tilfælde for overtagelse hvor din beskrivelse – også er forkert.

    (Blot for nysgerrighedens skyld – hvad er din faglige/uddannelsesmæssige baggrund ?)

    #219220
    HalliHalloForfatter

    TurmoMurmel:

    Er du tilfreds med svarene og må man tillade sig at forspørge om grunden til din interesse?

    #219224
    BecoolForfatter

    TurboMurmel,

    Min bekrivelses omfatter “Hvis inkassovirksomhed 1, overtager HELE firmaet inkassovirksomhed 2" – altså en sammenlægning –
    også forholder det sig sådan som jeg har beskrevet.

    Jeg kommerere aldrig på andres svar, hvad deres menning eller råd omkring dit spørgsmål, er helt på til dem og op til dig at følge eller ej.

    /becool

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.