Kreditorbeskyttet konto

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95134
    AnonymForfatter

    Hej,

    Står med en erstatning og kunne ikke lige umiddelbart finde noget information herom.

    Har fået oprettet den – dog er Nordea hvor jeg er (og pengeløs Nordea over det hele). De har nægtet mig adgang til netbank på min kreditorbeskyttede konto – er der nogen der har en bank som giver adgang til netbank – og eller har dankort/visa kort til en kreditorbeskyttet konto?
    Kan end ikke engang ringe til mobilbanken og få penge overført, skal fysisk ned i en Nordea før de vil overføre penge fra den ene til den anden.
    Synes det virker meget besværligt at tilgå mine penge – så hvis nogen har en bedre løsning – ville det være fantastisk.

    Mvh

    Troels

    #218242
    HalliHalloForfatter

    Måske du burde spørge i banken, da jeg går ud fra at du selv har oprettet kontoen.

    Og hvorfor spurgte du ikke indtil reglerne for at få adgang til dit indestående?

    Måske banken har begået en fejl og du alligevel kan bruge netbanken, jeg ved det ikke, men er altid
    bedst at spørge direkte i banken fremfor at spørge herinde – det ville jeg da altid gøre…….

    #218270
    AnonymForfatter

    Fik indbetalingen meget kort tid efter afgørelsen – og de skulle ikke ind på min nemkonto.

    Så oprettede den, da jeg vidste man ikke måtte sætte penge derind, så røg beskyttelsen. Dog havde jeg aldrig i min vildeste fantasti troet at Nordea låste mine penge, og at jeg skulle møde op personligt i deres tider – hvor jeg selv arbejder.

    Nu var min forespørgsel også til andre der havde stået i samme situation, og evt havde en god løsning – så ikke jeg skulle ringe til samtlige banker for at høre hvad de havde at sige.

    De har ikke begået en fejl, ringede til dem igen – og de var meget fastsatte på at jeg på ingen måder måtte få netbank til den konto.

    #218324
    L.B.Forfatter

    Du kunne eksempelvis bruge Finansnet Banken.
    Det er kun en netbank så vidt jeg ved 🙂

    #218478
    HalliHalloForfatter

    Troels Kierulff

    Har du spurgt banken direkte hvorfor du skal møde personligt op i banken for at få fat i dine egne penge.

    Jeg har aldrig hørt at en bank kan forlange at man skal møde op personligt, normalt kan alt klares pr. brev, fax. og mail nu om stunder.

    Prøv at undersøge sagen lidt nærmere og vend så tilbage herinde med din nye viden.

    Tlf. nr. er vist 70 33 33 33 og svarer døgnet rundt.

    #218564
    HalliHalloForfatter

    Husk nu og vend tilbage, Troels, da det lyder meget mærkeligt, hvis Nordea har bedt dig møde op personligt for at hæve fra din egen konto.

    Måske der er er en dygtig bankmand, der ved sådan noget og kunne redegøre for reglerne.

    #218568
    AnonymForfatter

    Hej Alle,

    Tak for svarene.

    Ringede til JyskeBank også – de havde samme besked – at man ikke kunne få netbank på en kreditorbeskyttet konto.
    Det er et vilkår for at have en kreditor beskyttet konto i Nordea sagde personen i mobilbanken – synes det er yderst mærkværdigt at fordi man får en erstatning for noget så skal man igennem en masse – for faktisk at få pengende ud.

    Argumenterede også for at jeg ikke skulle sætte penge ind, da det ville frigøre min konto fra kreditorbeskyttelse. Så skulle bare kunne overføre fra den til min egen konto, når der var brug for det.

    Tror jeg må tage den lange vej, og ringe til samtlige banker og høre om den smarteste løsning.

    #218570
    L.B.Forfatter

    Hej Throels
    Der må foreligge en misforståelse.
    Du og dine penge skal have samme mulighed som alle andre.
    Den eneste betingelse for at opretholde kreditorbeskyttelsen er, at du holder dine penge klart adskilt fra din øvrige formue.
    Det er dig der har bevisbyrden i tilfælde af kreditforfølgelse. Ikke banken.
    Det kan kun være misforstået omsorg fra bankens side. Problemet er bare at det stiller dig dårligere end andre, hvis du skal konsultere banken hver gang du ønsker, at hæve penge fra din kreditorbeskyttet konto.
    Prøv at læs retsplejeloovens § 513:

    § 513. Udlæg kan ikke foretages i erstatning for invaliditet eller tab af forsørger eller i godtgørelse i forbindelse hermed, hvis beløbet tilkommer skadelidte eller den, som har mistet en forsørger. Er beløbet udbetalt, kan udlæg dog ske, medmindre summen ved indsættelse på særskilt konto i bank eller sparekasse eller på anden måde er holdt klart adskilt fra skyldnerens øvrige formue. Tilsvarende gælder om renter og udbytte af kapitalen.

    Du kunne også bede om deres advokats udtalelse i denne sag.
    Det kunne være han havde en god forklaring på, hvorfor banken har disse restriktive foranstaltninger for kreditorbeskyttelse.

    #218572
    morsdrengForfatter

    Enig i ovennævnte, men med den tilføjelse, at der er bankens juridiske afdeling, der besidder bankens ekspertise på området, og ikke bankens advokat, som trådstarter ikke ved hvem er og alene derfor ikke kan anmode om en udtalelse.

    Praksis vedrørende et PI´s pligt til at oprette en løn- eller Nem-konto for en kunde siger, at kunden også skal gives adgang til at hæve på kontoen, hvilket utvivlsomt også gælder når kontoen er kreditorbeskyttet.

    Den praktiske løsning er, at trådstarter retter henvendelse til PI´s klageansvarlige, hvis mail-adresse kan findes på PI´s hjemmeside og der redegør for problemstillingen. Den klageansvarlige vil utvivlsomt drøfte sagen med bankens jurister inden han besvarer klagen. Det burde løse op for problemstillingen.

    #218596
    HalliHalloForfatter

    Troels, vend venligst tilbage, når sagen er undersøgt til bunds.

    Men når du skriver, at Jyske Bank heller ikke tillader disposition over sine penge via netbanken, så er der jo nok sådan over hele linien.

    Men at du skal møde op personligt i din afdeling, den tror jeg ikke på, er sikker på at et brev i det mindste er tilstrækkeligt……
    Ellers spørg hvorfor du skal møde op?

    #218604
    AnonymForfatter

    Jeg er sikker på, at andre banker tillader, at du kan flytte penge væk fra kontoen i eksempelvis webbank eller kan få et kort til den pågældende konto.

    Har du gæld i Nordea, som du tænker de vil have forsøgt dækket af?

    Jeg kan ikke fortænke dem i, at de vil være sikre på det er dig + have en fysisk underskrift, når det er §513 midler, men som jeg først skrev burde de kunne tillade dig at flytte dem i webbank, da NemID godkendes som personlig underskrift.

    NB. hvis du har under 500.000 kr. og ikke ønsker at investere dem skal du ikke forvente at andre institutter kaster sig frådende over at få kontoen flyttet til dem. Desuden vil jeg ikke uden videre råde dig til at flytte pengene til en ny konto, da de derved ikke tilgår kontoen direkte fra dit forsikringsselskab = ej længere §513 beskyttet (i min optik)

    Lad kontoen stå og lev med besværet eller ophæv din kreditorbeskyttelse – frygter du nogen kommer efter pengene?

    #218606
    morsdrengForfatter

    Kreditorbeskyttelsen forsvinder IKKE blot fordi pengene flyttes til en ny konto. Der er INGEN krav om eller praksis der tilsiger at pengene skal være tllgået kontoen direkte fra forsikringsselskabet.

    Det afgørende er, at pengene IKKE er blevet sammenblandet med kontohavers øvrige økonomi og at pengene kan “spores" tilbage til den modtagne personskadeerstatning. Ifølge retspraksis er aktiver købt for midler der stammer fra en personskade erstatning også beskyttet mod kontohavers kreditorer. En omplacering af midlerne, f.eks. hvis et erstatningsbeløb fra en særskilt konto anvendes til erhvervelse af obligationer, der registreres på en særlig konto, eller anvendes til køb af anparter i en selv stædig virksomhed som kontohaver driver, bringer ikke beskyttelsen i RPL § 513, stk. 1 til ophør, men beskyttelsen bortfalder, hvis skyldneren sammenblander beløbet med sin øvrige formue.

    At ophæve en kreditorbeskyttelse er et meget dårligt råd, for ingen kan spå om fremtiden, og de kreditorer som kontohaver ikke har i dag, kan måske opstå en gang i fremtiden.

    #218608
    testForfatter

    der findes naturligvis lovgivning de tvinger f.eks. Banker til a sikre at ham har en nemkontoen i alt. De skal også sikre at man kan hæve på kontoen, men jeg havde ind til denne tråd forstået at bankerne ikke var forpligtiget til at tilbyde hævekort eller netbank. Kunne der være muligt at banken ikke vil ha besværet med snere at skulle udrede om midlerne stadig er beskyttet hvis der har været transaktioner ind på kontoen, eller de er flyttet frem og tilbage og at det ganske simpelt er et spørgsmål at de ikke kan låse den funktionalitet?

    Betivler ikke at pengende kan være beskyttte efter alle mulige rundflytnigner, men det er jo noget af et udredningsarbejde banken så skal stå for.

    Danske bank giver netbank adgang til børne opsparinger og på på nogle af konto typerne er enten hævning eller indsætningen blokeret eller forsynet med en advarsel.

    En sidste mulighed var jo at oprette et fast træk til en konto der var åben, hvis det er finasiering af driftsudgifter der er problemt.

    #218610
    AnonymForfatter

    en kreditor beskyttet kontor betyder at der skal registreres hver gang du skal hæve dette skal derfor aftales med banken fra gang til gang. De kan overføre det beløb du gerne vil hæve til en anden konto. Du kan ikke sætte penge ind på den.

    #218612
    L.B.Forfatter

    Hvad bankens udredningsarbejde måtte være, er sagen uvedkommende.
    Det er deres job at betjene kunderne.
    Jeg vil blot gentage mig selv: Det er ikke banken der har bevisbyrden. Det er kontoindehaveren i tilfælde af kreditforfølgning.
    Det er en ganske urimelig måde at behandle folk, der har fået en erstatning, på.
    Nu kender jeg ikke Throel`s historie, men tænk hvis det er forbundet med store omkostninger, at besøge banken. Blot for at kunne få sine egne penge. Han kunne jo sidde i kørestol i dag. Han kunne være kommet til skade med ryg eller ben. Hvem ved?
    Gad vide hvad Ligebehandlingsnævnet ville sige i sådanne en sag?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.