Personlige oplysninger/datasikkerhed

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • U9kumForfatter
    Indlæg
  • #94983
    U9kumForfatter

    Nu hører vi jo gang på gang, at vi skal være på vagt overfor forsøg på svindel. Og især har jeg flere gang læst og hørt, at vi kan regne med, at banker aldrig vi bede kunder om personlige oplysninger via mails.
    Så meget desto mere blev jeg da i dag ret overrasket over at blive ringet op af min bank (en af de stor kendte banker) med besked om, at de manglede nogle oplysninger om mig, som de angiveligt er forpligtet til at opbevare. Jeg blev bedt om at sende oplysningerne, enten ved at tage billeder af bl.a. pas og kørekort med en smartphone, eller scanne dem på en PC og sende dem til banken.
    Jeg har efterfølgende fået en mail fra: email@xxxbank.dk med anvisninger.
    Det lyder jo alt sammen troværdigt, men det strider nu imod alle anbefalingerne.
    Tidligere kunne jeg læse en mailheader i Outlook, og kontrollere afsenderen, men den mulighed kan jeg ikke længere finde i min Outlook.
    Er der andre der har oplevet noget tilsvarende ?
    (Jeg tager oplysningerne med i papirform, og besøger bankens hovedkontor – så får jeg vel vished for om det er forsøg på svindel, eller blot en rigtig dårlig datahåndtering fra bankens side)

    #215930
    testForfatter

    Det er muligt at kravet er ægte nok og skyldes hvidvaskningsloven. En let måde var jo at ringe til banken ud fra det nr du finder i telefonbøger.

    Erindre at jeg er blevet bedt om noget tilsvarende for år tilbage, men har ikke skiftet bank siden

    #215932
    HalliHalloForfatter

    Skulle du ikke også have oplyst PIN-Koden og have kopi af dit nøglekort?

    Hvis du ikke kender den person, der ringer, så ville jeg da anmode om en mail af de officielle kanaler, d.v.s. via. Netbanken,
    hvor man bruger NEM-ID.

    Og det er nok med et dokument med billede, hvis du ikke tidligere har legitimeret dig med billede.

    Når det drejer sig om legitimation m.v., så kan man ikke være forsigtig nok.

    Vend venligst tilbage, når du har været nede på hovedkontoret med de ønskede papirer, men jeg ville da lige ringe derned først, så du ikke kører forgæves.

    #215936
    U9kumForfatter

    Tja – nu bad jeg jo ikke om gode råd til hvad jeg skulle gøre.
    Men jeg spurgte blot om andre også oplever, at deres banker, på trods af at “Din bank vil aldrig bede om at få tilsendt personlige oplysninger i mails eller SMS" alligevel beder om at få sendt oplysningerne i f.eks. En mail ?

    #215942
    testForfatter

    Mail via net bank ja

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.