GRATIS gældsbrev, anfordringslån/familielån/renefrit familielån

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 58 i alt)
  • Indlæg
  • #220238
    Den interesseredeForfatter

    Pardon.
    Stammer fra M. Kromanns firmahjemmeside der kan anbefales.

    #220278
    HalliHalloForfatter

    Nå sådan, men der var vel ikke noget nyt i det svar, der blev givet i forhold til det du selv har fundet ud af?

    Eller er der kommet ny lovgivning?

    Jeg må indrømme, at jeg ikke har læst svaret endnu!

    #220282
    morsdrengForfatter

    Kære interesserede, hvad får dig til at lave forskellige indlæg på dette forrum, hvor du kritikløst og uden egen stillingtagen afskriver oplysninger som enhver kan finde på åbne kilder på internettet? Er det meningen, at du vil gøre dette debatforum til et opslagsværk indeholdende de oplysninger som du finder relevant indenfor det finansielle område?

    Formålet med dette debatforum er udveksling af erfaringer og gode råd indenfor det finansielle område og ikke at “fordre" læserne med alle mulige irrelevante oplysninger, som langt de fleste selv kan finde på nettet, når og hvis behovet måtte opstå.

    I forbindelsen med besvarelsen af en tråd, vil henvisning til relevante link eller kilder derimod altid være relevant.

    #220368
    Den interesseredeForfatter

    Gør noget godt og gør det i tide!

    Det er fuld lovligt at hjælpe f.eks. et familiemedlem med et lån til købet af f.eks. et hus/en lejlighed/…! Ved at oprette et såkaldt anfordringslån kan I rentefrit låne penge ud til familiemedlemmet.

    Normalt kræver Skattevæsnet at lånet minimum skal forrentes med mindsterenten, der er en rente der fastsættes 2 gange om året. Det indebærer at renterne beskattes hos den der har ydet lånet, og kan fratrækkes på selvangivelsen hos den der har fået lånet, og dermed betaler renter. I familieforhold kan man imidlertid undgå beskatning af renter ved at gøre lånet rentefrit. Det kræver at lånet etableres som et såkaldt ”anfordringslån”. Med et anfordringslån menes et lån, der til enhver tid kan kræves indfriet af den der har ydet lånet. Det er en betingelse at dette vilkår fremgår af en skriftlig låneaftale.

    I familieforhold fristes mange til at skrive i låneaftalen, at lånet afdrages med samme beløb som forældre afgiftsfrit må give deres børn. Det drejer sig i år 2016 om kr. 61.500,00. Men en sådan fremgangsmåde går ikke, og hele lånet vil blive betragtet som gave, hvor modtageren vil blive beskattet med 15% af det beløb der ligger ud over taksten for skattefri gaver.

    I stedet skal der laves en afdragsordning. I låneaftalen beskriver man hver meget den der har modtaget lånet hver år skal betale tilbage indtil lånet er helt afdraget. Før der skal betales afdrag kan den der har ydet lånet give en skattefri pengegave som modtageren herefter kan betale afdrag med !!! Det er lovligt, men det anbefales at man søger for at gennemføre transaktionerne korrekt således at man på kontoudtog kan følge betalingerne fra den ene til den anden – og derefter retur.

    Det er ikke et krav, at låneaftalen indeholder en beskrivelse af, hvorledes lånet afdrages, men det er en absolut forudsætning af det tydeligt fremgår at der er tale om et anfordringslån.

    Flere konkrete forslag til formulering af ”et familielån” er vist i denne tråd.

    #223230
    max darling andersen Forfatter

    hej jeg står og har fået mulighed for at låne en del penge af mine svigerforældre til at købe et hus for som jeg så skal afdrage til dem i hver md men hvordan gør vi det så de har en sikkerhed for deres penge

    #223232
    morsdrengForfatter

    Gå til en advokat, for der skal både laves et gældsbrev/pantebrev og eventuelt også både et pantsætningsdokument og et ejerpantebrev med pant i huset som du køber.

    Det kan man ikke forklare dig på dette forum.

    #223240
    testForfatter

    Jeps det er ikke en konstruktion man selv roder med. Der er utallige eksempler på havd der kan og går galt.

    #223244
    MichaelForfatter

    Og når det så er sagt så er det næsten ALTID en dårlig idé at låne penge af familie til et boligkøb. Hvad hvis du går fra din partner og du vælger at blive boende? Hvad hvis du får økonomiske problemer og dine svigerforældre står tilbage med et kæmpe tab? Penge og familie er meget ofte årsag til ødelagte familierelationer.

    Lån penge i realkreditten og banken som alle andre. Det er den eneste rigtige vej at gå uagtet at det måtte være dyrere at finansiere på den måde. Hvis motivet til et familielån er dårlig økonomi og dermed et nej til lån af banken, ja så skal du SLET ikke rode dig ud i den slags her.

    #227142
    Dennis DetlefsenForfatter

    Hej jeg har ven det har lånt penge af mig løbende og det er med tiden løbet op på 8243kr.

    Jeg vil gerne lave en gældsbrev så jeg har et bevis på at han skylder mig pengene og samt et dokument med en månedlig afdragsordning over 1 år.

    Kan jeg bruge øverste eksempel på siden til dette og hvordan jeg dokument på afdragsordingen, da jeg ikke ser noget eksempel på dette ovenfor.

    -Dennis

    #227144
    morsdrengForfatter

    Hvad der ligger på denne hjemmeside drejer sig om et rentefri familielån, som IKKE skal tilbagebetales, men kan kræves betalt uden varsel, hvilket er betingelsen for, at SKAT accepterer rentefriheden.

    Hvad du har brug for er et almindeligt gældsbrev med rente og afvikling. Et sådant kan du enten finde gratis på nettet eller du må betale de få hundrede kroner som det koster hos en af de hjemmesider der sælger sådanne.

    Hvad angår afdragsordningen skal denne indarbejdes i gældsbrevet med oplysning om, hvor meget der skal betales pr. måned og hvornår 1ste betaling skal ske. Hvis du intet oplyser om betalingssted, skal skyldner betale på din adresse, hvorfor det vil være smart at oplyse i gældsbrevet, at indbetaling skal ske til din nærmere angivne konto i dit pengeinstitut.

    Alternativet er, at du kontakter en advokat og får denne til at lave gældsbrevet på baggrund af dine oplysninger. Hvad dette koster kan du få oplyst på forhånd.

    #227146
    testForfatter

    Inden du går til advokat bør du nok være sikker på ar din ven er enig med dig om beløbets størrelse. Hvis der er låne over flere gange i småbidder er der vel typisk det der er problemet.

    #227584
    npnForfatter

    Hej min pap søn har på et tidspunkt fået en større sum udbetalt fra en forsikringsskade ca 300.000 , Pt.er han under uddannelse bor i lejet lejlighed og får Su . og måske boligsikring, summen har han udlånt i en meget kort periode til sin rigtige far, da han så købte lejligheden som min pap søn bor i, som så lejer den af sin rigtige far, hans rigtige far er nu kommet til penge ved salg af en anden ejendom, og betaler nu sit lån tilbage til sønnen. De penge vil min pap søn godt have at de bliver sat ind på min konto, da han er nervøs for at ,det kan berøre hans Su. med mere, Hvordan vil du foreslå at dette arrangeres uden at nogen kommer i klemme, og hvordan kan det senere afvikles igen. Mvh. NPN

    #227586
    morsdrengForfatter

    Hvad du lægger op til er, at du skal være “stråmand" for din pap-søn, op udadtil fremstå som ejer af hans penge, alene for at undgå problemer med hans SU.

    Det er bedre at undersøge, OM hans eventuelle formue (det tilbagebetalte lån) i det hele taget har betydning for hans SU. Iflg. vejledning på SU´s hjemmeside er det alene INDKOMST som har betydning for fastsættelsen af SU og SU-lån. En formue der stammer fra en udbetalt forsikringsskade er IKKE en indkomst.

    HVIS erstatningen vedrører en personskade har din pap-søn “skidt i nællerne" ved ikke at holde beløbet adskilt fra hans daglige økonomi, hvilket er betingelsen for, at erstatningsbeløbet fritages for kreditorforfølgning, jfr. retsplejelovens § 513.

    Hvad i har planer om kan kun frarådes, først og fremmest fordi det næppe er nødvendigt af hensyn til SU og fordi det vil have mange uheldige virkninger, hvis du udadtil står som ejer af hans penge. Hvad tror du vil ske, hvis du dør inden pap-sønnen har fået pengene af dig? hvis du skal skilles? eller hvis du har kreditorer, som foretager udlæg i “dine" aktiver, herunder kontoen hvor pengene står?

    Hvis man for at opnå en (tænkt) fordel, lader ejerskabet til et eller flere aktiver fremstå anderledes end det faktisk er, skal man ikke regne med at kunne få hjælp fra myndighederne herunder domstolene, hvis konstruktionen senere skulle vise sig at være en ulempe.

    #228372
    ulla holm (1)Forfatter

    hej
    skal beløbet man låner ud dokumenteres ? her tænker jeg bankudtog m.m. ? eller er det nok at der bare står at vedkommende skylder mig kr…… i gældsbrevet ?

    #228376
    testForfatter

    Ja deter nok at det står i aftalen, at den er rigtigt udført og behørigt underskrevet. Den her gengivne aftales kvalitet vil jeg ikke indestå for.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 58 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.