Kreativiteten i rentekrigen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87543
    AnonymForfatter

    I den verserende krig på indlånsrenten vil kreativiteten fra de danske pengeinstitutter dog næsten ingen ende tage. Næsten alle har bindinger og begrænsninger og mærkelige regler.
    Det sidste eksempel jeg er stødt på er fra Frøs Herreds Sparekasse – som jeg eller normalt har anset for et seriøst pengeinstitut – der reklamerer med helt op til 6 %, forstået på den måde at renten det første år er 2 %, renten andet år er 3 % osv. ind det 5. år hvor renten er 6 %. Efter min hovedregning giver det et gennemsnit på 4 % hvis man har pengene stående alle 5 år. Jamen er det ikke “fantastisk" . Tror man virkelig at danskerne er så dumme at men hopper på den, når man i Northern Rock kan få 4,25 % fra første dag uden alle disse regler.
    Nu må de danske banker og sparekasser da til og tage sig sammen hvis de vil prøve og komme på højde med det Northern Rock tilbyder på opsparing og det Skandiabanken tilbyder på lønkonti.

    #110252
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke hvad Frøs Herreds Sparekasse tror, men JEG tror at mange danskere er så dumme at de finder det tilbud attraktivt.

    I forbindelse med et privat skifte har jeg snakket økonomi med de øvrige 8 arvinger i den nærmeste familie. Og vi er da ikke dumme i vores familie. Alligevel: Ja, jeg tror at en meget stor del af befolkningen vil sige som i tv-reklamen: ‘Er det ikke frygtelig svært’ og så lade være med at tænke i detaljer men bare tro på banken når den siger ‘Det er en god idé’.

    #110254
    fk2001Forfatter

    Hvis man må indsætte og hæve som man vil, ville det være en god forretning i det 4. og 5. år baseret på nuværende renteniveau. Men det har banken vel taget højde for så den ikke løber en lille risiko der.

    #110256
    AnonymForfatter

    “Kontoen er åben for indskud i perioden 6. februar 2007 til 16. marts 2007."
    Indskud 50.000 – 1.000.000.
    Pulje 200 mio. kr.
    “Kan frit hæves, når du ønsker det."

    Jo, det svarer til en rente under 4%

    Eftersom det er et krav at pengene først skal stå et stykke tid til 2%, så vil jeg kalde det at annoncere med 6% for uredelig markedsføring. Det vil jeg skrive til dem og sige.

    #110258
    fk2001Forfatter

    Det svare vist til at man solgte en ny bil til halv pris, under betingelse af, at en anden skal køre rundt i bilen i tre år før man overtager den.

    Jeg synes det er fint at du gør banken opmærksom på din utilfredshed mht. deres markedsføring.

    #110266
    AnonymForfatter

    Nu er det jo ikke kun “Frøs" som jeg nævnte i mit første indlæg der laver de mærkeligste ting.
    Idag har jeg netop læst min lokale avis Fredericia Dagblad, hvor en filialdirektør lovpriser deres nye konto der giver op til 4 % for indskud mellem 25000 kr og 274999 kr. Indtil 24999 kr. giver den kun 0,50 % og kommer man over 275000 kr. falder renten minsanten til 3.25 %. Hvorfor gøre det enkelt når det kan gøres rigtig indviklet og besværligt ?
    Store dele af pengeinstitutterne er ved at blive ligesom telebrancen, indviklede regler og bestemmelser der er uigennemsigtige.
    Det er årsagen til at jeg idag udelukkende bruger netbanker som Skandiabanken og Northern Rock der har enkle produkter uden en masse dikkedarer og så med en god rente.

    Desværre er jeg enig med “anonym" i,at der er en masse mennsker der tror det er besværligt at skifte bank og “tror på alt det" såkaldte “bankrådgivere" lukker ud.

    #110268
    AnonymForfatter

    Jeg glemte og skrive at filialdirektøren der udtalte sig til Fredericia Dagblad var fra Arbejdernes Landsbank.

    #110432
    AnonymForfatter
    #110630
    AnonymForfatter

    Det forlyder nu at Nordea sætter indlånsrenten ned fra 4,15 % til 3,75 %. Vil de da slet ikke have penge i kassen. Nu må Northern Rock da løbe med store summer efter de har sat renten op til 4,75 % uden bindinger.

    #110646
    mubbenForfatter

    Ja – det lyder fuldstændig ubegribeligt at NORDEA nedsætter renten til 3,75%. I dagbladet Børsen i dag skriver de at: ‘Det er for at tilpasse sig markedsforholdene’. Det lyder fuldstændig bagvendt idet Northern Rock lige har hævet deres indlånsrente til 4,75%, hvilket jo var et udslag af at Nationalbanken hævede renten. Kan nogen mon finde fornuft i dette ?

    #110662
    AnonymForfatter

    Det er jo den omvendte verden… Men siger jo alt om Nordea og alle deres mærkelige fordelsprogrammer.

    Gad vide om Danske Bank nu også sætter deres rente ned på Højrentekontoen nu hvor de har fået en masse kunder i butikken.

    Renteforhøjelse fra Nationalbanken = Rentenedsættelse på indlån i storbankerne.

    #110664
    AnonymForfatter

    Ja det er helt grotesk.
    Godt at pengene i Danske Bank til de 4 % ikke er bundet så man kan flytte dem over i Northern Rock til 4,75 % eller andre bedre tilbud omgående.

    Har iøvrigt lige set at Danske Bank er men i rentekrig i Irland via deres bank der, men der skal måske udenlandske banker til og sætte lidt skub i den rundt omkring. Var der nogen der sagde for lidt konkurrence danske banker imellem.

    #110674
    AnonymForfatter

    Det er skægt at se at folk lige pludselig igen kan se hvad de større banker har været ude på. Den holdning var ellers ved at blive ændret da Danske Bank kørte deres lille mediestund i sidste måned….

    Men… En ting glemmer mange! Det koster 4 % at låne penge i Nationalbanken hvilket vil sige at bankerne reelt set sætter penge til ved at låne penge ud hvis renten er højere. Det siger derfor sig selv at mange banker ikke giver mere end det. Det var smart af danske bank at lave kontoen i februar da alle stort set vidste at nationalbanken ville hæve renten i starten af marts. Grunden til at Nothern Rock kan være med på den leg er sikkert at de skal skaffe kapital til at låne ud på det britiske marked – hvilket jeg dog stadigvæk undrer mig helt hvordan hænger sammen…

    Ja – jeg får nok lidt pryl nu! 😉

    #110682
    mubbenForfatter

    Det er lidt svært at gennemskue om Nordea og Danske Bank har behov for at låne penge i Nationalbanken. Logisk set er de begge lige kommet med (undskyld udtrykket) sjofle overskud, så deres lånebehov er nok ikke så stort. At de igen nedsætter deres indlånsrente/hhv. stopper for kontooprettelser, synes jeg faktisk er sjofelt – hvorfor må det ikke komme kunderne lidt til gode, det er trods alt dem der har været med til at betale for deres overskud! Jeg er godt klar over det er private virksomheder, som helst skal tjene penge, meeeeeen….. hvor ligger grænsen for deres manglende morale ?

    De gør åbenbart alt for at dæmpe rentekrigen med deres passive træk.

    Eneste svar må være at skyde opsparingerne i Northern Rock. Yderst belejligt med en aggressiv spiller på banen !

    #110686
    AnonymForfatter

    Hvorfor skulle de have mere moral end det kunderne kræver? Du lar vel bare være med at handle der.

    PS: Jeg får kun 3½ på mine anfordringskonti (en mindre lokalbank) og jeg er endda tilfreds.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.