Coop Bank kræver adgang til

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94821
    AnonymForfatter

    Da jeg i sin tid blev kunde i Nykredit og fik min lønkonto, så skulle jeg selv før løn gik hos Nykredit ikke aflevere hverken lønseddel eller årsopgørelse. Jeg fik endda udstedt et VISA/Dankort uden de skulle se bevis på indtægt først og inden min løn begyndte at gå ind hos Nykredit Bank. Et kort jeg selv stadig har og bruger.

    Jeg har imellem tiden oprettet en Konto hos Coopbank, hvor jeg først omgang bad et Mastercard debit, hvilket jeg også fik.

    Jeg er hverken registreret i debitor-registreret eller RKI og har en fast indtægt.

    Jeg har ladet 100.000 kroner stå på min konto i Coopbank de sidste 3 måneder, som jeg ikke har rørt.

    Jeg ansøger så Coop Bank om et VISA/Dankort, men for at udstede mig, så vil de have adgang til Skat-direkt. Hvilket de selvfølgelig er i deres gode ret til, idet et VISA/Dankort kan trækkes over. Jeg har aldrig trukket noget kort og kunne heller ikke finde på at gøre det i fremtiden.

    Jeg er dog aldrig nogensinde blev mødt af et sådan krav fra bank før fra da jeg fik mit første VISA/Dankort i Jyske Bank i 2000 til mit andet i Nykredit i 2011.

    Er det blevet normal procedure i 2015? At alle banker vil have adgang til ikke blot lønoplysninger? Men hele ens financielle historik via skat? Løn, skat, pensionsoplysninger.

    For at udstede et Visa/Dankort?

    Eller det blot mig som er blevet ramt af det krav?

    #213816
    MichaelForfatter

    Det er ikke hele din finansielle historik du skal fremlægge, men derimod lønsedler og seneste årsopgørelse fra Skat. Pension mv. er fuldstændigt underordnet.

    Det er almen praksis i (formentlig) samtlige banker og er en del af en seriøs kreditvurdering.

    #213818
    AnonymForfatter

    Så vidt jeg har forstået, så giver skat-direkt adgang til hele ens financielle historik hos skat? og ikke blot løn og gæld, men også om man ejer bolig osv.

    #213820
    MichaelForfatter

    Jeg har aldrig hørt om noget der hedder “Skat-direkt"?! Det er dig og kun dig der har adgang til din personlige skattemappe. Dog kan kommunen også få adgang såvidt jeg ved, men en bank har ingen adgang til dine personlige skattehistorik.

    Om du ejer din bolig eller ej kan ret så enkelt afgøres ud fra din adresse som banken allerede har liggende. Det kræver ingen særlig adgang. Det er heller ikke ligefrem en særlig sensitiv oplysning.

    #213822
    AnonymForfatter

    Jeg skrev også forkert. Det er ikke skat direkt, men skat-hentselv. Den giver hvad jeg forstå adgang til alle ens skatteoplysninger. indtægt, gæld, pension, bolig med mere.

    #213854
    testForfatter

    Så problemet er? Om du aflevere dem elektronisk eller i papir kopi? Jeg har altid skulle aflever de oplysninge når jeg har skiftet bank inkl. Lønsedler

    #213860
    PD 99Forfatter

    Her noget om Skat “HentSelv":

    http://www.nykredit.tv/013830448461283/hentselv-skat-overfoer-dine-skatteoplysninger-digitalt-til-nykredit

    http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2064428&vId=0

    “De informationer borgeren giver samtykke til, at SKAT kan videregive, er alene almindelige årsopgørelsesoplysninger og lønoplysninger. De videregivne oplysninger bliver registret i borgerens Skattemappe. Her vil borgeren til enhver tid kunne se, hvilke konkrete oplysninger SKAT med hans/hendes samtykke har videregivet til en konkret finansiel virksomhed."

    Fra Nykredits video af samtykket:
    – Seneste årsopgørelse
    – Seneste 3 måneders indkomstforhold
    Oplysninger overføres kun 1 gang.

    Virker umiddelbart fornuftigt.

    Der er dog intet oplyst om hvad der sikrer at Skats systemer ikke “kommer til" at give flere/for mange oplysninger end det nævnte. Når offentlige myndigheder bevidst eller ubevidst begår fejl/ulovligheder er det jo ofte “gratis" for myndigheden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.