Hjælp til billån

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94773
    AnonymForfatter

    Jeg står og skal købe min første bil, og det er første gang jeg skal låne penge i banken.

    Jeg har snakket med min egen bank, og sydbank.

    Jeg skal låne 80.000 kr. og jeg ønsker en løbeperiode på 5 år.

    Min egen bank har tilbudt mig et lån med 5,9 % i rente. den er variable.
    ÅOP er 10%
    den samlede sum penge jeg skal betale tilbage er 101.354. Dette er inkl. oprettelse og det der med tinglysning, som jeg faktisk ikke helt hvad er. Noget med at jeg stiller bilen som sikkerhed.

    Sydbank har tilbudt mig en rente på 4,95 %. den er variable.
    jeg kender ikke ÅOP.
    Hos dem skal jeg i alt tilbagebetale 92.272. dette er inkl. oprettelse som de vil give gratis. Hun mente ikke der var behov for at jeg skulle stille bilen som sikkerhed for dem, så den udgift spare jeg også.

    Sydbanks tilbud lyder jo rigtig godt. ikke desto mindre har jeg tænkt mig at prøve at forhandle renten lidt længere ned hvis det kan lade sig gøre.

    Men er der nogle udgifter som de måske har glemt at fortælle mig siden differencen er så stor?
    Er det værd at skifte bank for de tusinde kroner jeg sparer, hvad skal jeg være opmærksom på hvis jeg skifter?

    til en tilføjelse kan jeg sige at bilen koster 140.500
    Jeg lægger selv 60.500 kr.

    Jeg håber i vil skrive i et let forståeligt sprog, da det er nyt for mig det hele.

    #213214
    OBSForfatter

    Hej Peter

    Det er lidt svært at vide om der er nogle udgifter som ikke er indeholdt i Sydbanks tilbud, siden du ikke oplyser hvilke udgifter de har oplyst om. Men hvis du skriver dem her, sammen med de udgifter der er indeholdt i tilbuddet fra din nuværende bank, så kan vi nok bedre svare 🙂

    Dog kan det i hvert fald konstateres at ca. 2.000 ud af den samlede forskel på 9.000 kroner, der er mellem de to tilbud, skyldes den lavere rente i tilbuddet fra Sydbank (forskel 0,95%).

    #213216
    HalliHalloForfatter

    Hej Peter Hasselby

    Tillykke med bilen, idet jeg går ud fra, at du næsten har købt den, omend underskriften på slutsedlen måske mangler.

    Har du spurgt forhandleren om han kan gør det endnu billigere? Jeg ved nemlig at mange tilbyder ÅOP på omkring 2-3%.

    Øvrige bemærkninger: Din nuværende bank, som kender din økonomi, kræver sikkerhedsstillelse for billånet, hvorimod Sydbank, hvor du også har indhentet tilbud, ikke gør det.

    Jeg er glad for at du skriver, at du vil forhandle renten ned til et absolut minimum, så det tyder på at du har godt begreb om tingene.

    #213226
    AnonymForfatter

    Jeg står i lidt samme sitiuation, jeg skal nemlig ud og investere i en Puk Maxi.
    Den koster 2000,50kr.-. Er der nogen der ved hvor jeg kan får det bedste lån med en løbetid på 30 år til dette formål? Jeg kan eventuelt selv lægge 50 kr i udbetaling hvis det kan give en lavere rente?

    #213228
    thsvForfatter

    Som sædvanlig ævler trollen HH løs uden at skrive noget fornuftigt!

    Nej, bilforhandleren kan ikke tilbyde lån med ÅOP på 2-3%! Der er tale om en RENTE på i det interval og tårnhøje etabl.omk. hvilket man burde sætte sig ind i inden man “vejleder" på dette forum.

    http://www.mybanker.dk/artikler/bilfinansiering-pas-paa-etableringsomkostningerne

    Læs f.eks. i dette link, hvordan en rente på 1,95% let kan være dyrere end at låne til 5% i banken.

    Forskellen i rente medfører ca. 2.150 kr i ekstra rente over de 5 år, mens stiftelsesomk. udgør resten.

    Der er tale om omk. på ca. 1600 kr i Sydbanks og på 7.600 kr i din nuværende bank.
    Efter skat er der en besparelse på 8.000 kr over de 5 år, da skattefordelen samlet set er næsten 1.000 kr mere værd på lånet med højst rente.
    Jeg ville da klart skifte bank, når nogen tilbyder mig en besparelse på 8.000 kr for at gøre det. Og du sparer 150 kr om måneden i ydelse på lånet de næste 5 år.

    #213288
    HalliHalloForfatter

    Man skal ikke bare skifte bank uden først at spørge sin nuværende om de kan gøre det på samme vilkår det nye indhentede tilbud. For det kan den næsten altid, hvis der er tale om en kunde man ønsker at bevare og kan se potentiale i.

    Vil det så sige at forhandlerene altid er de dyreste og at man ikke engang behøver at spørge hvad denne tager i rente?

    Jeg mener bare at jeg har set meget lave renter hos autoriserede forhandlere, især ved køb af lidt større biler hvor fortjenesten selvsagt er betydeligt højere end ved køb af små koreanerbiler til 60.000 70.000 kr., hvilke er de biler Lolle-Trolle-Thvs har oplyst, at han foretrækker at købe og finansierer dem ved at “trække" sin boligkredit over.

    #213290
    AnonymForfatter

    Nordea tilbyder billån til 3,95 % med 2100 kr. i etableringsomkostninger.

    #213296
    thsvForfatter

    “Nordea tilbyder billån til 3,95 % med 2100 kr. i etableringsomkostninger."

    Du glemmer en vigtig detalje der!
    Nemlig at man skal være fordel+ kunde med mindst 250.000 kr i samlet engagement, hvilket trådstarter vist ikke kan opfylde.

    Nordeas tilbud bliver for øvrigt dyrere med samlet tilbagebetaling på 94.860 kr, da deres omk. er noget højere end Sydbanks fordelagtige tilbud.

    http://www.mybanker.dk/sammenlign/billaan/

    Og hvis du bruger denne sammenligning er der mange muligheder, der er endnu billigere, f.eks. DiBa bank til 3,25% og Sparekassen Sjælland ned til under 2% i rente.

    De bliver dog ikke nødvendigvis billigere end Sydbank, da oprettelsesomk. er yderst vigtige ved et så kort lån som kun 5 år.

    #213322
    HalliHalloForfatter

    ER der nogen der har en oversigt over hvad de autoriserede forhandlere tager i rente ved køb af en ny bil?

    Jeg syntes ikke Mybanker tager disse udbydere med i deres lister!

    #213328
    AnonymForfatter

    Jeg siger tak til alle dem der har skrevet et indlæg her. Det har hjulpet mig i min beslutning.
    Jeg skal mødes med sydbank nu på fredag, mhp. at optage lån hos dem og skifte bank.
    Jeg forelagde selvfølgelig min egen bank, sydbanks tilbud. Damen jeg snakkede med var forundret over det var så billigt, og hun kunne ikke gøre det til samme pris, da de uanset ville have pant i bilen, som sydbank ikke vil. en omkosning på ca 4000 kr.

    Min bank kunne som det sidste give mig et tilbud der lyder på, at jeg skal betale 97.915 kr. tilbage hvis jeg skal låne 80.000 kr. alle udgifter er medregnet i de 97.915.

    Sydbanks tilbud er lige nu: en tilbagebetaling på 92.272 hvis jeg låner 80.000 kr. alle udgifter er medregnet her. Det er inden jeg overhovedet er gået i forhandling med dem. renten er på 4,95%.

    Sydbank giver mig oprettelsen gratis (normalvis 2% af lånebeløbet)
    De vil ikke have pant i bilen. (besparelse på ca. 4000 kr.)

    På deres onlineberegner får jeg samme beløb som de har tilbudt mig. faktisk en krone billigere (92.271)
    I den beregning er stiftelsesomkostninger med på 1633 kr. Så Jeg må gå ud fra at hun er komme til at sige forkert når hun siger det bliver 92.272 alt i alt på 5 år.
    Det må altså være 92.272 – 1633 = 90.639 kr

    På mødet på fredag håber jeg at få forhandlet renten lidt ned. Jeg skal jo trods alt starte som ny kunde hos dem.
    Alt i alt er jeg ved at være rigtig godt tilfreds. Jeg tror snart ikke jeg kan stramme den mere.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.