Førtidspension og opsparing/pension

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • LeMondForfatter
    Indlæg
  • #94583
    LeMondForfatter

    Hej,

    Jeg har nogle spørgsmål ang. min søsters økonomi og fremtidige pension/opsparing.

    Hun er førtidspensionist som udviklingshæmmet, så vi vil gerne hjælpe hende lidt i forhold til fremtiden på Folkepensionen.

    Oplysninger:
    Førtidspensionist
    43 år
    Rådighedsbeløb: 5700 kr.
    Opsparing: 293.000 kr.

    Min søster er temmelig sparsommelig, så der har længe stået et meget højt beløb på hendes lønkonto. Spørgsmålet er hvilke muligheder min søster har for at få mere ud af opsparingen på 290.000 kr.?
    Vi har også talt om at sætte et fast beløb af hver måned, da rådighedsbeløbet for hende er ret højt. Hvilke muligheder kan hun benytte sig af til det?

    Håber I kan hjælpe med spørgsmålet og skriv endelig, hvis I mangler yderligere oplysninger.

    #211298
    HammerenForfatter

    det ser da ud til hun klarer sig ret godt selv……
    Ku hun ikke hjælpe jer med at lægge penge til side…. 🙂

    Jeg vil anbefale hende en investeringsforening, som fordeler pengene mellem både aktier og obligationer, som pensionsselskaberne gør.
    fx. Majinvest..

    #211356
    AnonymForfatter

    I coop bank kan der på en højrentekonto fås 1,3 % i rente, og der kan hæves med en varsel på 30 dage, ellers koster det at hæve.

    #211364
    HammerenForfatter

    Nope Lance
    Der er begrænsning på 100 tkr og binding i 12 mdr hvis du vil ha 1,3.
    Mig bekendt gir Santander bedst – uden binding. Om der er nogen der gir lidt mer, så gør det ikke den store forskel

    #211374
    JydenForfatter

    Hvis du skal have 1,3 % tror jeg du skal skynde dig meget, så vidt jeg kan se er renten på højrentekonti på ved ned til 1 % for indskud fra nytår

    #211380
    Per TorpForfatter

    Betaler hun til de pensions ordninger der findes for førtidspensionister? Atp livslang pension og supp (suplerende pension). Hun skal selv betale ca. 200 pr. md. og kommunen betaler så ca. 400 pr. md. Se mere på http://www.borger.dk.

    Da hun jo har en pæn stor formue var det måske en ide at binde pengene i tre-fire år – det giver da lidt mere i rente end en lønkonto.

    #211416
    LeMondForfatter

    Tak for jeres indlæg.

    Vil kort lige skrive om vores mulige løsninger, så andre, der står i lignende situation, kan læse dem:

    Hun indbetaler allerede til både ATP livslang pension og SUPP.
    Derudover vil hun fremover indbetale til en særlig alderspension for førtidspensionister fra Handi forskring i samarbejde med SEB
    Her kan hun indbetale max. 27.600 om året, der ikke er fradragsberettiget, men til gengæld skal der ikke betales skat af udbetalingerne: http://www.handiforsikringsservice.dk/nyheder/aldersforsikring-erstatter-kapitalpension.aspx
    Derudover overvejer vi at sætte en del af de opsparede penge (200.000 kr.) ind på en højrente konto hos enten Skjern eller vestjysk Bank med lang binding.

    #211418
    HalliHalloForfatter

    Så er der rigtig godt tjek på din sparsommelige søsters økonomi, men måske du kunne indbetale 500 kr. mere på alderspensionen i år, så det bliver 28.100 kr., men nu er det ligesom for sent, da det senest skulle have være gjort i dag, men det går jo nok alt sammen alligevel…………

    Men ellers var det et meget nemt og enkelt spørgsmål, som er stillet herinde 1000vis af gange

    Godt nytår til alle brugere af Mybanker.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.