Fagforening – måske måske ikke?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Indlæg
  • #210608
    FredensborgForfatter

    Svaret på spørgsmålet: “Fagforening – måske, måske ikke" er egentlig meget enkelt når du er på arbejdsmarket.

    A-kasse ja (kan du desværre ikke undvære). Fagforening nej (kan du undvære). Det er som med en hvilken som helst anden forsikring. Indboforsikringen kan du IKKE tilmelde dig når tyven HAR været der. Forsikringer i det hele taget er noget man har og så håber på at man aldrig får brug for, men man skal selvfølgelig aldrig overforsikre sig.

    Vedr. grænsehandlen som også er til diskussion ser jeg. Jeg handler i Tyskland (bor nær grænsen) og betaler med Dankort uden ekstra-udgifter. Det er helt sikkert mange penge sparet i forhold til at handle i Danmark.

    Jeg kunne heller aldrig drømme om at tage på charterferie fra Billund. Jeg bruger http://www.rejsfrahamburg.dk og sparer masser af penge hver gang, men jeg fortæller det aldrig til danskerne på samme hotel, da de så bliver sure. Har jeg oplevet flere gange.

    Der er mange steder du kan spare. Rigtig mange steder enda, men drop ikke A-kassen. Det kan du hurtig komme til at fortryde.

    #210610
    MichaelForfatter

    A-kassen er den billigste forsikring der findes. Hovedparten af ydelserne er skattefinansierede og kontingentet har nærmest kun symbolsk betydning. Jeg skal betale kontingent i over 3 år for bare at dække én måneds dagpenge og så kan det endda trækkes fra i skat så reelt går der vel 6 år før den ene måned er hentet hjem i sparet kontingent.

    Så A-kasse er et must for alle med en erhvervsindkomst medmindre man ligefrem er 100% økonomisk uafhængig.

    #210612
    thsvForfatter

    “Jeg skal betale kontingent i over 3 år for bare at dække én måneds dagpenge og så kan det endda trækkes fra i skat så reelt går der vel 6 år før den ene måned er hentet hjem i sparet kontingent."

    Igen vrøvler Michael, da skatteværdien af A-kassebidraget jo ikke er 50% mere.
    Det aftrappes fra 33,5% i 2011 til 25,5% i 2019.

    Og man modtager kun dagpenge i en kort periode nu om dage, så for mange kan en lønsikring let være det bedste alternativ.

    #210614
    MichaelForfatter

    Tak til altid pålidelige flueknepper-thsv for at korrigere 🙂

    Vi taler så ikke 6 år, men i omegnen af 4½ år (UNDSKYLD thsv hvis jeg igen regner forkert!) før den ene måned er hentet hjem. Det ændrer dog ikke en tøddel på at A-kassen stadig er den billigste forsikring der findes i forhold til dækningen.

    Men thsv vrøvler jo så selv for de fleste lønforsikringer kræver at man i forvejen er medlem af en A-kasse og derved er lønsikringen ikke et alternativ, men derimod et tillæg. Derudover gælder lønsikringen oftest kun i ét år så dækningsperioden er kun halvt så lang som dagpengeperioden.

    #210616
    testForfatter

    upåagtet om det er 4 eller 6 år findes der uddannelse grupper, som f.eks. min, der faktisk har en meget lav arbejdsløsheds risiko. 27 år med ca 3 måneder på dagpenge inkl. tiden efter uddannelsens afslutning.

    når det så er sagt er jeg både medlem af lederne og deres Akasse.

    også kan i roligt foresætte med at korrekse hvilket du jo også selv gør michael 🙂

    #210618
    MichaelForfatter

    Det er skam helt i orden at korrigere andre debattører og jeg tager gerne imod rettelser selv. Jeg forstår bare ikke idéen i at sige, at andre “vrøvler" når meningen i mit indlæg overhovedet ikke ændrer sig af at man retter nogle decimaler. Man kunne jo have overvejet at præsentere det på lidt anden vis.

    Men thsv har en lang og velkendt historisk hvad det angår både herinde og på Boligdebatten. Han er nok blevet inspireret lidt for godt af navnkundige Thomas fra økonomidebatten.

    #210620
    testForfatter

    michael vi kan alle komme til at skrive noget der er forkert. Selv morsdreng eller “sure gamle mand" 🙂

    løn sikring findes med og uden akasse så du og THSV tager begge lige meget fejl eller har ligemeget ret.

    hvis du læser din egen korekse af mit indlæg virker du også michael mere interesseret i at korekse ind at debattere.

    #210626
    thsvForfatter

    Michael; LOL, hvis du tror at jeg støtter Thomas’ teorier, intet kan være mere forkert, manden har jo ikke engang indbygget inflation i sine forudsigelser, og lønniveauet er altså neget højere nu end tidligere.
    Givet at vi betaler 500 kr om måneden i A-kasse, hvilket ca. er 1/36 af 17.658, som er maks. dagpenge i 2014.
    Så er fradraget ca. 150 kr værd i 2014 (og kun 125 kr i 2019), så 18000/350 er altså kun 51,4 måneder. Og det falder til præcis 48 måneder i 2019, hvilket kun er 4 år, en ret voldsom forskel fra de postulerede 6 år.
    Michael du regner som Thomas, der jo mente at obl.kurser er udfra den direkte rente så 4% obligationer skal ned i kurs 50, når den lange rente er 8%…
    Min fagforening tilbyder skam lønsikring uden at man er medlem af A-kassen og ved høje lønninger er det sikkert billigere, hvis man vil betale for sikkerheden. Bruttobeløbet for dagpenge er ihvertfald en del under hvad selv normaltlønnede privatansatte får udbetalt efter skat.

    Lønsikring på 32.000 kr koster 1.144 kr brutto ved A-kasse og kun 997 uden A-kasse i min fagforening, begge dele er muligt og så giver lønsikringen uden A-kasse de fulde 32.000 kr, hvor A-kasse løsningen giver 14.000+17.658, eller 332 kr mindre om måneden.

    #210628
    thsvForfatter

    Til trådstarter vil jeg anbefale Krifa Light, så man stadigvæk har juridsik hjælp og det koster kun 39 kr om måneden.
    Så sparer man immervæk 100 kr brutto om måneden og har stadigvæk juridisk opbakning.

    Vil du spare endnu mere kan du overveje at skifte A-kasse, her er FTF-A billigst med 426 kr om måneden eller 34 kr brutto billigere end KriFa.

    PS: på forskudsopgørelsen kan du se hvordan det kun sundhedsbidrag, kommune- og kirkeskat der giver fradrag for udgifter til A-kasse og lign. Det er denne sats der nedtrappes med 1% årligt frem til 2019, hvor sundhedsbidraget så er 0.

    #210632
    HammerenForfatter

    Og der findes en akasse der er billigere end thsvs den billigste. Den hedder akademikernes akasse til 408 kr pr måned.

    #210652
    HalliHalloForfatter

    Fredensborg skrev: “Vedr. grænsehandlen som også er til diskussion ser jeg. Jeg handler i Tyskland (bor nær grænsen) og betaler med Dankort uden ekstra-udgifter. Det er helt sikkert mange penge sparet i forhold til at handle i Danmark."

    Kunne du ikke oplyse mig lidt om hvor du kan bruge dit dankort i Tyskland uden ekstra-udgifter?

    JET45, som bor ved siden af Calle har oplyst herinde tidligere, at man ikke kan bruge sit dankort uden gebyrer i de danske butikker, og mig bekendt tager tyske butikker selvsagt ikke imod rene dankort. De butikker i Tyskaland, der tager Visakort, tager vist ikke gebyrer, men så bliver der jo lagt 1,5% eller op til 2% på kursen og det er ligesom også en slags “gebyr"

    Hvis du bor ved grænsen, så burde du da være noget mere velinformeret, men måske du bor i Fredensborg nu, så kan jeg bedre forstå det og alligevel ikke.

    #210690
    HalliHalloForfatter

    JET45: Kan du ikke besvare ovenævnte spørgsmål, når Fredensborg ikke kan.

    Måske der er kommet nye regler siden du skrev om det herinde.

    Kom nu ud af busken JET45, jeg ved du løbende sidder og følger med på MYBANKER.

    #210704
    FredensborgForfatter

    Hej HalliHallo

    Der er altså andre ting for mig her i livet end at sidde og kommentere her på dette fora. Hvis jeg har tiden, og der er noget jeg mener at have forstand på, så gør jeg det gerne, men der kan fint gå dage eller uger eller længere tid. Jeg sidder lykkeligvis ikke ved computeren dagen lang, og er desværre ramt af kræft. Så er det på plads. Mit navn er Fredensborg. Jeg bor ikke i byen af samme navn. Så er det også på plads.

    Hvor og hvordan man bør og kan betale i grænseforretningerne ændrer sig hele tiden, da det er et konkurrenceparameter for forretningerne. Det er således et meget omfattende emne at diskutere, da det som nævnt ikke er nogen statisk situation. Det kunne hurtigt blive til en hel afhandling, så det vil føre for vidt at gå i detaljer. Sidst jeg handlede hos Real blev jeg ikke belastet med et gebyr på mit Visa-kort, men det kan da godt være anderledes nu. Som sønderjyde handler man ikke så ofte i grænseforretningerne. Deres danske kunder kommer især fra Midt- og Nordjylland samt Fyn.

    Du har ret i at hos Fleggaard og Calle opkræver Nets Danmark et gebyr på 1,2%. Det er fordi forretningerne ikke er tilknyttet en betalingsordning på den anden side af grænsen. Det er mange non-food som f.eks. tandlæger i Flensburg, der har både bankforbindelse i Danmark samt tilknyttet betalingsterminal, og her er der intet gebyr. Lige så hos tyske mekanikere. Årsagen skal måske findes i, at det er større beløb de inkasserer, og ikke småbeløb, som hverdagshandel ofte udmønter sig i. Du skal købe for over 1.500 kr. før det rent benzinmæssigt kan betale sig at køre fra en linje nord for Århus.

    Den letteste måde at sammenligne priser er at kigge i forretningernes tilbudsaviser og hvor flere er i danske kroner. Hvis du ikke får dem ind ad døren uge for uge – som vi sønderjyder gør det – så findes de også på nettet. Her kan du umiddelbart sammenligne grænseforretningernes priser i danske kroner og priserne du kender fra forretningerne i Danmark. Betal så med kroner i kontanter og ikke kreditkort. Det er mit bedste råd lige nu. Andre kan være af anden mening. I grænseforretningerne kan du gennemsnitlig spare 25% alt efter hvad du køber, og så har jeg ikke indregnet transporten.

    Men jeg synes vi spammer tråden, da det er off-topic i forhold til spørgsmålet omkring fagforening fra spørgeren, så jeg indstiller mine svar til denne tråd. Nu ved du det, og behøver ikke at sidde med skærmen åben for at vente yderligere fra mig 🙂

    #210722
    HalliHalloForfatter

    Bare rolig, jeg forventede slet ikke at du svarede, men troede bare at 2 af dine nære naboer, der er meget flittige skribenter herinde måske kunne bidrage lidt til dit indlæg, idet de har oplyst at de selv er meget aktive grænsegængere med hele 2 ture over grænsen hver uge.

    Det drejer sig om “test" og “JET45".

    At du med en så alvorlig sygdom ikke har ligeså megen tid, som f.eks. Michael, Thvs, morsdreng og netop din nabo “test", der normalt følger godt med herinde døgnet rundt, kan jeg godt forstå, da du nok også må rende til en masse behandlinger udover dit sikkert krævende arbejde.

    Så du kan altså ikke handle med dit danske Dankort i Tyskland, men købe tjenesteydelser hos din mekaniker og tandlæger, men hvorfor skrev du så ikke skrive sandheden med det samme?

    Og enhver der har været på ferie i Tyskland og f.eks. bare købt benzin ved at der ikke er gebyrer på VISA-Kort, og de ved også at dagligvarebutikker stort set ikke tager imod dette kort udover enkelte i grænseregionen. Det burde du som sønderjyde da vide alt om.

    At sønderjyder stort set ikke tager over grænsen i forhold til midt-og nordjyder er jo heller ikke sandt. Enhver kan vel regne ud at incitamentet til at handle i tyske butikker er større jo tættere man bor ved grænsen. Dem jeg kender i Tønder kører i hvert fald ofte til Aventofte, hvor hele striben af grænsebutikker, herunder FAKTA ligger indenfor en radius på et par hundrede meter.

    Jeg vil ønske dig rigtig god bedring og husk altid at skrive sandheden i dine fremtidige indlæg, for så havde jeg jo ikke behøvet at ulejlige dig.

    #210736
    peter holm larsenForfatter

    Tænkte længe jeg ikke gad blande min – når et indlæg starter helt uden moral.

    Når Smartdrive konkludere at når mors dreng skriver – man det ikke er god moral at nyde uden at yde – så er svaret at så længe det er lovligt – ser Smartdrive ikke noget problem. Dermed også sagt – at han ingen moral har.

    Moral er netop de handlinger vi udfører inden for lovgivningen for at vise samfundssind.

    Hvis moral var at opfylde loven – ville umoralsk være at handle lovstridigt!!!!!!

    Men rart at se at der er nogle der synes moral er en værdi – tak morsdreng!

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.