Renten på boliglån

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Indlæg
  • #209388
    testForfatter

    Om jeg er rig ved jeg ikke, men jeg betaler pt 1,85 på et proritets lån på 808000kr ud over modkontorn på 600000 har jeg lidt pension

    Som sådan er min bank foretning mindre ind ts.

    I årligt bank gebyr betaler jeg nul kroner.

    Hvis ts aligevel skal ud og lave nye boliglån kan jeg ikke se hvorfor man ikke også skulle spørge danske bank. Det er jo nettop denne type kunder de gerne vil ha. Det var alle bistandsklienterne de ville af med der vil hæve ved kassen med deres MasterCard.

    #209390
    thsvForfatter

    Hvis I planlægger at afdrage med 6.000 kr på lånet fremover er besparelsen ved at omlægge lånet til 6,45% for lille til at det kan svare sig. Forskellen over de 50 måneder er ca. 500 kr netto. Ydelsen falder godt nok med 83 kr, men værdien af rentefradraget falder med 74 kr i gennemsnit.
    Gebyret burde blot være 3.680+1.660 kr (= 5.540) for det nye lån, medmindre restgælden skal forhøjes.

    DB har et interval på 5,75-12,1% for deres boliglån, så ingenlunde sikkert at de vil tilbyde en rente under Nordeas.
    http://www.danskebank.dk/PDF/Priseksempler/Priseksempel-Boliglaan.pdf
    Samtidigt er oprettelsesgebyret på 7.000 kr plus tinglysning. Ved en rente på 6,0% vil lånet derfor være dyrere netto end Nordeas og koste det samme som det nuværende lån til 8,5%. Husk vi snakker afvikling over 50 måneder så rentefordelen er ret beskeden i forhold til de 8.860 kr som restgælden ialt forhøjes med.

    Pres Nordea lidt på det eksisterende lån eller skru maksimalt op for afdraget så det er afdraget på 4 år.

    #209394
    MC-EjnerForfatter

    thsv

    Hvad mener du med at presse Nordea på det eksisterende lån?

    #209398
    thsvForfatter

    Jeres lån står jo ikke direkte hos Nordea mere og nye kunder i samme situation som jer tilbydes 6,45% i rente…

    Hvis I kan afsætte 6.903 kr til lånet er det afdraget på 3½ år, og vil reelt være 800 kr billigere end at omlægge til de 6,45%.

    Ulempen set fra Nordeas side er at i har RK-kån hos Nykredit, hvor Boligprioriteten normalt kræver hele belåningen hos Nordea.

    Jeres problematik er lidt den samme som ved billån, typisk er lånet med lavest omk. det billigste, selvom renten er lidt højere.

    Overvej endvidere en kassekredit på jeres budgetkonto og lad denne gå let i minus for at afdrage mere på boliglånet, så opnår I samme fordel som ved prioritetslånet.

    #209402
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi er ved at lave hus lånet om.

    Idag har vi et 4% fast forrentet lån.

    Tilbud 1.

    Nordea giver et forslag, til at vi tager 2,5% fast….dog er kursen ikke særlig god.

    I tilbudet er den 95,9000,. Obligationsrestgæld stiger med 106.000 kr. Besparelse 16.000 kr. netto året.

    Tilbud 2.

    Flex lån 3 årigt.

    Obligationsrestgælden falder 60,000 kr.

    Kursen er 104,9500, vi spare 44.000 kr. netto om året….

    Hvad ville folk i dette forum vælge?

    Jeg syntes at Obligationsrestgælden, bliver lige rigelig stor i tilbud 1.

    #209404
    MC-EjnerForfatter

    thsv.

    Jeg syntes det bliver svært at vælge nu.

    Vi har også en kasse kredit på budget kontoen, hvor der står en del penge på. Mener du dermed vi skal tage nogen penge derfra og betale ind på lånet?

    #209406
    testForfatter

    Henrik hvis du ikke har anden gæld så gå efter den lave ydelse og nedbringgælden ved refinceringerne

    MC ja du skal se på hele pakke. Rente du har nu var 8,5 ikke?

    #209412
    AnonymForfatter

    Ja, det er også det jeg havde tænkt.

    Vi vil batale mere af på billån, og tager tilbud 2. Det er altså mange penge at spare om året netto.

    Der er også plads til en rentestigning uden det gør det helt store.

    Men var det ikke bedre at tage et F1 lån

    #209414
    HammerenForfatter

    Hej Henrik

    f1 vs f3 – her handler det om religion. De månedlige ydelser er næsten ens.
    Nogen mener at det er smart at kunne sove trygt i 3 år – andre er bange for at de ikke vågner den dag renten begynder at stige.
    Du kunne også overveje en 2,5% – bare over 20 år. Lidt afhængig af hvad anden gæld m.m.du har.

    Mc-ejner
    Du er fantastisk. Du har haft lånet i knap 10 år. Det virker ikke til at du totalt set har nedbragt din gæld. Er du sikker på at du ønsker det…???
    Jeg tror ikke du skal kigge på jeres samlede økonomi. Bliv nu bare hvor du er mht bank. De andre vil også tage røven på dig….’
    Det hjælper ikke at gå i en anden bank. Du møder bare en anden rådgiver der også skal tjene på dig.
    Bed dem om at sætte renten ned på dit eksisterende lån. Og få så for dælen enten afdraget alt hvad du kan eller læg penge til side…..

    #209420
    MC-EjnerForfatter

    Hej Hammer

    Jeg har forsøgt at få renten sat ned på mit lån, men det vil Nordea ikke.

    #209422
    testForfatter

    En fordel ved F1 er at der ikke står en pose penge til ingen rente to år længere. Du kan hvis jeg ikke har misforstået der ved hver refinansieringen skyde opsparingen ind.

    MC Ejner så Nordea holde dig på 8,5 ? Så meget for lovprisningerne af deres fair kunde program. Prøv da Nykredit eller danske bank.

    #209424
    AnonymForfatter

    Vi har selv Nordea, men har dog ikke haft problemer med at få renten sat ned.

    Det beviser bare vi har været dumme i lang tid.

    Jeg kan ihvertefald ikke få det billigere andre steder nu, de skal presses hvis man har mulighed for det.

    #209434
    thsvForfatter

    Jeg forstår ikke gebyret, som Nordea vil have for at ændre lånet.
    Pres dem, så I kun skal betale:
    3.680 kr til Nordea i oprettelsesgebyr
    1.660 kr for tinglysning af nyt pant
    Sum 5.340 kr

    I behøver jo ikke at forhøje lånet, så 1,5% stempel kan overføres fra det gamle lån, omend jeg er usikker, når lånet er fra 1998 (eller 16 år gammelt!)

    #209436
    thsvForfatter

    Du skal kigge på din saldo på budgetkontoen, hvis denne ofte er positiv til 0% i rente og du betaler 8,5% i rente på banklånet, betyder et ekstra afdrag på f.eks. 30.000 kr jo 2.550 kr i sparet rente.
    Da Kassekreditten “kun" koster dig 10,25% og kun når saldo er negativ bliver renteudgiften beskeden, vi snakker måske minus 10.000 kr i 4 * 15 dage årligt… Dette koster kun ca. 170 kr i renter.

    Læs evt. hos Jyske bank om Totalkonto for at forstå det.

    Har I udsigt til nogen større udgifter de kommende 3-5 år?
    F.eks. ny bil eller reparationer på huset?

    #209438
    testForfatter

    Henrik, det beviser første og fremmest at Nordea skal presses som andre banker. Forestillingen om t Nordea skulle være en bestemt fair bank med deres koncept tillader jeg at betragte som endeligt lagt i graven.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.