Rente i Norge

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94223
    AnonymForfatter

    Hejsa
    Jeg har konstateret at renten for indlån i Norge er langt højere end hvad vi kan få her i landet. Da jeg har familie i Norge overvejer jeg lidt om det kunne være en mulighed at få dem til at åbne en konto i Norge og overføre penge til kontoen via dem. Det er muligt at få helt op til 3,45% uden binding og hele 4,9% procent ved 7 års binding. http://www.bluestep.no/Sparekonto/Flytende-sparerente/ Det virker jo enormt fristende eller hvad?
    Det er klart der er en valutarisiko, men hvor stor er den egentlig? Hvad tænker i om denne mulighed?

    #206118
    testForfatter

    Rente forskellen er et udtryk for den risko markedet mener der er. Så er du klogere ind markedet?

    #206120
    AnonymForfatter

    Test, handler det ikke mere om at der er mere gang i økonomien i Norge, og at renteniveauet derfor bare generelt er højere. For man kan vel ikke ligefrem sige at Norge er et usikkert land at sætte sine penge i. De har også en garantifond for indskudskonti på samme måde som vi har i DK.

    #206122
    testForfatter

    Nej

    Prisen på penge er udbud og efter spørgsmål. Forskellen mellem lande (låntagere) er risiko.

    #206124
    testForfatter

    Ps kik på en kurs graf og lad os så tales ved.

    #206126
    MichaelForfatter

    Og kursgrafen kan så ses her:

    http://www.valutakurser.dk/forex/details.aspx?id=233068

    Det seneste år er kursen svinget mellem 87 og 100 og pt. ligger den på 90. Det er bestemt ikke noget jeg vil anbefale og slet ikke med en binding på 7 år.

    Der er aldrig nogen genveje til en hurtig gevinst. Jo større afkast desto større risiko.

    #206130
    AnonymForfatter

    Michael, så må man vel sige at kursen historisk set også er lav nu. Så hvis jeg tager den uden binding vil jeg få en pæn rente, og kan slå til når kursen er gunstig. Men det kan godt være det er mig der ser alt for optimistisk på tingene. 🙂

    #206132
    testForfatter

    Som sagt frank1979 du mener du er klogere ind markedet, fint, det er ikke negativt ment men det må du jo så prøve. Men det teori om prisdannelsen på rente jeg har lært på hd er som beskrevet. Det er også en fejl og se på en graf over kursudvikling og tro at den historiske gennemsnitskurs eller top er den rigtige.

    Husk nu i øvrigt skatten på renterne

    #206148
    MichaelForfatter

    Du kan ikke bruge historiske kurser til andet end at konstatere, at kursen svinger og at den svinger endda en hel del i dette tilfælde. Der er ingen garanti for at kursen ikke kommer under et historisk minimum ligesom den sagtens kan stige til det højeste nogensinde.

    Det er kort sagt meget spekulativt og spekulative investeringer er altid forbundet med risici. Det er så op til dig selv om du vil løbe den risiko. Jeg vil bestemt ikke anbefale det hvis du sætter hele din opsparing i Norge. I såfald kan du ligeså godt sætte det hele i én aktie.

    #206152
    HalliHalloForfatter

    Det samme spørgsmål har spørgeren allerede stillet tidligere for nogle måneder siden, og dengang var det selvfølgelig de samme svar der tikkede ind og af samme personer.

    Er det ikke virkelig muligt at Mybanker kan udarbejde en ordentlig søgemaskine, hvor det er nemt at søge i gamle svar og indlæg. Det bemærkes, at jeg selv ikke kan finde gamle spørgsmål og svar frem, hvilket vel burde være muligt i sådan et forum? Så jeg er altså ikke den eneste, når man hele tiden ser de samme spørgsmål og svar.

    At spørgeren måske lider af Alzheimer kan man selvfølgelig ikke gardere sig imod.

    Man må da håbe at det er det rigtige billede han har fået scannet ind……..

    #206162
    AnonymForfatter

    Det kunne da have været spændende at se en 10 årig graf
    eller een på den ene og anden side af Lehman brothers krisen

    ikke blot for norske renter og kurser
    men også euro, Schweiz, dollar yen og så fremdeles
    så gætter! jeg sammenhængen er knap så entydig?

    #206164
    AnonymForfatter

    hvis der var fuld parallelitet skulle renten -dag for dag- ændre sig i forhold til kursen
    –og kursen i forhold til hvad? kroner euro dollar og så videre

    #206166
    testForfatter

    10jens, den kan du da bare lave selv og linke til. Alle oplysningerne er frit tilgængelige så gå du bare i gang med at afsløre den store konspiration

    #206170
    AnonymForfatter

    test, det behøver jeg vel ikke :-), det du prøver at sige med ovenstående er vel at du garanterer!!
    at der altid!! er fuld parallellitet mellem den rente som en given norsk bank giver
    og den kurs der er på “danske" kroner

    det vil og ville have svaret til at sige til en nordmand, du kan roligt sætte dine penge ind i en dansk bank, roskilde bank, vestjyske bank eller danske bank
    men desto højere en rente den enkelte!! bank giver desto større er risikoen for at kronen mister i værdi i forhold til norske kroner. Det er selvsagt noget sludder.

    Og på samme måde er den norske krones værdi selvsagt helt uafhængig af om frank 1979 sætter pengene ind i en norsk bank der giver 0,45 eller 3,45% i rente -uanset hvad lærebøgerne måtte sige 🙂

    og så lang tid at frank sætter under to millioner norske kroner ind i den enkelte bank kan jeg forstå at han er dækket af den norske indskydergaranti ordning så han ikke engang behøver at interesserer sig for den enkelte banks solvens
    forudsat ordningen gælder såvel norske som udenlandske/ danske statsborgere
    og forudsat ordningen også gælder sparekasser

    Frank, du skriver at du har familie i Norge, men jeg går da ud fra at du har tænkt di at oprette kontoen i dit eget navn!!

    hvis du havde tænkt dig at binde pengene i syv år, var en af de mest stabile investeringsforeninger måske også en mulighed?
    linker senere til afkast, og kan jo sælges fra dag til dag –med gevinst eller tab hvis behovet opstår

    #206172
    AnonymForfatter
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 36 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.